Gå til innhold

Så deilig at det er gjort!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få sagt det, idag leverte jeg alle papirer til NAV angående foreldrepenger og permisjon!

Det er som en stor byrde er løftet av skuldrene mine :) Skikkelig deilig.

Far har ikke opparbeidet seg rett til fedrekvoten (enda) så alle 56 ukene er mine. Valgte 80% dekningsgrad for å være mest mulig hjemme.

Nå skal jeg nyte tiden uten bekymringer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare så det er sagt:

Ikke slapp av helt enda!

NAV er et problem i seg selv!

Følg med,ring,sjekk å ikke gi deg før alt er i orden.

Sørg for at inntektsgrunnlaget ditt er sendt fra lønningskontor til NAV(dette er det som ALLTID mangler i slike saker å noe NAV bruker som unnskyldning i 99,9 prosent av tilfellene)

Sørg for at NAV sender dine papir videre til Forvaltning å pass på at du har kopi av alle sykmeldingene dine å ikke minst papirene NAV har fått av deg.

Krysser fingrene for at du slipper problemer men bare sier ifra!

Skrevet

Ja jeg skal følge med med argus øyne! Har hatt masse problemer med dem i flere måneder nå på grunn av sykemeldinger og tull, ringte til dem hver dag i hele forrige uke og de lovet å fikse det idag. Har de fikset det? NIKS! Så jeg møter opp på kontoret deres rett etter åpningstid imorgen med ALLE papirer jeg har. :)

Skrevet

Bare et lite spørsmål...vet du om pappaen kan opptjene rett til fedrekvoten også etter at barnet er født? Og det er det samme som gjelder for han som for oss, med jobb 6 av 10 siste måneder? Tenkte kanskje du visste det siden du nevnte det...

Huff, ja det gjelder å ta kopi av alt, og følge nøye med. Har desverre hørt om mange, mange tilfeller av rot. Skjønner ikke at det er mulig....

Skrevet

Mulig jeg er helt på jordet, men trodde automatisk at far hadde rett på fedrekvote om mor hadde opparbeidet seg sine rettigheter? Dvs jobbet mer enn 50% 6 av de 10 siste mnd før fødsel? Hvordan er reglene for dette, da?

Skrevet

Mulig jeg er helt på jordet, men trodde automatisk at far hadde rett på fedrekvote om mor hadde opparbeidet seg sine rettigheter? Dvs jobbet mer enn 50% 6 av de 10 siste mnd før fødsel? Hvordan er reglene for dette, da?

Skrevet

Ja, far kan opparbeide seg fullstendig rett til perm ETTER at barnet er født. Jeg har en venninne som benyttet seg av det i 2008. Han hadde vært student, men begynte å jobbe 2 mnd før barnet ble født. Da hadde han opparbeidet seg rett når han gikk ut i sin permisjon (som var i slutten av den totale permisjonen)

Lykke til!

Skrevet

Jeg mener også at det er mor det kommer an på mht å opparbeide seg rettigheter.

Min erfaring denne gangen er at jeg har måttet mase på NAV opp og ned i mente.. er såååå lei!!!!! Idag må jeg nok en gang ringe og mase på svar ang. foreldrepenger, for jeg gikk ut i permisjon f.o.m. igår og ingenting er i orden ennå... Burde virkelig ikke være sånn, ihvertfall ikke for kommende mødre som har mer enn nok annet å tenke på!!!! Er så sint, møkkanav altså...

Fikk brev fra de en stund etter jeg sendte inn papirene, det brevet måtte jeg forresten også purre på. Der stod det at de mottok søknaden fra meg 29/03 og at behandlingstiden var MAKS 2 måneder. Hvis det ikke var ferdig innen den tid, hvilket var 29/05, ville jeg høre fra de. Men har jeg hørt noe? Nei... Mailet de på fredag om dette og ble lovet rask tilbakemelding.

Har jeg hørt noe? Nei...

