Anonym bruker Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 Er det noen andre alenemammaer som studerer her? Jeg begynner å studere til høsten og lurer på om det går greit eller om det er veldig tøft? Blir det lange dager for minsten i barnehagen? Får dere jobbet med skolearbeid hjemme? Får dere stønader fra NAV og lånekassen? Hilsen ung mor som gjerne vil ha seg god utdannelse
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 jeg studerer på andre året,og er helt alene uten familie eller noen som hjelper til.Så det er tøft,det er slitsomt og jeg ønsker mange ganger at jeg hadde hatt litt barnefri..Men,det er gøy,interessant og givende og:DOg det gjør meg litt stolt at jeg klarer dette helt alene:p Varierer jo veldig hvordan forelesningene er lagt opp,men det trenger ikke bli så lange dager i bhg..nortsett fra i eksamensperiodene kanskje. Jeg har vært litt flink og jobbet etter at han har sovnet for kvelden,men i utgangspunktet hadde det gått fint å jobbet bare på dagtid og om jeg hadde lagt det opp litt annerledes. Jeg får os,barnetilsyn og utdanningsstønad fra NAV og har fullt lån og stipend fra lånekassen. Lykke til:D
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2010 #3 Skrevet 2. juni 2010 tIL 22.06 : Oi, så flink du er! Håper du klarer å holde motivasjonen oppe. Jeg må si jeg får veldig respekt for deg Selv bor jeg hjemme hos foreldrene mine og kan få litt hjelp av og til. Men jeg kan ikke forvente at de skal betale ting for meg og hjelpe til så mye økonomisk. Så hadde tenkt til å søke om OS, tror du jeg får det selvom jeg bor hos foreldrene mine? HI
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2010 #4 Skrevet 2. juni 2010 motivasjonen svinger nok litt,men stort sett så går det greit:)Det handler mye om innstilling! Jeg bodde hjemme ett år mens jeg tok studiekompetanse, og fikk da overgangsstønad:)De er ikke forpliktet å forsørge deg (regner med du er over 18?) så da er du alenemor selv om du bor der.. Kjempebra at du har hjelp da,gjør jo ting litt enklere,spesiellt i stressende eksamensperioder!! Alt går om man bare vil;D
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2010 #5 Skrevet 2. juni 2010 Det var godt å høre Da kan jeg søke med god samvittighet. Ja ble 21 i år faktisk. Litt "flaut" å bo hjemme, for vil egentlig klare meg selv. Men noen ganger er det greit å få litt hjelp, og selskap. Kan jeg spørre hvor du bor? Her i Oslo må du jo betale mye for liten plass, så tør ikke helt å drømme om å flytte ut enda..
SuperGlad Skrevet 2. juni 2010 #6 Skrevet 2. juni 2010 hei! Tar utdanning privat gjennom utdanningshuset så det er skikkelig intensiv skole. Er alene med to barn som har vanlig samvær med pappan sin. Skolen starter 9 og er ferdig 2 så det blir ikke så alt for lange dager for ungene. Men her har all fritid i ukedagene falt bort disse mndene jeg har gått skole. jeg kommer inn døra litt på 4 med begge 2 ( henter i to forskjellige barnehager), og lager middag til ca kl 5. De er små, spiser sakte og vi prater ganske mye samtidig så middagen bruker vare til i 6 tiden. Deretter leker vi, tegner, snakker, koser eller dusjer vi før det er på tide å legge seg. Guttn min er i seng ca kl 7 og jenta mi halv8-8. de trenger ca 12 timer søvn begge to, å da blir timene få siden vi står opp litt på 7 hver morgen. Nå har jeg vært hjemme med sykebarn, først hadde den ene vannkopper og den andre brannkopper, så byttet de faktisk Det er tungt å få lest på disse dagene, men ellers fokuserer jeg på å gjør MYE på skolen å sitte litt etter barna har lagt seg. Enkelte dager er lettere enn andre. Gleder meg bare til å bli ferdig, få meg jobb og bil. Da blir livet mye enklere!
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #7 Skrevet 3. juni 2010 Siden du bor hjemme får du ikke stipend fra Lånekassen selv om du greier eksamen, men ville anbefale deg å søke fullt lån likevel. Dette er penger du kan putte på sparekonto og tjene renter fra. Siden du har barn vil du få forsørgerstipend, og det er penger du FÅR. Når du er ferdig med å studere betaler du bare alt tilbake til Lånekassen på en gang, og da har du kanskje tjent noen kroner på renter. Evt kan du bruke pengene fra Lånekassen som egenkapital seinere. OS får du selv om du bor hjemme, og det er 12000 i mnd. Så har du rett til utvidet barnetrygd, ca 2000 kr i mnd, kanskje bidrag evt. bidragsforskudd og stønad til barnetilsyn (dvs 64% av bhg blir dekket). Forsørgerstipendet ligger på 1430 kr i mnd. Ville da tror at du får inn 16000, så du kommer nok til å ha det greit økonomisk. Når det gjelder tid og sånt, så er en jo som regel mer fleksibel når man er student enn når man jobber fullt. Det kjipe er vel hvis ungen er syk, da må man være hjemme fra skolen og går glipp av undervisning og slikt. Har man jobb vil man jo få det betalt som sykt-barn-dag.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #8 Skrevet 3. juni 2010 02.29: Takk for gode råd! Det høres jo veldig greit ut det med å låne fra lånekassen og sette på sparekonto, Da taper jeg jo ingen penger...og hvis jeg får OS i tillegg kan jo dette gå veldig bra Håper jeg er like tøff som dere andre og kommer meg gjennom studiene best mulig Hilsen HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå