A.S Skrevet 31. mai 2010 #1 Skrevet 31. mai 2010 Har vært til kontroll til jordmor idag og møtte verdens snilleste menneske. Hun tok seg god tid til meg og vi hadde det kjempekoselig. Hadde en del tanker rundt fødsel og fikk luftet ut mine bekrymringer og tanker, for det er tross alt 7 år siden jeg fødte min datter. Hadde den gang en relativt kjapp og intens, men grei fødsel. Kom inn på sykehuset kl 04.45 og hadde 3-4 cm. Kl 08.32 var hun født.. kun brukt lystgass. Satt å snakket med jordmora nå ang. føde i vann, noe som sykehuset ikke tilbyr her. Men kan sitte i badekaret under åpning, noe jeg ikke har prøvd før, men har lyst til. Da sa hun at hun kan være med på hjemmefødsel hvis jeg vurderte det, noe som jeg har tenkt på i noen måneder, men ikke fått gehør hos min sambo.. Da blir de 2 jordmødre hjemme hos oss, og kan få leid fødekar hvis jeg vil ha det. Åh, det må jeg si virkelig frister... Smertene skremmer meg ikke, men heller det stresset og det sterile miljøet på sykehuset.. Har snakket lenge med sambo idag etter jordmortimen. Nå har jeg nesten fått overtalt han. Bor ikke mer enn ei lita mil unna sykehuset, så det er ikke langt å dra hvis det blir komplikasjoner. Som jordmora sa, det er veldig sjeldent at det blir komplikasjoner ved hjemmefødsel, at mange av de fødslene på sykehuset kommer av stress og litt dårlig rutiner, og som stresser opp fødende. Hun snakker av erfaring, for har jobbet som jordmor på sykehuset i mange år, og ga seg til slutt med turnusjobbinga. Nå er hun kun på helsestasjonen og tilbyr hjemmefødsel i sammarbeid med ei anna jordmor. Ser for meg at det kan bli en minneverdig opplevelse, ikke stress, ta det slik det kommer og kroppen bestemmer tempo. To jordmødre som er der kun for deg og barnet ditt, tilstede når du selv ønsker, ikke bare innom å måler åpning og springer videre.. Er det noen som har erfaring med det og kan anbefale?
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 31. mai 2010 #2 Skrevet 31. mai 2010 Har ikke hatt det selv, men har egentlig hatt veldig lyst.. Men det funker litt dårlig for oss som bor i leilighet(tenker ift lyd og diverse over til naboene).. Men det du har skrevet her, høres kjempefint ut! Har lest om flere hjemmefødsler, og det har vært fine ting! Og du vet jo at du får en JM som du føler deg vel med og sånn.. Så hvorfor ikke? hehe.. Har lest at det ikke har vært så ille ift "gris" heller.. Bare ha håndklær og sånn klar, som enten kastes eller stappes rett inn i vaskemaskinen med en gang.. Nei, jeg synes det høres deilig ut med hjemmefødsel:)
Snart 3 gullunger Skrevet 31. mai 2010 #3 Skrevet 31. mai 2010 Dette kan jeg varmt anbefale. Jeg har hatt hjemmefødsel md de 2 første barna, og nå skla vi snart ha nr 3 hjemme. Hvis noen bruker argumentet om mye rydding som grunn til å dra på sykehuset så synes jeg det er rart. Blir litt håndklær og evnt noe sengetøy som hives, men kan jo vaskes på kokvask selvfølgelig. De jordmødrene som jobber med hjemmefødsel er jo med å tilrettelegge for en rolig fødsel. Mannen min synes også at dette var et godt alternativ til sykehus. Ingen av oss er særlig glad i sykehus, og jeg tror at jeg ville ha hatt problemer med å slippe meg ordentlig løs på et sykehus. Ved begge fødslene har jordmoren vært ca 12 hos oss før barnet ble født så det har jo vært ganske lange fødseler. Har følt meg ekstremt godt ivartatt. Lykke til med valget!
A.S Skrevet 31. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2010 Tusen takk for svar "snart 3 gullunger" Er ikke spesielt glad i sykehuset jeg heller, og med forrige gangs opplevelse så føler jeg ikke helt at de har kontroll heller.. De glemte nemlig å undersøke dattera mi dagen etter fødsel (barnelege). Så samme dag som avreise kom det en gynikolog og barnepleier inn på rommet å skulle ta den sjekken... (født i juli og ferieavvikling på sykehuset) Da ble det funnet bi-lyd på hjertet samt at de tråkka på henne ei freikas-pute og mente hun hadde hoftedysplasi... Men fikk heldigvis kommet til spesialister 8 dager etterpå.. Det var veldig lange 8 dager å vente... De fant bare et lite hull mellom høyre og venstre hjertekammer, noe som normalt lukker seg under fødsel, og helt ufarlig. Freikas-puta fikk vi beskjed om å sende i retur, det var bare vakum-lyd i hofta de hadde hørt, noe som er vanlig når de sjekker så mange dager etter fødsel.. Derfor tror jeg heller at legen som kommer hjem dagen etter fødsel, gjør en likså god jobb som de på sykehuset. Tror også man blir godt ivaretatt og behandlet slik man ønsker. Tilrettelegging ser jeg ikke som noe problem, bare på en måte "rede-bygging".
