Gå til innhold

Hvor mye snakker/snakket barnet ditt ved 1,5 år?

Anbefalte innlegg

Gjest Tale30
Skrevet

Jenta vår skravler fra hun slår opp øynene om morgenen. Blablablablabla. Det er hele setninger, og hun sier de samme setningene flere ganger for å liksom insistere, men det er på et fremmed språk for meg ;) Hun har noen ord som mamma, pappa, pus, bil, brille (bille), hallo, hei, hadet, sitte der osv. Men det meste av det er ord hun har funnet opp.

Det rareste er at hun kaller all drikke for la. Skjønner ikke helt hvorfor, men det kan muligens være fordi hul elsker Biola (noe hun kun får i helgene), så la kan vel kanskje være et håpefullt forsøk på å be om Biola? :)

Det er i alle fall morsomt når de så smått begynner å uttrykke seg!

Videoannonse
Annonse
Gjest Yunie
Skrevet

Husker ikke men visste ikke at biola var ulovlig midt i uka...

Gjest Tale30
Skrevet

Hehe, nei det er ikke ulovlig, men jenta vår har en emaljefeil på tennene så vi forsøker å gi kun vann som drikke i uken. Tannlegens advice :) Hun har fått både is og kake, så vi er ikke ultrastrenge..

Skrevet

Hehe...høres akkurat ut som jenta mi. Hun har skravlet i et sett fra hun var en liten baby, men hun var ihvertfall to og et halvt (husker ikke helt) før det var noen andre enn meg som forstod hva hun sa

Skrevet

Her er knøttet 15 mnd og sier mamma, takk og hadet:-) Mye kroppsspråk veier kraftig opp når hun skal kommunisere:-)

Gjest Tale30
Skrevet

Månedene fra 15 til 17 mnd har faktisk utgjort en mega-forskjell! Hun har lært seg veldig mange nye ord den siste mnd. Kanskje det er noe i det at de lærer mye mer når de starter å gå? Jenta vår var ganske treig med å gå, og begynte ikke for fullt før i begynnelsen av mai. Hun har alltid vært kommunikativ, og ikke så tidlig med krabbing, gå osv.

Skrevet

Min er 15 mnd, og babbler fra hun står opp til hun legger seg. Og det er som du beskriver, et slags liksomspråk. Hun sier mamma, pappa, nei, hei, hade, pipip (fugl) pu (pus) Og "du" tror jeg hun kaller storesøster. Dessuten hermer hun etter ordene jeg sier. Hun sier f.eks "E du der?"

Treåringen sa bare noen få ord frem til hun var rundt to, og bablet heller ikke slik som lillesøster gjør. Men ved toårsalder eksploderte plutselig vokabulaeret.

DET ER GØY! Når de begynner å prate. Kjempekult når du plutselig kan ha lange samtaler, og får høre hva de tenker om ting og tang:)

Skrevet

åhhhh trodde du var tilbake i arbeid, tale og hadde noe å gjøre foruten å skrive meningsløse innlegg. Intelligent er du, kan du ikke være så snille og vise det med et spennende innlegg eller 2?!

Gjest Tale30
Skrevet

Ja, det er kjempegøy deilige Jorunn ;) Jeg kan fortelle henne ting, også lytter hun veldig intenst og nikker eller rister på hodet alt etter hva hun tror passer :)

Også kan jeg lære henne små sangsnutter nå. Hun er en racer på "hadet på badet din gamle sjokolade", eller som hun sier: "Hade på bae mhmmhmmhm". Det som fascinerer meg er at hun synger melodilinjen rent. Hun har jo tidlig vært glad i musikk, så kanskje hun følger i sin fars fotspor ;)

Gjest Tale30
Skrevet

Er det ikke fantastisk, anonym 22:12 at man ikke nødvendigvis jobber klokka ti om kvelden? Har en grei stilling jeg skjønner du, hvor man gjerne får vanlig arbeidstid. Og jeg syns meningsløshet er helt ok, det får meg til å slappe av.

Skrevet

Si meg, har noen tatt fra deg godteriet i kveld 22:12?

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg har merket meg, i min aktive DiB periode, at jeg har en eller flere anonyme som ikke tåler trynet på meg, så det er helt normalt :) Jeg er eddiken i tilværelsen deres. Heldigvis er jeg i alle fall ikke sååå avhengig av dette forummet at jeg bærer evig nag til andre nick.

Er du suynnmøring forresten, Deilig er Jorunn? Tenker på det du lærte barnet ditt å si, det hørtes ut som Ålesundsk ;)

Skrevet

Fant "SMIL" så nu går alt så meget bedre. Stå på alle sammen!

