Gå til innhold

Førstegangskontroll hos fastlege


gravid1gang

Anbefalte innlegg

Var innom fastlegekontoret på hjemplassen min i går. Der går det ikke an å ha noen privat samtale med sekretærene, da det står mange i kø rett bak deg og ingen skillevegger ol. Uansett- fikk beskjed om at det aaabsolutt ikke var noe vits for meg å få første kontroll time før jeg er 15 uker på vei, og det er heller ikke vits i å ta blodprøver før da siden de ikke blir analysert alikevell. Turte ikek spørre så mye da det var mange folk som hørte alt jeg sa osv. Er det sant at det ikke er noe vits å gå til legen før i uke 15? Synes jeg hører om så mange der fastlegen vil ha inn dem så fort som mulig. Jeg er førstegangsgravid og veldig spent på om ting står bra til i magen! Har også plagdes mye med slim i avføringen, og føler at jeg ønsker noen svar på dette.

 

Håper noen gidder å svare meg. Har ikke tenkt å si til noen at jeg er gravid før jeg vet at alt er i orden, og har derfor ingen andre en kjæresten min (som er like uviten som meg) å snakke med om dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Er veldig i tvil selv når jeg var hos fastlegen min di 2 andre gangene jeg har vert gravid, men kan minnes det var i uke 7-8.

Men uke 15 hørtes jo veldig merkeligt ut, hadde tatt en tlf ned til legen jeg.

Om jeg ikke husker feil skal enn ha ul ultralyd undersøkelse i den tiden der enn om muligt kan se kjønnet på nurket.

Er selv ikke mer enn litt over 6 uker på vei, men gud jeg gleder meg ,)

Hvor langt er du vå vei?

Jeg tenkte å bestille time hos legen innen 1par uker ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte mitt fastlegekontor et par dager etter at jeg hadde funnet ut at jeg var gravid. Dette er min første.

De ønsket meg inn på første kontroll mellom uke 8 og 12. Jeg kunne ta kontakt og komme inn tidligere hvis jeg følte meg veldig dårlig.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ringt legekontoret og fått en time før uke 15 for det syntes jeg hørtes sent ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos førstegangskontroll hos fastlegene da jeg var 10 uker på vei med førstemann og det samme skal jeg med den jeg har i magen nå. Å vente til 15 uke synes jeg virker litt lenge bla med tanke om at man skal søke på UL:

Har heller aldri hørt om at de ikke analyserer blodprøvene før man er 15 uker på vei.

Jeg så over papirene fra forrige svangerskap og der er blodtype, toksoplasmose osv tatt i uke 10.

Det jeg fikk beskjed om sist gang var fastlege uke 10-12 og jordmor uke 15.

Kanskje du bare kan ringe og be om en time i uke 10 uten å fortelle de hva det gjelder? Har vært borti kontorpersonale hos fastlegen som mente de visste bedre enn legen.

 

Uansett.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått time 1 juli, og har termin 29. januar... Er vel ca uke 10 da. Men jeg har blitt så kvalm den siste uken, at jeg nok muligens drar ned tidligere, for det er ikke lett å jobbe som lærer når man helst bare vil ligge og sove... og glemme kvalmen...

 

Nå reiser vi på 3 uker sommerferie den 10. juli så jeg ba om å få en time før det, da... Ringte også og sjekket nå, for å unngå at legen hadde ferie rett før vi drar selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har time hos legen 7 juni, da er jeg ca 7 uker på vei! :) Har termin 26 januar.

Hadde time rundt samme tid(litt tidligre) i de forrige svangerskapene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det hørtes seint ut i uke 15. Du skal jo inn til UL i uke 18-20 og vet av erfring at det går lang tid før man får time på sykehuset. Jeg skal til førstegangskontroll rundt uke 10. Hadde førstegangskontroll på de to forrige rundt uke 10 med blodprøver og hele pakka.

 

Synes du skal ta kontakt med fastlegen din og få time tidligere. Dessuten skal ikke sekretæren i resepsjonen bestemme når du skal settes opp til time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte til legen i dag pga halsbetennelse. Legen vil fjerne mandlene mine, og da sa jeg at jeg var gravid, og at det nok må vente. Og da tok han hele førstekontrollen i dag, med utfylling av skjema og blodprøver. Men ikke noe veiing og kjente ikke på magen. Bare målte blodtrykket mitt. Skal ikke tilbake før etter UL, for han sendte henvisningen allerede nå. Jeg er 5+6 i dag. Skulle det gå galt, er det jo bare å avlyse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heii! Æ va inn t legen min i uke 5 pga av at æ hadd så store magesmerta å da sa han at d va vanlig i uke 12 å fær på førstegangs kontroll så æ skull vist ha underlivs undersøkelse da å ta blodprøva å sånn, fikk vit når æ va der sist at æ hadd lite jern i kroppen så har bynt på jerntabletta så dæm tar nok blodprøva å sånn før uke 15 ja for du ska jo sjå om du ser kjønnet i uke 17-18 så d hørtes bare rart ut at du ikke skull inn før uke 15..

Ring dæm å si at du treng en akutt time, dæm i resepsjonen har faktisk ikke nødt t å vit ka du ska inn for.. har ei venninne som e resepsjonist på legekontor så har fått vit litt kossn d fåregår :) Si at d e såpass privat at d e bare legen du vil prat me d om..

 

Lykke t da! :)

Bare 16 daga igjen no før første sjekk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter de andre her. Ring dem og be om en time litt før, du. Du skal ikke måtte stå og forklare deg foran så mange andre i køen bak deg! Du kan jo si at det er første gang og at du er interessert i å få litt oppfølging!

 

Jeg fikk time hos fastlegen i uke 10, og så hos jordmor 4 uker etter, men skal til privat gynekolog for å se/høre hjertelyden i midten av uke 8. Det er jo et alternativ å gå privat hvis ikke legen vil gi deg time før..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg testet positivt på en graviditetesprøve bestilte jeg en legetime med en gang. da var jeg bare i uke 4 eller 5. da fikk jeg en oversikt over kontroller som de anbefalte, 8 ganger som var fordelt på leger og jordmor. den første kontrollen var hos lege som var i uke 8, dette er for min del i morgen.. synes alt er spennende for tiden. har allerede bestilt meg time til UL som jeg skal på i slutten av juli =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk damer, kjempe kjekt at dere har giddet å svare meg! Litt greit når man ikke kan snakke med andre om det;)

Jeg ringte inn og fikk snakket med legen selv! Da ble timen framskyvet til uke 10 (altså om knappe 3 uker):D Men må komme tilbake i uke 12 for å ta blodprøver, det var visst blitt strengere regler på at man skal ta blodprøvene i uke 12! (?) Vurderer privat UL etter hvert. Har noen av dere tatt det, verdt det? Er spent på alt..og det begynner å bli vanskelig å holde graviditeten skjult for de nærmeste, da kvalmen har slått skikkelig til denne uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ha en vanlig GU i dag, men rett før jeg dro hjemmefra fikk jeg friskt blod på papiret, og det føltes som passe mye for meg da.. Fytti for en ekkel følelse jeg fikk, og var nesten på gråten mens jeg satt på venterommet. Var sikker på at det var gått galt -selv om jeg vet det er helt normalt å blø litt. (Bare det at jeg ikke har gjort det i de to forrige svangerskapene, så da er det ikke normalt for meg, liksom...) Fikk innvendig UL uten å be om det...og vi så heldigvis et bankende hjerte og en 7 mm stor ert.. hehe.. Veldig beroligende! Er bare 6+0 i dag, og hadde ingen intensjoner om tidlig UL. Men glad jeg fikk det nå, når jeg hadde den blødningen. Fortsatt litt spor, men ikke mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er førstegangsfødende, og satt opp til første kontroll i uke 14. De sa det var på grunn avferieavvikling, så jeg stresser ikke med det. Regner med jeg får komme inn tidligere hvis jeg blir dårlig eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerr som førstegang :)

Ville bare plusse på med denne informasjonen - ser at mange allerede har svart deg.

Om du ønsker det kan nakkefolden til fosteret måles ca. i uke 10 (din uke 10), dette for å påvise eller eliminere evt. Down's syndrom.

Abortgrensen er uke 12.

Dersom en, som meg, gjerne vil vite mest mulig om det lille knøttet svarer det seg derfor å dra på kontroll med ultralyd i uke 10.

I de aller fleste tilfeller er jo alt i orden - men om en selv vil står fritt til å bestemme, må en ikke vente til den normerte ultraldkontrollen en blir innkalt til mellom uke 18-19.

Lykke til med magen! :)

Hilsen gravid for 3. gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...