Gå til innhold

Hjemmefødsel og førstegangs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det "lov"? Hehe.

Har tenkt mye på det i det siste, for jeg er ikke noe glad i sykehus og leger o.s.v. Mye mistillitt.

Men syns jeg har lest at førstegangsfødende må føde på sykehus...?

Noen som kan hjelpe meg litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor 1 time fra sykehus og da jeg gikk gravid fikk jeg beskjed at om jeg ville ha hjemmefødsel så måtte jeg gjøre det uten jordmor. Jordmor ønsker ikke å være ansvarlig når man bor så langt unna sykehus om noe skulle gå galt.

Om du bor nært sykehus så kan det vel la seg gjøre, men jeg tror ikke det er vanlig at førstegangs føder, planlagt, hjemme. Her får man ikke engang føde på fødestue når man er førstegangs. Man må på sykehuset

Skrevet

Oææ :-|

Vel, ser sykehuset fra stuevinduet mitt, så kanskje...hvis jeg treffer på rette personen. Hehe..

Tusen takk for svar! :) Er jo ikke andre enn jordmor som kan svare meg på dette, men ville bare sjekke, så jeg ikke ble så skuffa over et evt. negativt svar.

Skrevet

Ta det opp med jordmor og må du føde på sykehus så kan du skrive et ønskebrev der du tar opp dine tanker, bekymringer og hva du ønsker. Det kan kanskje gjøre det litt lettere?

Jeg er heller ikke spesielt glad i sykehus, men jeg hadde en veldig god fødsel og et fint opphold på sykehuset.Gikk over all forventning. Håper det samme for deg :-)

08:16

Skrevet

Er jo tryggest å føde på et sykehus. Hvis du har problemer med sykehus og leger så er jo dette noe du kan ta opp med jordmora di eller fødeavdelingen på sykehuset. Så kan du kanskje få ekstra oppfølging pga dette.

Skrevet

Da burde du lese om alle mulige scenarioer som kan oppstå under fødsel, i verste fall dør du eller ungen.

Skrevet

Jeg vet om de fleste scenario'er som kan oppstå under fødsel. Jeg vet også om alle scenario som kan oppstå når en kjører bil. Begge deler kan man dø av. Hvis det er så farlig, så burde man virkelig ikke bli gravid.

Jeg misliker sterkt å ikke ha kontroll over min egen situasjon, og det jeg er redd for å bli fratatt på sykehus. Er ikke noe flink til å si ifra. Og vet også at hvis jeg blir stresset, så knyter kroppen seg, gjør vondt og tankene blir negative. Og dét ønsker jeg ihvertfall ikke når jeg skal få være så heldig å oppleve fødsel for første gang.

Og jeg er også en person som leser meg godt opp før jeg tar valg på vegne av meg selv, og ikke minst på vegne av baby'en!

En hjemmefødsel ville ikke vært i tankene mine engang, dersom det skulle vært en ørliten risiko for komplikasjoner utover et normalt, friskt og sunt svangerskap.

Skrevet

Jeg vet at Føderiket i Oslo har noen plasser beregnet på førstegangsfødende. Det er nesten som å føde hjemme, bare at ting er satt i system, du har to jordmødre tilgjengelige under fødselen og du blir overført til riksen hvis det er behov for mer medisinsk oppfølging :) Så hvis du bor i nærheten av Oslo bør du sende dem en e-post og høre om de har ledig plass.

Skrevet

Må bare kommentere ditt utsagn om at du "likestiller" en fødsel med å kjøre bil. Jeg tror du heller kan likestille en fødsel med å kræsje med bil. Kanskje går det kjemepefint, men veldig mange trenger hjelp. Hvorfor gjør man det da igjen tenker du? Fordi lykken med å få barn er så vannvittig stor. Jeg har vært igjennom det en gang, gikk bra med barnet, jeg fikk varige skader etter fødselen. Ingen som forutså det på forhånd. ALT var normalt. Men likevel skal jeg ha et barn til nå. Nå blir det planlgagt keisersnitt, da kroppen min er skadet etter forrige fødsel. Jeg synes det er helt sprøtt å vurdere hjemmefødsel som førstegangsfødende. Men lykke til med valget ditt:) (Hvis du faktisk får med deg hjelpeapparatet da).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...