Skrevet

Synes dette er et interesant innlegg jeg, Tale30 :)

Endelig noen med interesse for noe annet en legninger, ekle underliv, strippere, og utro mannfolk. Slik du skriver nå fikk jeg en deilig følelse av å være inne på et babyforum! Må være noe feil ;)

Jenta mi er bare 11 mnd da, men springer rundt som hun ikke skulle gjort annet :) Hun snakker da ikke ennå, men samtidig så føler jeg at på en måte at hun gjør det. Som du nevnte en plass nå så ble hun annerledes etter hun begynnte å gå.. Merkelig :)

Sinnsykt spennede er det iallefall nå. Tiden går så raskt, og nye ting sker hver dag :)

Gjest Tale30
Skrevet

Så bra Thukkebolla! Hun er tidlig ute med å gå da, er hun ikke? Er det forresten du som er Tjukkebolla hjelper deg? Jeg har etterlyst det nicket tidligere fordi hun var til stor hjelp før mitt KS. Og ja! Jeg syns man skal kunne frike ut her inne med et babyrelatert innlegg uten å bli angrepet for det. Sært sted altså..

Skrevet

Heh, ikke ta det så tungt. Jeg har noen annier på nakken jeg også. Du vet hva de sier om elefanter og anonyme på DIB:p

Ja, jeg er sunnmøring.

Skrevet

ler, nå ble denne tråden også et mellom menneskelig drama. Finner frem potetgullposen.

Skrevet

Er nok ikke mye til hjelp nei beklager :) Jeg var bare Tjukkebolla før Leah kom :)

Hun er tidlig ja. Hun gikk da hun var 9 og en halv mnd, og HS er imponert.. Er kjempestolt for at hun knakk koden så tidlig, men ville vært like stolt om hun ventet noen mnd til :) Er mange som ikke går før de er godt over året og det er det som er normalt. Hos mange som går tidlig er ikke hjernen utviklet i samme nivå, og det blir problemer med motorikk.

Bare bra om de venter litt :)

Ja det er ikke bra å snakke baby på babyforum! Dette er helt egentlig for kranglefanter med alt for mye fritid, og evigvarende menstruasjon! Rett og slett en plass for sinte mødre som helt enkelt ikke burde sosialisere seg noe særlig!

Gjest Tale30
Skrevet

Haha, bra du følger med annie 22:37. Litt sånn som når jeg sitter og ergrer meg over Glamour men ikke gidder å reise meg etter fjernkontrollen

Gjest Tale30
Skrevet

Haha, godt sett Tjukkebolla ;) And yet - we come back, selv om det er veldig lite DiB på meg for tiden..

Gjest Yunie
Skrevet

Ok, vi bruker ikke melkeprod til drikke da. Men lurer litt på denne emaljeskaden? Er det dental fluorose? Jeg er litt bekymret for min treåring, hun har masse hvite flekker på tennene. Og vi pusser de som vi skal.

Skrevet

Er opp og ned for meg, men sjeldent jeg gidder ta meg tid å svare. Mye blir for dumt bare :) Men slik er det bare :)

Godt med potetgull der oppe, anonym?

Skrevet

Ååh for en koselig tråd. Lurer på faktisk på hvor min klump står i forhold til andre 1,5 åringer.

Her var min 15,5 mnd. Før han gikk:)

Han forstår utrolig mye mer enn hva storesøster gjorde på samme alder. Babler ikke like mye som storesøster, hun er en skravlebøtte enda;)

Han sier hei, babe(hadet), vovvov, bipbip, pu(pus), mamma,bappa(pappa), dæ(der) sammen med pekefinger såklart:)

og masse egenkomponerte ord bare vi forstår:)

Han er også veldig flink til å nynne, rent og fint..

Vi har våknet opp til nynning av fader jakob siste uka hver dag faktisk:)

Skrevet

Gutten min på 18 mnd skravler også dagen lang. Han bruker ca 60 ord og snakker i både to- og treordssetninger, og babler mye også, så en god blanding. Synes han lærer nye ord hele tiden, og det er kjempemoro.

At små barn generaliserer språklig er veldig vanlig. F.eks. kan gutten min en god del dyrelyder, men ikke alle. De dyrene han ikke kan dyrelyden til sier alltid "bæ", uansett hva det er. Det er ikke fordi han ikke vet forskjellen på f.eks. en sau og en gris, men fordi han ikke vet hva grisen sier velger han den nærmeste. Hvis jeg f.eks. viser han bilde av en sau og en gris og ber ham velge den ene så velger han alltid rett, så det er tydelig at han vet forskjellen.

Så at de sier "feil" er ikke fordi de ikke vet at det er forskjell mellom tingene, men fordi de gjerne vil ha ord på ting og i mangel på rett ord velger de det nærmeste.

På den annen side er det også vanlig at de gjør helt omvendt, altså at et ord brukes om kun en bestemt ting. F.eks. sier gutten min "traktor" til kun en bestemt traktor, alle andre traktorer er biler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...