Gå til innhold

Delt eller felles økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere felles økonomi sammen med mann eller samboer? Eller deler dere utgiftene på to og sitter igjen med hver deres lønn?

Hva synes dere er riktig? Og hvordan fungerer det for dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har felles. Er det som er mest naturlig for oss og det funker veldig bra

Skrevet

Ja takk, begge deler ;)

Vi har hver vår lønnskono og felles utgiftskonto og sparekonto.

På lønningsdagen overføres automatisk et beløp fra lønnskontoene til den felles regningskonoen. Alt av løpende og faste utgifter betales fra felleskontoen, vi setter inn litt mer enn vi faktisk trenger hver måned så vi har en buffer der til bilverksted, ødelagt kjøleskap eller andre uforutsette utgifter.

Vi har regnet på hvor mye vi bruker i måneden på mat, og siden det alltid er jeg som handler overfører mannen min halvparten av dette beløpet til min konto.

Resten av det som da er igjen på lønnskonoene våre bruker til å fylle bensin på hver vår bil og lommepenger. Mannen min tjener en del mer enn meg så han overfører mer enn meg til felleskontoen, men han sitter likevel igjen med littegranne mer lommepenger enn meg. Det er jeg som har bestemt at han skal ha litt mer "å rutte med". Jeg har selv valgt å ikke utdanne meg og ha et lavtlønnsyrke, mens han har høyere utdanning og bedre betalt jobb.

For oss fungerer dette utmerket, har til dags dato (etter 13 års samliv) ikke hatt en eneste krangel om økonomi.

Skrevet

Beundringsverdig, 22.42. Jeg kunne aldri hatt det sånn. Vi har levd sammen i mange år mannen og jeg også, uten en eneste krangel ang økonomi. Men vi har felles, det kunne aldri funka på noen annen måte. Synes ikke det er riktig heller, men det er min mening. Vi har jo valgt å dele alt annet.

Vet om et vennepar med delt økonomi, der hun må låne penger av han og tilbakebetale om hennes lønn ikke strekker til, fks til tannlege. Om hun bruker hans bil så må hun fylle opp igjen tanken. Han drar på dyre gutteturer to ggr årlig mens hun aldri har ferie fordi hun ikke har råd. Han har mange par dyre merkesko mens hun handler sine på økonomisko. Nei jeg kunne ikke levd sånn. Er glad jeg slipper.

Skrevet

Jeg betaler bhg og det meste av maten,og bensinen på min bil.Resten betaler han:)

Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke,men det er slik vi gjør det.Han tjener mye,jeg bare ca 250 000.

Skrevet

Vi gjør også som 22.42 her sier. Og begynner den ene å bli litt blakk ja da bruker vi den andres kort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...