desembermamma2010 Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 Noen andre som har ofte hodepine? Jeg har hatt det hver dag i det siste, og lurer på hva det skyldes? Er det en vanlig plage i graviditeten? Jeg skulle ønske jeg kunne ta en ibux hver gang det gjorde vondt, men prøver i det lengste at det skal gå over av seg selv. Selv om det ikke alltid gjør det..Det er ikke noe gøy å ha hodepine
mamma.for.2♡ Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 Ta kontakt med legen din. Jeg var veldig plaget med hodepine fra uke 13-18 ca... selvom jeg var flink til å drikke rikelig med vann i løpet av dagen. Tok det opp med legen min. Jeg spurte blandt annet om det kunne ha med blodtrykket å gjøre, men da han sjekket dette viste det noe grunn til at det skulle være det i følge han. Så han tok en ny blodprøve og sendte dette for å sjekke evt. jernmangel i blodet. Jeg hadde veldig lavt jernprosent i blodet, og fikk beskjed om å ta jerntabletter. Dette har hjulpet veldig! Har ikke hatt hodepine siden jeg begynte på de som snart er 3 uker siden! Må for all del ikke ta Ibux. Blir hodepinen for brutal, ta heller 1 tablett paracet... Lykke til!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 1. juni 2010 #3 Skrevet 1. juni 2010 Jeg var superplaget med hodepine, hver eneste dag over flere uker, og med jobb og skole er det urealistisk å tro at man skal klare seg helt uten smertestillende. Og jeg tror faktisk fosteret har det bedre av at mamma får slappet litt av innimellom enn at hun går rundt og pines. Så ta paracet hvis det blir for ille (og har du tatt ibux har det nok gått aldeles helt utmerket det også, man kan ikke vite alt uten at noen forteller en det). Bare husk at litt ro og hvile, nok vann og søvn også kan gjøre underverker, det er verdt å prøve i alle fall. Jernmangel og høyt blodtrykk kan gi hodepine, men det er også mange fine hormoner som kan spille inn i løpet av svangerskapet, i følge JM. Hos meg ble det bedre etter hvert. Lykke til :-)
desembermamma2010 Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 1. juni 2010 Hvorfor skal man ikke ta ibux egentlig? Jeg har tenkt at det og paracet har vært det samme. Det gjør vel ingen skade at jeg har tatt 3-4 stk tilsammen på 1 mnd?
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 1. juni 2010 #5 Skrevet 1. juni 2010 Det gjør absolutt ingen skade! Ikke tenk på det, man kan bli tussete av mindre! Ibux (ibuprofen) kan øke blødningsfaren og kan gjøre det vanskeligere å bli gravid. Mener å ha hørt andre argumenter også, men jeg finner ikke noe om det på nettet nå. Og jeg mener slik info burde være lett tilgjengelig...Ibux kan også gi forhøyet blodtrykk og slike ting som kan være greit å tenke på i et svangerskap, men jeg kan ikke forestille meg at dette gjelder bare Ibux. Paracet kan faktisk også øke blødningsfaren, selv om det ikke er i like stor grad. I pakningsvedlegget til Ibux står det at den ikke skal brukes etter 6 måneders graviditet, og hos Den norske legeforening opplyses det om at Ibux kan brukes frem til syvende måned. Så nei, jeg tror ikke vi har større sjanse enn andre til verken misdannelser eller for tidlig fødte barn. Ikke nå i andre trimester uansett! Men jeg har tatt informasjonen fra andre her til etteretning og prøver å bruke Paracet hvis jeg må ha noe.
HKV Skrevet 1. juni 2010 #6 Skrevet 1. juni 2010 Jeg hadde hodepine hver dag i over to uker, (tok ibux et par ganger når det ble for ille, for paracet virker ikke for meg) Spurte jordmor om råd, hun lurte på om jeg drakk kaffe. Det gjorde jeg, noen dager en kopp eller tre, andre dager bare èn kopp. Hun ba meg droppe kaffe, og det hjalp Kaffe kan visst snevre inn blodårene, og det kan gi hodepine. Så ingen kaffe her mer:)
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 1. juni 2010 #7 Skrevet 1. juni 2010 Og hvis man er vant til å drikke mye kaffe kan nedtrapping også føre til hodepine :-) Utrolig hva man skal plages med!
Gravid30 *Har født ei datter* Skrevet 1. juni 2010 #8 Skrevet 1. juni 2010 Vet hvor jævlig denne hodepinenen er..For jeg er også en av dem som har sliti mye med hodepine fra ca uke 12 og fram til nå og jeg er i dag 19+2. Ingenting hjelper...Men paracet har jeg tatt en del av...Men legen sier at det går helt bra, så lenge det ikke er Ibux og det har jeg holdt meg unna...Får bare holde ut...Har sjekket med blodprøver igjen også og jeg har ikke jernmangel..Blodtrykket er også fortsatt bra. Så det er nok hormonene nå som man er gravid.
mamma.for.2♡ Skrevet 1. juni 2010 #9 Skrevet 1. juni 2010 http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do
mamma.for.2♡ Skrevet 1. juni 2010 #10 Skrevet 1. juni 2010 Jeg sier igjen... for all del ikke ta ibux. Dette var det legen min sa til meg og det som står i felleskatalogen forklarer hvorfor...
Miss Snow Skrevet 1. juni 2010 #11 Skrevet 1. juni 2010 Sier som flere andre - IKKE ta ibux. Jeg har fått streng beskjed fra legen min om at det skal man holde seg langt unna, ikke bare under tredje trimester som det står flere steder. Paracet er det bare å ta, men min lege anbefalte å kun ta én av gangen (500 mg). Akupunktur kan også være verdt å prøve
kvalm_85 Skrevet 2. juni 2010 #12 Skrevet 2. juni 2010 Må bare si at jeg blir utrolig provosert av dere som sier at det bare er å ta ibuks. Jeg måtte ta tre ul på en måned fordi jeg gikk de 13 første ukene uten å hvite at jeg var gravid og jeg hadde tatt ibuks. De var veldig bekymret og jeg måtte gå til lege på sykehuset. Barnet kan få ryggmargsbrokk og hjerte og karsykdommer. De kan ikke finne noen feil på barnet, men det er flaks. Ikke minst kan det føre til sa. Hvis dere har tatt noen ibuks tror jeg dere skal ta det med ro, men nevn det for jm eller fl og ikke ta flere. For meg fungerte ikke paracet i beg, men etter 3 måneder virker det med 1 og jeg har hatt ubeskrivelig mye vondt. Har kastet opp pga smerte. Til dere det gjelder, ikke få panikk nå. Ville bare fortelle dette. Til dere som gir masse råd her, ikke prat så mye om ting dere ikke vet noe om.
blangn Skrevet 2. juni 2010 #13 Skrevet 2. juni 2010 Hei Jeg plages også mye med hodepine, og skjønner veldig godt at du ikke syns det er noe morro. Man blir utrolig sliten og frustrert over å aldri føle seg bra. For meg er det ulike ting som virker og som har gjort slik at jeg har klart å holde meg unna smertestillende til nå. Det er ikke sikkert at det virker for deg, men det er jo verdt et forsøk: *Nok søvn og hvile. (Stress og for lite søvn kan fort gi hodepine) *Masse vann (dehydrering kan gi hodepine) *Nok og hyppige måltider (lavt blodsukker er ikke ideelt) *Avspennig (høye skuldre gir RASKT hodepine. Selv har jeg god effekt av å tøye litt på nakke og skuldre et par ganger om dagen. Evt litt nakke/skuldre masasje fra min kjære) *Pass på blodtrykk og jernlager *Og til slutt: tenk gode tanker!! Smil og glede kan hjelpe mot det utroligste:) Håper det ordner seg for deg! Lykke til! Hilsen lykkelig og glad med prins i magen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå