Gå til innhold

hvor lavt er for lavt bt egemtlig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

og hva betyr lavt bt...? sikkert dumt sp mål men aldri vært "plaget" med noe noe sånt.....sist kontroll var bt plutselig nede i 114/71...vet ikke om det er veldig lavt men......i forhold til før.....

litt susen i hodet inni mellom og føler meg trøttere enn før....har det noe med bt å gjøre mon tro eller er jeg bare en trøtting for tiden?:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går med konstant lavt blodtrykk og har mye lavere enn deg både nå som gravid og til vanlig. Mitt er sånn at hvis andre hadde hatt så lavt bt hadde de vært innlagt for lenge siden.. ved forrige graviditet lurte jordmor på hvordan jeg klarte å stå på beina...Men jeg merket ingenting. Helt vanlig for meg :)

Men det var en liten digresjon... hehe :)

Jeg er ikke helt inne på hva som er helt ultimat blodtrykk, avhenger jo av alder og alt dette her også - men en ting er sikkert; det er bedre at det er litt lavt enn altfor høyt! Lavt blodtrykk kan man ikke gjøre så mye med, bare spis regelmessig, drikk nok vann og ha gjerne litt lakris i lommen sånn i tilfelle du får plutselige blodtrykksfall. Det er ikke alltid så gøy å få..Hvertfall ikke som gravid hvis du skulle finne på å svime av og sånn..

Ellers må du tenke på at du reiser deg litt saktere, ligg gjerne et par min. ekstra før du reiser deg etter å ha sovet siden blodtrykksfall ofte kommer etter søvn/hvile. Og ja - lavt blodtrykk gjør at du kanskje blir ekstra trøtt, ofte litt svimmel og kanskje du til og med ser "lysfluer"? :) Men det er hvertfall ikke noe farlig! Ta bare litt ekstra hensyn til hva kroppen forteller deg!

Var ikke meningen at det skulle bli så langt dette, forresten...hehe...

Skrevet

hei:9 at det ble langt gjør ingen verdens ting!! tusen takke for utfyllende svar sier nå jeg:)

da vet jeg ihvertfall hvorfor jeg er så trøtt og susen i hode til tider.....vanlig bt ligger på rundt 120/70 eller 80...no esånt tror jeg....

så ekstremt lavt er jo ikke bt mitt men jegmerker forskjellen og kunne ikke forstå hvor jeg plutselig skulle bli så trøtt og ør nå som 1 trim var over og energien liksom skulle være tilbake:P

mitt vanlige bt ligger på 125/81 DER OMKRING....som du sier så er jeg glad det er mer lavt enn høyt...aaangst for sv.forgiftning!:S

er 50% sykem. pga ryggen så har ihvertfall anledning til noe pust i bakken ila en dag...heldigvis.....

Skrevet

Hei :-) ved sist kontroll så hadde jeg ganske lavt blodtrykk... 90/60.. Det forklarte hvorfor jeg hadde vært ekstremt trøtt den siste tiden, trodde først det var jernmangel men det var det jo ikke.. Det som var nesten komisk for meg var at jeg følte meg ganske sprek den dagen blodtrykket var 90/60, haken min ramlet jo et par hakk da sykepleieren sa det ut høyt. Og hun så på meg med litt bekymret blikk og smil og spurte om jeg hadde vært mye trøtt og svimmel? Trykket har nok vært enda lavere for jeg har hatt dager hvor jeg nærmest har vært i koma.. Vanligvis er det120/80.

Det er ikke farlig for kroppen, men plagsomt! Dessuten ble jeg bekymret for at jeg har kjørt bil i den tilstanden, heldigvis har det gått bra... (Nesten, bilen har en stripe bak :-( etter det tok jeg mer hensyn....)

Skrevet

Trodde det var helt normalt med lavt blodtrykk når en var gravid jeg.

Ligger på 110-120/60-70 jevnt over når jeg er gravid, og trodde det var helt normalt helt til jeg leste på denne tråden. har aldri hørt legen si at jeg har lavt blodtrykk, bare at det er helt fint. Har opplevd flere blodtrykksfall da, og det er jo ikke så hyggelig.

Heller litt lavt enn for høyt sier nå jeg!

Det kan lønne seg og drikke mere, da holder blodtrykket seg litt mer stabilt.

Skrevet

Grensen for for lavt blodtrykk ligger på 90/60, alt under regnes som medisinsk sett "for lavt" mens lavt blodtrykk som ligger over denne grensen er normalt og stort sett nokså positivt, så du ligger ikke faretruende lavt. Forøvrig er det mye bedre å ha lavt blodtrykk enn høyt blodtrykk!

Skrevet

På de to undersøkelsene jeg har hatt lå BT første gang på 110/70 og på neste 90/60.Fikk ikke noe beskjed om at det var lavt.men en på jobben min nevnte at det var lavt og spurte da lege. Det var ingen fare sa hun,det synker gjerne når man er gravid.

Er slapp og svimmel men regner med at det da skyldes noe annet.

Skrevet

Jeg har ca 100/60, noen ganger 90/60... Det er lavt, men innenfor normalen.

Det kommer veldig ann på hva man har som opprinnelig blodtrykk. Har man f.eks 130/85 til vanlig blir 90/60 VELDIG lite, men om man som meg ligger på rundt 110/70 er det helt ok.

Skrevet

kommer nok an på person til person. selv er jeg sykemeldt 100% pga lavt blodtrykk. mitt ligger normalt på 130/80, men nå er det nede i 90/60, noe som er veldig lavt for meg! jeg svima av nesten hver dag i 3 uker før jeg ble fullt sykemeldt. prøvte i disse ukene me både 50% og 70% sykemelding, ute at det bedret seg. da skal det sies at jeg er frisør, å står å går hele dagen. blodtrykket mitt ligger normalt nå på 100/60, men blir nok sykemeldt ut resten av svangerskapet pga dette. er nå 24 uker.

Skrevet

Jeg ligger på 100/50 og er ganske trøtt og svimmel for tiden. Men det er bedre med lavt enn høyt iallefall:)

Skrevet

jeg har alltid hatt lavt blodtrykk (110/70 ca). etter jeg ble gravid har det blitt enda lavere. sist jeg målte var det 95/60. dette er visst helt uproblematisk og ikke farlig. eneste som er litt kjedelig er at man kan bli litt svimmel når man reiser seg fort:) ellers helt ok for meg!

Skrevet

Mitt pleier å ligge på rundt 90/60, og har alltid fått høre at det er bra!

Kan noen ganger merke svimmelhet hvis jeg reiser meg fort, men ellers har jeg ikke opplevd at det har vært noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...