Jeg fikk også høre at de manglet inntektsopplysninger på meg. Ringte jobben, og de har garantert sendt det. De er også oppgitt over nav, surrehuer uten like og roter bort papirer hele tiden. Ikke noe system virker det som. Samme med sykemeldingene jeg har sendt inn et par måneders tid, jeg har måttet mase for å få det jeg har rett på.

Vel, godt å få ut litt frustrasjon. Vær forberedt på å mase, og bli heller positivt overrasket om alt går på skinner! Nå skal jeg ringe nav..

Skrevet

For at far skal ha rett på fedrekvoten må begge foreldrene ha vært i inntektsgivende arbeid 6 av de siste 10 mnd. I tillegg må mor ha jobbet i en stilling som er 50% eller høyere, DERSOM barnet blir født før 1.juli iår! Blir det født etter det har far rett på sine 10 uker selv om mor ikke har vært i 50% arbeid. Men han må altså ha jobbet 6 av siste 10! Sånn har hvertfall jeg fått det forklart av NAV :)

Og som andre sier her, sjekk opp, vær aktiv, pass på at alt har kommet frem, og videre til forvaltning. De klarer virkelig ikke å ha orden på noe hos NAV. Jeg sendte mine papirer inn i slutten av mars, inntekstopplysningene er sendt fra arbeidsgiver og alt var i orden sånn sett. Har ringt og purret 100 ganger på om alt er i orden, men alltid et eller annet forbaska papir som har manglet. Møtte opp på nav lokal med papirene mine, og de ringte meg en uke etterpå for å fortelle meg at jeg måtte søke på nytt. Mange papirer som manglet og det var visst det letteste. Jeg blei så forbanna! Begynte i permisjon forrige mandag og nå skal jeg liksom godta at jeg må vente 8 nye uker på behandling? De sa de hadde laget prioritert sak av dette og at de kunne bruke inntektsopplysningene fra sykepengene jeg har fått utbetalt de siste mnd (som kom på torsdag, etter mye styr der også). Får bare se hvor prioritert jeg er, har mine tvil! :P (sorry langt innlegg, dette har bare irritert meg så sinnsykt i hele natt og det gikk desverre utover dere!!) :P

Skrevet

Hehe, kjenner meg sååååå godt igjen i NAV-rotet!!

Jeg har måttet ordne og påminne dem om alt, inntekts- og skatteopplysningene har jobben sendt 3 ganger før de bekreftet at de var mottat! Det tok 3 måneder før jeg fikk svangerskapspenger og det var med MYE tilrettelegging fra min side til dem!!!

Jeg sendte foreldreperm-skjema for over 1 måned siden, men ikke hørt noe enda.. Trøsten er at jeg skal få det samme i permisjonstiden som jeg har fått som svangerskapspenger, så penger får jeg, men de har regnet ut svangerskapspengene feil attpåtil, jeg orker bare ikke å ta fatt i det nå!

Skrevet

Jeg har etter mange mnd med problemer : HAR HOLDT PÅ SIDEN JANUAR!! å makket med NAV.

Vi har nå sendt inn en offisiell klage med forklaring på hva som skal korrigeres og ordnes i papirene mine.

Sendte dem for 2 uker siden via POST,EMAIL OG FAX.

Ringte dem forrige uke å fikk svar: Ingenting har kommet frem til forvaltning!

Nå har jeg måtte møtt opp å sendt på nytt å sto der mens faxen ble sendt,ringte til personen på forvaltning som skulle motta den å da kom den frem.

Man må bare presse,true å virkelig bare nekte å gå derifra uten bekreftelse på at den er mottatt.

Skrevet

Uff, jeg håper virkelig det ikke blir SÅ masse rot med min søknad. Jeg forventer at noe tull skal skje så jeg skal forberede alle papirer og telefonnumre slik at jeg er klar til å "slåss".

Da jeg først ble sykemeldt måtte jobben min sende inn inntekts og skatteopplysning 3 ganger før de mottok dem. Ringte og klagde så masse at jeg fikk en av de ansatte til å skrive en etterlysnings mail til alle på kontoret slik at de skulle finne dem. Og da endelig fant de dem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...