Gjest Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 På torsdag begynner min permisjon, og jeg har fortsatt ikke fått noe vedtak på foreldrepengene. Synes dette er utrolig stressende. De svarte meg ikke når de hadde ferdigbehandlet søknaden, jeg fikk først svar når jeg ringte og spurte etter dette og da hadde de regnet feil og ville gi meg 5000 for lite i måneden. Så da må de behandle hele greia på nytt, aner ikke om og når jeg får svar og nå er jeg litt småfortvila...Jeg har jo mann med jobb så jeg slipper nok å sulte eller bo i pappeske, men er ikke så fornøyd likevel.. Hva er vitsen med at de skal trekke det ut i stedet for å bare sette inn rikig beløp...? Da er jeg ikke så fødeklar i dag likevel da. Kan jo ikke det uten økonomien i orden! Dagens blæhinnlegg fra meg. Går og legger meg igjen jeg....
bitthen Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 Ja, blæh... Er glad min anrbeidsgiver forskutterer.... Men er litt spent på hvordan det går med fp- søknaden min. Leverte den for 2 uker siden nå, ikke fått brev om at den er mottatt...
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 1. juni 2010 #3 Skrevet 1. juni 2010 spent på åssen det går med fp-søknaden her og.. leverte den 7mai ca og fått brev at de har den inne til behandling og at det tar 1mnd tid.. Hvis ikke hører fra de innen 14dager nå så må jeg ringe og høre hva som skjer...
Tiger mamman Skrevet 1. juni 2010 #4 Skrevet 1. juni 2010 Jeg er også litt spent...går ut i permisjon i dag og fikk i forrige uke brev om at søknaden er mottatt, men at det kan ta 2 måneder!!! før den blitt behandlet...... Hmmmm når er det egentlig vanlig at man får første utbetaling - er det noen som vet?
M4 Skrevet 1. juni 2010 #5 Skrevet 1. juni 2010 Jeg leverte søknaden 17.februar jeg, og gikk ut i permisjon 5.mai. Da jeg snakket med de på tlf sa de at søknaden ikke ble behandlet før den måneden jeg skulle føde uansett!! Men de oppfordret til å levere tidlig! Jeg fikk ikke vedtak før jeg hadde gått ut i permisjon, men til min overraskelse kom pengene plutselig inn på konto rundt 20.mai likevel!! Men det er klart det er irriterende hvis de har regnet feil - og man får for lite. Min erfaring er altså at pengene kommer selvom ikke papirene gjør det!
Gjest Skrevet 1. juni 2010 #6 Skrevet 1. juni 2010 Sukk............sliter også med NAV. Bor i Oslo og der går det veeeeldig tregt. Og ikke stol på det når de skriver 1 mnd behandlingstid, for i følge de er det kun et standardbrev. Ringte i går, fikk beskjed om at den FORTSATT var til behandling. 2,5 mnd etter at de satte igang behandlingen. Og ikke kan de si når den er ferdig heller. Desverre er jeg i en situasjon som gjør at jeg må låne penger om jeg ikke får de i tide.
06.06.10 Skrevet 1. juni 2010 #7 Skrevet 1. juni 2010 Jeg venter ennå på svar fra NAV og begynte permisjon den 11 Mai....men får vel tilbakebetalt det de skylder meg når de har fått behandlet saken. Den lå bare i en bunke de ikke hadde åpnet, så de begynte ikke å behandle saken før jeg ringte 18 Mai!!!! Utrolig irriterende. Og når de var midt i prosessen måtte de ha masse flere papirer så da tar det enda lengre tid!
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 1. juni 2010 #8 Skrevet 1. juni 2010 Så kjedelig, da Håper du får svar fort som svint... Jeg ble så overrasket da jeg fikk svar allerede etter 2 uker!! Söknad om svangerskapspenger derimot tok 4 mnd!! Men det har gått bra likevel, siden arb.giver har forskuttert....
rødt&blått Skrevet 1. juni 2010 #9 Skrevet 1. juni 2010 Samme leksa her... fikk kjapt brev om at de hadde mottatt søknaden, men har ventet over den ene måneden de lovte. Får ringe i morgen å mase mer! Er jo fint å vite om vedtaket er i orden siden jeg blir mamma neste uke!
Bellbaby Skrevet 1. juni 2010 #10 Skrevet 1. juni 2010 Jeg har slitt med nav helt siden jeg ble sykemeldt.. Hver måned må jeg mase for å få penger, og da jeg sendte inn søknad om foreldrepenger fikk jeg ikke svar. Måtte ringe og purre før de engang fikk ut fingeren og sendte brev om at de hadde mottatt søknaden. Stod at det er maks 2 måneders behandlingstid, men jeg har ikke hørt noe om at det er i orden og de 2 månedene er passert.. Jeg gikk ut i permisjon igår og er også ganske stresset mht dette! Ringte idag og fikk vite at damen som har "saken" er syk, så jeg må ringe tilbake. Spurte om å få navnet og mailadressen hennes, så jeg bare kunne sende en mail. Nei, det kunne ikke gis ut - hverken mailadressen eller etternavnet. Hvorfor det liksom...? Så jeg sendte mail til hovedmailadressen til nav og attesterte det til fornavnet hennes - som jeg fikk mast meg til. Håper hun er tilbake imorgen så jeg kan få klarhet i dette. Opplevde ikke dette tullet under forrige svangerskap for 2 år siden, men nå er det maaaange som er misfornøyd med nav. Hva skjer? Og den mest brukte unnskyldningen deres er at arbeidsgiver ikke har sendt inn inntektsopplysninger, selv om de har gjort det - og gjerne opptil flere ganger. De surrer fælt og roter nok bort mye. Gjett om de skal få høre! Nå må de bare se og skjerpe seg.. Vi kommende mødre har andre ting å tenke på og burde slippe å bekymre oss for sånne ting, ergo burde de gjøre om på rutinene rundt dette.
bitthen Skrevet 1. juni 2010 #11 Skrevet 1. juni 2010 Kjenner jeg må le, at inntektsopplysninger mangler er standarden. Selv når vi fra lokalkontorene ringer forvaltning ang. sykepenger, foreldrepenger etc. for brukerne. De sier de ikke har mottatt, så svarer jeg som regel at "det var merkelig, vi har registrert i datastystemet har at de var mottatt fra arb. giver og videresendt til dere den og den datoen". Da blir de gjerne litt gretne, - for lokalkontoret i allefall der jeg jobber har stålkontroll på dette. Men det er ikke dermed sagt de greier å finne den... Det skulle vært registrert avvik på dette for å få kartlagt hvor stort problemet egentlig er.. Uansett er det vi som sitter på lokalkontorene som må ringe bruker/ arb. giver og be om å få de på nytt, og ta imot kjeften som selvsagt følger med. Du kan ikke regne med å få noe navn eller epostadresse til noen på forvaltning, det er så vidt vi på lokalkontorene kan ringe. Har selv sent inn foreldrepengesøknad - og er så spent så spent... Nå forskutterer heldigvis arbeidsgiver da..(En av fordelene med å jobbe for luselønn i staten...) Kanskje det er litt dårlig gjort av med å snakke slik om samme system som jeg er en del av og jobber i til daglig, men jeg deler frustrasjonen til alle andre, og synes det er et dårlig system slik nav er i dag.
Regnregle Skrevet 1. juni 2010 #12 Skrevet 1. juni 2010 Jeg fikk beskjed av NAV om at de har 4 mnd behandlingstid. Jeg sendte søknad så fort jeg kunne, men da jeg ba om bekreftelse på at søknaden hadde kommet dem i hende var den blitt borte, selv om jeg hadde sendt den med registrert postsending. Så jeg sendte søknad på nytt. Så purret de på inntektsskjema fra arbeidsgiver, som også var sendt dem for lenge siden, men de hadde rotet det bort! Ser for meg et digert rom fullt av bunker med papirer som ligger slengt og som de har null kontroll på. Må være grusomt å jobbe der. Jeg håper, håper søknaden min er i orden snart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå