Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er uke 31. Føler nå de 3 siste dagene at jeg har kjent mindre liv. Jeg kjenner liv, flere ganger om dagen. Men det er liksom svakere... og ikke så ofte.. Er det normalt at det kan være litt slik? Blir litt bekymret jeg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring føden du - de er ekspertisen og er der for deg til nettopp i svare slike spm. Har selv opplevd det du beskriver og da bad de meg inn så de kunne kontrollere at alt var ok. De var så fine på føden og fikk sjekket ut at alt stod bra til med babyen. Veldig god opplevelse av å bli godt i varetatt! :-)

Skrevet

Jordmor sa til meg at så lenge jeg kunne kjenne 10 spark i løpet av to timer så var det ingenting å bekymre seg for - da var jeg i uke 39 vel.. Jeg vet ikke om det er noe forskjell på hvor langt man har kommet jeg. Men du kan bare ringe og snakke med sykehuset hvis du er bekymret, så vurderer de om du bør komme til en CTG som måler spark og forsterlyd!

Men først et tips som JM sa til meg: Prøv å spis en friskis eller drikk litt brus - legg deg på senga uten forstyrrelser og bare kjenn på magen din - noen ganger er man jo så travelt opptatt med alt annet at man glemmer at babyen sparker :)

Babyen din har det sikkert helt fantastisk inni der :)

Skrevet

Takk for svar!

Jeg tror jeg avventer med å ringe sykehuset, vil ikke føle meg for masete heller! Jeg kjenner jo at han sparker, vet ikke om jeg kan kjenne 10 spark i løpet av 2 timer, men er jo sant som du sier at man kanskje ikke legger merke til det hvis man er litt travelt opptatt.

Jeg har kjent han sparke/rørt seg mange ganger i dag, men reagerer på at det er litt svakere enn vanlig..

Kan det være at han begynner å få dårligere plass? Eller har ikke det noe å si på kraften på sparkene, og når han rører seg?

Skrevet

Hmm, min erfaring er at han har sparket hardere jo større han har blitt.

Jeg leser nå i den boka jeg fikk på Ullevål som beskriver fosteret uke for uke, at i uke 31 så sover babyen mye av tiden! Du kan jo også prøve å vekke babyen mens du ligger på ryggen og bare konsentrerer deg om å telle spark og bevegelser. Spis noe sukker og ta en sparketest, så slipper du å bekymre deg mer..

Skrevet

Jeg har ligget på ryggen, dyttet på magen for å prøve å få kontakt! Da får jeg kontakt med noen spark og rører seg litt!

Skrevet

Da er nok alt som det skal og bare bra med babyen din :)

Du kan jo ta med et sparkeskjema fra jordmor eller lege neste gang, så tar du en test på omtrent samme tidspunkt hver dag og krysser av i skjemaet. Da får du en fin oversikt og slipper og å bekymre deg.

Men syns du den sparker for lite ringer du sykehuset og hører - det skal du ikke være redd for.

Skrevet

Jeg har hatt det på samme måte. Han var veldig aktiv og jeg kjente masse spark, så ble det litt stille.. Jeg er nå i uke 33 og kjenner han jo mye i løpet av dagen, men kjenner ikke sparkene på samme måte.. Kjenner bevegelser og at han rører på seg.. Noen ganger masse og noen ganger litt mindre. Virker som han har noen perioder hvor han er litt mer stille..Kanskje de har fått dårligere plass og derfor ikke sparker så mye..

Skrevet

Takk for beroligende svar :)

Jeg kjenner han ganske ofte i løpet av dagen jeg også, men siden jeg føler det er svakere så blir man så engstelig.. Men da er det godt å høre at jeg ikke er alene om det :)

Jeg har også tenkt det at han kanskje har litt mindre plass, derfor blir det ikke så kraftig! Men det er vel et godt tegn at vi kjenner den lille :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...