A.S Skrevet 31. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 31. mai 2010 Godt å høre "Bamse&baby+spire*høygravid*" Det er ikke akkurat gunstig å ligge å brøle for alle naboene, hehe, men her er det ikke akkurat trangt mellom husene. Bor landlig til og har 100 m. til nærmeste hus Nei, blir mer og mer overbevist over dette kan være rette valget. og hvis jeg blir utrygg på hjemmefødsel så kan jeg angre meg Håper du får en fin fødselsopplevelse, må få høre, er jo ikke så lenge til du skal til pers, hos meg er det ennå 2 laaaange måneder, hehe
Monique8 Skrevet 31. mai 2010 #6 Skrevet 31. mai 2010 Jeg vil bare si; go for it Håper du får sambo helt med deg på det. Etter alt jeg har sett og hørt om hjemmefødsler skulle jeg virkelig ønske at jeg kunne hatt det selv og. Men som alenemamma med mange barn og trangt om plassen er det ikke mulig å få til her. Håper du får det slik du ønsker
lille_Harepus Skrevet 31. mai 2010 #7 Skrevet 31. mai 2010 Jeg vill bare si at jeg er missunnelig! Jeg vill også føde hjemme! Men på grunn av tidligere keisersnitt og risiko svangerskap så må jeg føde på sykehus! Syntes det høres fantAstisk ut å føde hjemme i kjente rolige omgivelser . håper du får din samboer med på dette'. Hadde jeg hatt muligheten så ville jeg også født hjemme
A.S Skrevet 31. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 31. mai 2010 Takk for svar og oppbacking Har mer eller mindre fått med sambo på dette. Han trengte litt tid og overbevisning på at dette er ikke så farlig som alle skal ha det til. Synes det er alt for få som informerer om hjemmefødsel, og ble rett og slett overlykkelig da det var jordmora mi som tok initiativet til dette samtaleemnet! Og at hun selv tar slike oppdrag var virkelig tilfeldig, for det finnes kun 2 i byen her som gjør det.. Sitter på nettet å ser på slike føde-badekar som man kan låne, og det ser skikkelig herlig ut. Hvorfor ikke gjøre en slik "skremmende" opplevelse til noe man virkelig kan nyte i ro og mak. Smerter ja, men med rolig musikk, varmt vann, og kun de DU ønsker rundt deg kan bidra til mindre smerter og du jobber deg bedre igjennom de Har vært innom ei fantastisk fin side nå, ble rett og slett rørt.. Det er ei jordmor som blogger om hjemmefødsler hun er med på. http://hjemmefodsel.blogspot.com/ Har også luftet dette til mamma, og har ønsket henne velkommen på denne begivenheten. For mamma er ei som tar tak i tingene rundt, så slipper jeg å tenke på annet enn meg, sambo og mitt
spire nr.3 Skrevet 31. mai 2010 #9 Skrevet 31. mai 2010 Hei! Jeg venter barn nr. 3 og vi planlegger hjemmefødsel. Har hatt to kjappe og intense fødsler tidligere på sykehus. Helt ok opplevelser. Denne gang bestemte jeg meg for hjemmefødsel ganske tidlig i svangerskapet og har gått til kntr. hos jordmor som tar hjemmefødsler. Hun arb. også på sykehus, så det er hun som har tatt i mot mine to tidligere. Er nå to uker igjen til termin, og jeg bare gleder meg. Som du skrev innledende til hvorfor du ønsker dette har jeg de samme ønskene. Å være i kjente omgivelser med samboeren (og min mor, visst jeg ønsker det) og ikke minst jordmor som jeg har hatt tett oppfølging hos. Jeg gleder meg ikke bare til det er overstått, men til hele opplevelsen. Samboeren min var ikke begeistret i starten, men etter å ha snakket med jordmor ser han også at dette kan okei. Han er som mange andre menn mest opptatt av søl etc. Av utstyr så har jeg gamle håndklær og noe sengtøy liggende klart. Nå har jeg lagt det på baderomsgulvet slik at det skal være varmt. Det var jordmors råd. Ellers kunne jeg tenkt meg fødekar, men det har ikke latt seg gjøre. Jeg bor ca. 20 min fra sykehus visst det skulle vise seg at vi må inn der. Lykke til! Jeg håper du finner ut av det. På forumet for hjemmefødsler er det også noen innlegg...
A.S Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 1. juni 2010 Takk Jeg har vært innom forumet for hjemmefødsel og alle andre mulige sider som finnes info om dette. Ble også anbefalt av jordmor å ta kurs i Lamaze-teknikker, puste og avspenningsøvelser som hjelper å takle riene og smertene bedre. Du får ha lykke til du også, ønsker gjerne tilbakemelding hvordan det gikk )
spire nr.3 Skrevet 3. juni 2010 #11 Skrevet 3. juni 2010 Hei! Tenk at 4 4 1/2 time etter at jeg hadde skrevet innlegget hadde jeg fått min prinsesse i armene... Legger inn fødselshistorien på forumet for hjemmefødsler...
A.S Skrevet 3. juni 2010 Forfatter #12 Skrevet 3. juni 2010 ÅH! Gratulerer sååå mye, skal dra rett inn på forumet å lese!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå