Gå til innhold

Student, pappapern, eng.stønad


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg med dette? Blir helt forvirret av NAV jeg.

Jeg er fulltidsstudent med termin i aug. Jeg har planer om å starte skolen igjen i oktober som fulltidssudent ( jeg må utsette praksis fra aug-okt pga baby og mor MÅ ta 6 uker etter fødsel).

Dette har jeg mulighet til ettersom det er mye selvstudium det siste året. Og jeg ønsker selvfølgelig å være så mye hjemme som mulig.

Da har jeg forstått det slik at far har krav på hele mors perm (37 uker) siden jeg begynner som fulltidstudent. MEN vi har ikke behov for at han tar alle disse ukene da jeg har mulighet til å være endel hjemme. egentlig bare 10 uker som vi vet om idag og en dag her og der (i forb. med hovedoppgave på slutten av året)

Hvordan ordner vi dette? Har jeg krav på engangstønad hvis han tar alle 37 ukene?

 

(Han har mistet sin rett til det som kalles fedrekvote da jeg ikke har jobbet 50% eller mer, så hvis han skal være hjemme må han ta av mors permisjon)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i tilnærmet samme situasjon som deg! Send meg gjerne en personlig melding, så kan jeg forklare litt av hva jeg har funnet ut og hvordan vi skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte deg en meldig nå jeg da :)

Håper den kom fram. ellers hvis noen andre vet noe, så svar gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

 

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, men tror jeg har fått litt annen informasjon.

 

Jeg har forstått det som at vi ikke trenger å ta permisjon fra studiet, men likevel få fødsels, og forsørgerstipend som vanlig. (Rundt 11000 utbetalt hver måned dersom pappaen tjener under 26000 i måneden. Og det skal ikke betales tilbake) Vi trenger heller ikke å bestå eksamen dersom det skulle være tilfelle. Du kan altså studere som vanlig, og likevel få en slags "permisjonspenger" fra lånekassen.

 

Opptjening av fedrekvoten tror jeg ikke har noe med mors inntekt å gjøre. Det har bare med om pappaen har jobbet i 6 av de 10 siste månedene før permisjonen slik at han kan motta penger fra NAV. Om pappaen bare tar ut de ti ukene han har krav på vil det ikke påvirke det du får fra lånekassen. Men dersom dere bestemmer dere for å dele din permisjon (46 uker) vil det du får fra lånekassen gå tilbake til å bli vanlig lån som om du ikke hadde permisjon.

 

Du har rett på engangsstønad uansett, uavhengig om du er student eller ikke, dersom du har hatt under 50% stilling de 6 av 10 siste månedene før fødsel. Det er ditt valg.

 

NAV vet svært lite om dette, har selv stått på kontoret og revet meg i håret. Tror jeg nå til sist har fått den riktige informasjonen, men det var nok via andre kanaler ;) By the way, om jeg ikke har forstått det riktig håper jeg noen kan korrigere meg....jeg er livredd for å ta feil slik at jeg plutselig sitter på bar bakke :S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..okey. Er du student nå? Jeg skal prøve å få snakke med de på NAV igjen. De vet ikke alle regler i forhold til dette. .Jeg har måttet lest meg til en del selv faktisk. Har du fått beskjed om dette nå nylig?

 

Til meg sa de forrige uke at siden jeg ikke har jobbet 50% eller mer det siste året så mistet han sin fedrekvote på 10 uker :( Og da blir alternativet at han tar min perm (dette var de IKKE klar over). Men da mister jeg min rett til foreldrepenger fra lånekassen,altså at jeg må få vanlig stipend fra lånekassen (som idag) som må betales tilbake. MEN lånekassen gjør visst unntak hvis far tar ut graderte foreldrepenger.Altså at han tar permisjonen litt utover hele året. (Det fant jeg ut igår da)

 

I vårt tilfelle så har vi ikke behov for at han er hjemme i 37 uker, egentlig bare 10 sammenhengene for da skal jeg ut i praksis.

 

Når har du termin? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei,

angående fedrekvoten har du nok misforstått litt. De 10 ukene, som altså er selveste "fedrekvoten" er absolutt avhengig av at mor har hatt en viss inntekt. Hvis man er student, og ikke har jobbet nok ved siden av, så har ikke far disse 10 kvoteukene. MEN.. han har egenopptjent rett til foreldrepenger, forutsatt at mor er i jobb eller studerer. Hvis mor bruker fulle rettigheter fra lånekasse, altså tar ut alle ukene hun kan der med stipend osv., så har ikke far rett på noe som helst. (men "smutthullet" med graderte foreldrepenger kan han da likevel benytte).

 

Vet ikke om dette ga no mer klarhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, akkuratt sånn oppfattet jeg det også. Da må vi prøve å få til en løsning med graderte foreldrepenger.

 

Men jeg mister ikke retten til engangsstønad for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok en annen høyere opp i debatten som jeg mente har misforstått fedrekvoten;) ikke så lett når alle er anonyme.

Jeg tror ikke du mister engangsstønad nei. Den er til mor hvis hun ikke har rett på noe annet, uansett hva far tar ut, såvidt jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja skjønte det nå, men synes det høres skikkelig, skikkelig urettferdig ut! Hvorfor i alle dager skal fedrekvoten ha noe med hva mor tjener/har opptjent?? Ble veldig skuffa nå, for det betyr at vi "ikke har råd" til at pappaen skal ha permisjon. Og all ære til NAV som ikke kan gi ordentilig informasjon. Tusen takk Dagdrømmeren, som har satt deg ordentlig inn i tingene.

 

Vi går nok for gradert permisjon, men hadde jo håpet på at han skulle få sammenhengende tid hjemme med småen uten mammaen. Kjenner at jeg synes dette systemet virker helt på trynet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammaløve: ja, det ER urettferdig!! Jeg trodde heller ikke det hadde noe å si.

 

Men når det gjelder graderte foreldrepenger..betyr det at far kan ta en dag her&der, og så 10 uker sammenhengenede for så å ta en dager&der igjen? Noen som vet det?

Men da er vel det sånn at akkuratt de 10 ukene går jeg over på vanlig stipend.

 

Jeg skal ringe lånekassa i morgen..jeg er sikker på at de vet mer om dette enn NAV.

 

Hadde vært moro å hørt hvordan løsningen blir for dere. Jeg kan jo sende deg en melding en dag når vi har fått orden på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at fedrekvoten er avhengig av mors inntekt er virkelig helt tragisk. Men far kan få sammenhengende permisjon likevel, forutsatt at mor går ut i jobb eller fulltidsstudier. Så for oss studenter er det jo en mulighet å bare være hjemme ett semester, og så la far ha permisjon etterpå..

 

Det finnes forresten et kontor som lokale NAV kan sette over til på telefon, som har god peiling med litt kompliserte foreldrepenger-saker. Jeg ble satt over dit en gang, og skjønte straks litt mer. Så dere kan alltids be om å bli satt over dit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at vi ikke kan leve på vanlig stipend og lån (knappe 8000 i måneden) pluss pappaens deltidslønn. Jeg er også egentlig ferdig med mine studier nå, men blir tvunget til å ta ett år til siden jeg ikke rekker å tjene opp rett til permisjonspenger. Jeg kan rett og slett ikke ta opp mer studielån, det blir for ille. Vi er avhengige av full støtte fra lånekassen for å få det til å gå rundt. Det kan eventuelt gå dersom jeg får meg fast jobb i løpet av min del av permisjonen som jeg kan begynne i når pappaen tar permisjon, men det blir litt usikkert å satse på tenker jeg..

 

Skulle ønske noen på NAV kunne hjelpe oss i forhold til gradert farspermisjon, men tror heller jeg må lese meg opp på dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer en ny lov ang fedrekvoten fra og med 1.juli. Der har de fjernet den delen der det er noe krav til mors 50% jobb og slik. Så skal bli enda letter å få fedrekvote for fedre. Kommer en del nye regler fra og med 1 juli, og kom en del nye etter 1.mars, mye derfor mange NAV konsulenter ikke aner en dritt om noe. Ganske slitsomt for oss, men be dem ringe forvaltningen. Det er vist dem som SKAL vite noe. Men er mye forvirringer rundt hva man har krav på nå og ikke... Lykke til, sitter i samme papirmølje nå, og håper på den beste løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette er virkelig ikke lett. Vi er i samme situasjon, far jobber og jeg er student. Vi skal benytte oss av graderte foreldrepenger slik at far kan være hjemme samtidig som jeg får støtte fra lånekassen. Jeg får da engangsstønaden, pluss fullt stipend fra lånekassen, mens far jobber ca. 20%, en dag i uka, og er hjemme resten. Han får da 37 uker, men siden han tar det gradert så sparer han opp en dag ekstra i uken og får dermed strekt permisjonen lengre.

 

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Kombinere+arbeid+og+foreldrepenger

Her står det litt informasjon om graderte foreldrepenger.

 

NAV har ikke alltid helt peiling, og selv de som sitter på forvaltningskontoret har ikke alltid oversikt. Vi var på møte med NAV tidligere i uka og konsulenten vår ringte forvaltningskontoret for å spørre om alt. Vi hadde funnet ut at far ville få 37 uker, men det mente først forvaltningskontoret ikke stemte. De sa 31, så sa de 27, fordi fedrekvoten faller vekk, men til slutt så viste det seg at vi hadde rett og det er 37 uker.

 

NAV anbefalte oss å sende inn to søknader, en for meg før fødsel og en for far etter fødsel. Far kan ikke ta ut permisjon før etter 6 uker etter fødselen, i og med at de ukene er forbeholdt mor.

 

Mannen min må jobbe en del mer i noen perioder og kommer dermed til å skrive en fleksibel avtale med arbeidsplassen sin hvor de blir enig om at han i ulike perioder jobber så og så mye. Det kan dere også gjøre (til HI). Mannen din kan skrive en avtale med arbeidsplassen om at han har full permisjon de 10 ukene du har praksis og ellers jobber så og så mye slik at det til sammen blir en viss prosent. Avhengig av hva dere ønsker. På den måten kan han være litt hjemme når du også er hjemme, og passe barnet alene når du har praksis. NAV trenger en kopi av denne avtalen, og hvis det skal skje noen endringer så må NAV vite det en måned i forveien.

 

Hvis det er noe mer dere lurer på er det bare å sende en PM, vi har i hvert fall prøvd å sette oss inn i dette så godt som mulig. :)

 

Håper det ordner seg og at der finner en løsning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen for gode råd :)

"Godt" å høre at flere er i samme situasjon som meg, slik at jeg får noen gode tips. At det kommer nye regler etter 1 juli var jeg ikke klar over.

Vi har sendt søknad idag om graderte foreldrepenger for far og eng.stønad for meg,også har jeg søkt om fullt stipend og lån fra lånekassen, og jeg må ettersende papirer når babyen vår er født slik at det blir foreldrestipend.

Så da får vi se åssen det går. Jeg regner med at vi skal inn på en møte med det, for vi syns det er vanskelig å bli enige om hvilken dag(er) han skal være hjemme, siden jeg har ikke timeplan for neste år, og Nav vil ha det fastslått 3 uker før termin. Jeg vil jo gjerne ha han hjemme de dagene jeg har fulle dager på skolen, også vet jeg helt sikkert om de 10 ukene da.

(var jeg som startet innlegget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...