Gjest Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 Sikkert store forskjeller fra sykehus til sykehus. Men er det så at en får ha babyen hos seg hele tiden? Blir sikkert å dele rom med flere, men blir det noe særlig hvile da? Og hva skjer ellers på avdelingen av kontroller og slikt? Og er det noen som vet hvordan det er på Bærum?
GuttemammaTilTo Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 jeg vet ikke hvordan det er i bærum, jeg fødte i haugesund sist og skal det igjen. der lå jeg på 6-manns rom og de fleste hadde barna hos seg hele tiden. tror de vil helst at man har det også. For min del ble det ikke så mye søvn, men hvile ble det. Jordmødre er ofte innom hele tiden og de kontrollene jeg fikk med meg i løpet av 2 netter og 3 dager var veiing og måling og denne apgar score saken (pappaen som var med her) rett etterpå, så var det en eller to legekontroller, hvertfall en skal du ha også følling prøve etter 3 dager. også tok de hørselstest husker jeg.
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 1. juni 2010 #3 Skrevet 1. juni 2010 Jeg fødte på gamle føden på St.Olavs for 7 og 11 år siden, der hadde vi 4 mannsrom, å dette synes ikke jeg var noe stas! Første fødsel så hadde jeg ikke ett blund på øye, valgte å la pleierne passe pia mi, for å prøve å sove, men da kom de jo inn med ei annens baby som skrek! Med nr 2, han fødte jeg natt til søndag, mandag var jeg hjemme! Nå vet jeg at de har enmanns rom på St.Olavs, og det er jeg glad for! Om jeg går overtid... Jeg skal nå inn til Orkanger Sykehus, der har de familierom, sånn at jeg kan få det om jeg ønsker slik at mannen min kan sove sammen med oss de første 24 timene... Regner med jeg drar hjem etter en dag eller 2! Bedre hjemme enn borte ;o)
silkeføre Skrevet 1. juni 2010 #4 Skrevet 1. juni 2010 På Riksen er det tomannsrom, og babyen har du med hele tiden. Jeg hadde en lang og slitsom fødsel, da tok personalet barnet med på pauserommet sånn at jeg kunne sove litt.
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 1. juni 2010 #5 Skrevet 1. juni 2010 På sus har de pasienthotell.. Der får man enten enkeltrom eller dobbeltrom(altså slik at partner også får sove over, mot betaling). Kunne aldri tenkt meg å dele rom med andre! Da hadde jeg heller dratt rett hjem. Men folk er heldigvis forskjellige;)
Gjest Skrevet 1. juni 2010 #6 Skrevet 1. juni 2010 Da får jeg håpe at jeg kan komme meg fort ut og hjem, selv om jeg er førstegangs. Ble forespeilet at jeg kunne bli der opptil 3 dager, men da går jeg nok på veggen
Kræsj pink Skrevet 1. juni 2010 #7 Skrevet 1. juni 2010 Jeg fødte på Bærum for 2 år siden og skal tilbake der om 3 ukers tid. Barsel på Bærum består av familierom, to-mannsrom og tre-mannsrom. Jeg havnet på tre-mannsrom og det var ikke noe særlig. Var nok veldig uheldig med romkameratene mine i tillegg da... de hadde besøk til alle døgnets tider og pratet i mobilen sin til langt på natt. Skjønte ikke noe særlig norsk og hørte ikke på pleierne som ba de vise litt hensyn:P Denne gangen skal jeg hjem så fort navlestrengen er kuttet for å si det sånn. Jenta mi var hos meg hele tiden, jeg skulle egentlig ha oppfølging pga svangerskapsforgiftning og et blodtrykk som ikke ville ned igjen. Men de kontrollerte vel blodtrykket mitt en gang... en jordmor stakk innom dagen før jeg dro hjem da og spurte hvordan det gikk... Kort oppsummert, et helt ok opphold med toppen 2 timers søvn på tre dager.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. juni 2010 #8 Skrevet 1. juni 2010 Jeg fødte på Riksen, og lå på 2-mannsrom i 4 dager etter fødselen (vanlig prosedyre der for 1.gangs). Jeg var kjempetakknemlig for at jeg fikk være der i 4 dager, for hadde mye ammetrøbbel og fikk kyndig, god hjelp ved hver eneste amming (umulig hjemme, med bare pappan til hjelp). Har også hørt om flere som syntes 2 dager på barsel ble for lite, med tanke på ammetrøbbel- så kort tid på barsel er ikke nødvendigvis noe å trakte etter=) De fleste norske sykehus er såkalt mor-barn-vennlige, dvs at babyen skal stort sett være inne hos mammaen hele tiden, både dag og natt. MEN hvis du ikke får sove (som meg, de to første nettene etter fødselen)- så be pleierne om å ta med babyen ut, slik at du kan få noen timer på øyet, helt uten tanke på babyen!! De vil som regel ikke tilby dette automatisk, men spør du om det, får du som regel hjelpen- og for meg ble akkurat det gull verdt, siden jeg ikke klarte å finne roen m den nyfødte babyen ved siden av meg (hun var kvalm, hadde svelget mye fostervann under fødselen, og brakk seg en del/ fikk i halsen, skikkelig skummelt for en nybakt 1.gangsmamma- ikke lett å sove da nei;) Har man i tillegg pakket ørepropper (voks!) med seg i fødebagen, er det bare å plugge dem i og natti-natt, uansett babyskrik og alarmer:D Synes tomannsrom gikk helt fint- ikke nevneverdig mye besøk eller plagsomme lyder fra naboen, vi pratet litt sammen, men som regel var jeg jo sammen m barnefar- enten inne på rommet eller ute i cafeen, gjesterommet osv. Kontroll ble utført av barnelege et par dager etter fødselen, hørselstest ble også tatt, og vi hadde kurs m fysioterapeut ang. babyens og mors kropp etter fødsel. Den beste hjelpen fikk jeg imidlertid fra barnepleierne som jobbet der, med ammingen og pumpingen og alt det styret der.
KaWi Skrevet 1. juni 2010 #9 Skrevet 1. juni 2010 Jeg fikk min sønn på Bærum for 13 dager siden =) Og er meget fornøyd. Hadde keisersnitt grunnet seteleie og så har/ hadde jeg ekstrem bekkenløsning (går bedre nå, hipp hipp hurra!) og fikk hjelp med løfte pjokken inn og ut av sengen, samt skifting på ham. Fikk også hjelp til å hente mat i gangen. Dette på tross av at det ble født 15 barn den 19 mai, og mange kom også til verden den 21 mai... Av kontroller, så er det barnelege som sjekker barnet etter noen dager. Du vil bli vist hvordan man bader babyen, og så kan du velge om barnet skal være inne hos deg eller om det skal være hos barnepleierne. Ellers, så er det bare å spørre om hjelp. De hjelper deg gjerne! Og når det gjelder hvile, så er det med at det bare er far og søsken som får komme inn på avdelingen til stor hjelp. Jeg hadde 4 dager på sykehuset, og tre "romkamrater" i løpet av de dagene. Men normal folkeskikk, og hensyn så kommer man langt =) Og de forsøker å gi deg rom alene så langt det er mulig. Lykke til! Og jeg håper at du blir fornøyd =)
Gjest Skrevet 2. juni 2010 #10 Skrevet 2. juni 2010 Har født før på Ullevål, og da var det heldigvis rett inn på hotellet, med dobbeltrom hvor mannen var med meg hele tiden, eget bad med stellebord og alt du trengte, tv på rommet, jordmødre og sykepleiere rett utenfor døra. Helt genialt! Andre gangen var det på ABC klinikken, så da var mannen min, jeg og babyen også på eget rom. Helt supert. Skal føde igjen på ABC. HAdde ikke taklet å dele rom sånn rett etter fødsel. Da hadde jeg dratt rett hjem. Men vi er heldigvis forskjellige. Ellers er det måling og veiing, følling test ( blodprøve), legesjekk
WPW Skrevet 2. juni 2010 #11 Skrevet 2. juni 2010 I haugesund har de pasienthotell, men der får man ikke noe hjelp med mindre man går til føden og spør. Det vil si at hvis man sliter med ammingen på natta (eller dagen), så må man gå ganske langt gjennom flere korridorer og opp en heis før man kommer til føden. derfor hjelper det liksom ikke at "man heldigvis er forskjellige". Sliter man med ammingen, så må man jo bli på sykehuset, og da er det vanskelig å bo på pasienthotellet. Da blir 6-mannsrom eneste alternativ. Iallfall var det det for meg da jeg fødte førstemann. Heldigvis var vi aldri mer enn fire på rommet, og hun ene forsvant ganske fort. Det var BRA, for de som kom på besøk til henne brukte så mye parfyme at jeg trodde jeg kom til å spy fordi jeg var så svimmel etter fødselen. Barselhotellet får man heller ikke velge i haugesund uten å bli "godkjent". Man skal være i så så fin form etter fødselen. Baby må veie mer enn 2800 gram, og fødselen må ha vært over innen 24 timer etter vannavgang. Denne gangen håper jeg at jeg består "pasienthotell-testen", men jeg må prøve en natt på føden først. Bare for å forsikre meg om at ammingen går smertefritt. Mannen min kan jo ikke bo hos meg likevel, for mini hjemme trenger nok sikkert pappan sin rett etter at han har blitt storebror..
<3..snart3barnsmor..<3 Skrevet 2. juni 2010 #12 Skrevet 2. juni 2010 HEI=) Jeg fødte på Asker og Bærum 21.Mai i fjor , da var det få som fødte og jeg og mannen min fikk bo på ett to-mannsrom sammen. Var der i en uke og var egentlig veldig fornøyd.. Jeg hadde lillgutt hos meg hele tiden , noen netter passet de han så jeg skulle få sove ordentlig. kom bare inn med han hos meg hver 3. time så han fikk pupp.. Hver morning serverte de en nydelig havredrikk som jeg savna i mange mnd etter barsel. Merker jeg gleder meg til å få den servert denne gangen og =) I tillegg passet de mini så jeg fikk en luftetur til butikken =) Jeg syns det var helt topp , og gleder meg til ny tur dit i August =)
KaWi Skrevet 2. juni 2010 #13 Skrevet 2. juni 2010 Er enig i det med havresuppen! Den er bare knallgod =) Skulle gjerne hatt den oppskriften...
<3..snart3barnsmor..<3 Skrevet 2. juni 2010 #14 Skrevet 2. juni 2010 hahaha.... Jeg satt og googlet den i dagevis etter barsel =) denne gangen SKAL jeg ha den oppskrifta om jeg så må stjele de derifra =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå