bondeknøl Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 her står det + 15%. Når har de evt satt igang osv.. lurer på det meste... gikk 9 dager over sist, og fødte ei stor jente.. håper de setter igang om det ikke skjer noe før termin...
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 Var idag. Er 33+1 og barnet veide ca 2500 allerede. Heldigvis er hodestr.på normalen. Magestr var litt over normalen. Hjelpes hadde håpt på et barn under 3500. Håper han kommer 2-3 uker før tiden.
Mamma til to guttegull Skrevet 1. juni 2010 #3 Skrevet 1. juni 2010 Er det vanlig å få en vekstkontroll i et svangerskap? Eller skal det være noen "avvik" for at dette skal bli gjort?
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 1. juni 2010 #4 Skrevet 1. juni 2010 Jeg får hyppige kontroller pga svak livmorhals og en ma i uke 14 forige sommer.
bondeknøl Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 1. juni 2010 Jeg får pga stort barn sist. Syns egentlig det gikk greit å føde ei på 4560g, gikk fort og greit.. MEN de trenger ikke bli større.. kan være litt baby også
Shabby Chic,jente07+aug'10 Skrevet 1. juni 2010 #6 Skrevet 1. juni 2010 Ble målt til -12%. Så en jente på ca 3 kg er beregnet ved fødsel. Liten rundt hodet, som sin søster, og litt mindre rundt magen enn gj.snitt. Helt greit, for ut skal hun jo!
Pinnus Skrevet 1. juni 2010 #7 Skrevet 1. juni 2010 Ble målt til 2045g i uke 31+4. +29% over gjennomsnittet, hvis jeg har forstått det riktig.... Skal til ny vekstestimering, eventuell vending da kråkebollen ligger i seteleie og vurdering for igangsetting 18.juni - 36+6. Var litt tidlig å beregne fødselsvekt sist. Er selv født 3 uker før tiden og veide nesten 4kg.... Gleder meg til å se hvor dette ender....
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 1. juni 2010 #8 Skrevet 1. juni 2010 Var i uke 29, og da lå hun midt på skjema (rundt 3500kg sa dem på sykehuset) Men nå har alle mine barn lagt fint ann helt til de siste ukene, og alle blitt laaaangt over 4 kg
minimimmi Skrevet 1. juni 2010 #9 Skrevet 1. juni 2010 vinterkyss: Skjønner at jeg ikke kan ta seieren på forskudd da! Jeg var helt på snittet i uke 29 jeg også, og tenkte "yezz, alt under kontroll!" Ble litt usikker nå. :-P Mamma og mormor fødte store barn, så jeg er spent på utfallet!
Gjest Skrevet 1. juni 2010 #10 Skrevet 1. juni 2010 Vet ikke om jeg skal le eller grine, jeg. Har vært til vekstestimering i dag - 37 uker - pga tidligere stort barn. Nå har jeg trent hele veien, bare gått opp gjennomsnittslig i vekt selv og sfmålet har vært på gjennomsnittet hele tiden. Likevel er hun 3900 gram nå...gjennomsnittslig fostervekt ved 37 uker er 3000 gram...
Pinnus Skrevet 1. juni 2010 #11 Skrevet 1. juni 2010 Gjør de noe for å sette i gang før tiden? Så ikke hun blir enda større inni der? I alle fall med tanke på overtid. Jeg vil anta at trollet i magen min er oppunder 3000g nå, er 34+3. Jeg skal til vurdering for igangsetting i uke 37 hvis hun fortsetter i samme tempo og er allerede blitt lovet at jeg skal slippe overtid. Kanskje annerledes siden jeg er førstegangs, ikke vet jeg....
Gjest Skrevet 1. juni 2010 #12 Skrevet 1. juni 2010 De setter i gang hvis det blir for stort, for det er jo ikke helt uproblematisk å få ut barn på over 4,5 kg:) Jeg har snakket om keisersnitt med sykehuset pga redsel for å revne mye. (har hatt en totalruptur tidligere) og med denne vekten blir det nok ikke noe problem å få det...
mammaen til 2+1 Skrevet 1. juni 2010 #13 Skrevet 1. juni 2010 Gytha Ogg.. Jeg tror jeg hadde ledd først og så grått en skvett!!.. OG jeg hadde virkelig bedt om å bli satt i gang neste uke.. Heldigvis har ikke fødsels størrelsen noen som helst ting å si for str etterperå.. =) Min pjokk var mini på 3007g og 48cm til termin... Plutselig så satt han fart og vokste.. HS har beregnet at han blir oppimot 2 meter som voksen.. og allerede nå ligger han øverst i kurven for hans alder.. Så jeg får stydeligvis laaange barn..
Pixie Power Skrevet 1. juni 2010 #14 Skrevet 1. juni 2010 Lå på -8% i uke 30. Sf-målet hadde gått ned på kontrollen i forrige uke, så jeg er spent på hvordan det ligger an om på neste kontroll om to uker. Jeg flatet nemlig ut på sf-målet med førstemann, og ble da sendt på vekstkontroll. Så er forberedt på samme runden nå... Er i uke 35.
Mammahjertet <3 Skrevet 1. juni 2010 #15 Skrevet 1. juni 2010 Jeg var på ultralyd og tok målinger akkurat på dagen 31 uker på vei(nå er jeg 31+5. Da var snuppa ca 1900 gram i følge målingene som ble tatt. Hodestørrelsen var heldigvis ikke større enn snittet. +9-10% står hos meg.
minimimmi Skrevet 1. juni 2010 #16 Skrevet 1. juni 2010 Men det kan jo ligge litt genetisk det med vekt kanskje? Vet ikke jeg men..... Vet dere om dere var store selv? Min mor har bare født unger over 4 kilo, likevel hun var i god form og passa vekta. Min mormor fødte også store barn. Jeg er veldig spent selv. Men siden fs-målet er helt fint så får jeg nok ikke en vekstkontroll til. Kjenner til ei jordmor som er god på å kjenne seg fram til vekt, bare ved å ta på magen.... Det er sprøtt, skal se hva hun tror neste kontroll!
maria isabell Skrevet 1. juni 2010 #17 Skrevet 1. juni 2010 det er ikke noe gøy å vite at en får store barn...en blir bekymret for fødselen og det blir frarådet epudiral...tar fødselen lang tid er epudiralen fin og ha...har ikke fått det,men hadde nok trengt det med nr 1 etter 24 timer med vondter.... fordelen med store barn er jo at skulle barnet bli syk rett etter fødselen typen rs virus, takkler babyen det betre enn en liten baby... min nr 2 var 4,5 kg en uke før, hadde blitt 4,7 på termin...han fikk rs virus når han var 3 uker og på sykehuset var alle så fornøyd med at han var stor og sterk, han takklet det mye betre enn de små babyene.... må bare legge til at å føde 4,5 kg var kjempe lett i forhold til 4,1kg:)
Pikenurk nr 2ღFødt 17.juli:) Skrevet 1. juni 2010 #18 Skrevet 1. juni 2010 Uke 32, 31+5 = 1700g Midt på gjennomsnitt, og tulla ville trolig veie 3500 ved termin:).
:) ! Skrevet 1. juni 2010 #19 Skrevet 1. juni 2010 jeg var på min 3 vekstkontroll på fredag. Da var han -10%. Veide ca 1300g. Spent på neste kontroll om ca 2 uker
Pinnus Skrevet 2. juni 2010 #20 Skrevet 2. juni 2010 maria isabell, eller andre som vet; Hvorfor blir man frarådet epidural med store barn?
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 2. juni 2010 #21 Skrevet 2. juni 2010 minimimmi Hehe, jeg tar i hvert fall ikke det Sist hadde jeg vekst estimering 1 gang pr mnd fordi jeg skulle ha ks om babyen var like stor, eller større enn det jeg allerede hadde født (hadde stooore problemer med å få ut en på nesten 4,4kg) Junior i magen lå helt på gjennomsnitt alle gangene... til og med dagen før termin (og da var det til og med 2 gynekologer som målte på forskjellige måter) Da jeg kom inn 8 dagen på overtid, ble de samme legene mega sjokkerte over at pjokken hadde vokst på syyykt mye på overtida... Dagen etter så en gutt verdens lys med ks, 4690g, 53 cm, og 39 i hodet... De sa rett ut etter snittet at jeg ikke ville klart å få ham ut selv. Han stod altr for høyt i bekkenet, og hodet var for stort :s
mammaen til 2+1 Skrevet 2. juni 2010 #22 Skrevet 2. juni 2010 Minimi.. Min mor har født 4unger på rundt 3 kg.. Min første var -10% -12% og veide 3007g da han ble født 4 d før termin.. Snuppa i magen ligger også på -10% nå i uke 29 og blir ca det samme som storebror til termin.. Skjønner det egentlig ikke.. siden vi foreldre har god beinbygning begge to og selv om vi ikke er overvektige faller vi ikke under kategorien slim.. Men det underbygger vel terorien om at fødselsvekt har svært lite å si for videre vekst..
Juli.mamma til 4. Skrevet 2. juni 2010 #23 Skrevet 2. juni 2010 Jeg var idag 33+4 uker. + 11 %. Trolig 3.9-4 kg ved termin.
lille_Harepus Skrevet 3. juni 2010 #24 Skrevet 3. juni 2010 Var i uke 35, da var barnet i magen 3 kilo'. Beregnet til å være 3800/4000 ved fødsel. Ligger helt øverst på sf målene. Så blir spennende å se hvor stor hun faktisk blir.,,
firsla Skrevet 3. juni 2010 #25 Skrevet 3. juni 2010 Er 11 dager på overtid i dag. Var på kontroll i går og babyen er mellom 4,2 og 4,4 kilo. Skal på ny sjekk i morgen, og hvis ingenting skjer innen søndag blir jeg satt i gang. Litt skremmende med tanke på størrelsen på gutten, men jordmødrene og legen mente at jeg ikke ville få problemer med vaginal fødsel. Jer er forresten førstegangs ,så jeg har ikke peiling på hva jeg går til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå