Gå til innhold

Ang dåp, når barnet bestemmer det selv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn på 12 år som ønsker å døpe seg, og det er greit. Men blir litt rart å ha fest for han etter det? Ikke sant? Noen som vet om de har samme tekst og rituale for en som er 12 år som en som er 3 mnd.

Tenkte vi kunne ha en liten markering bare hjemme, med hvertfall mine foreldre og faddere. Tenker kanskje å få yngstemann også døpt i samme slenge...

Hvordan hadde dere gjort det? Er ikke intressert i en diskusjon om hvorfor de ikke er døpt og alt det der. Dette vil ikke bli noen pinlig seanse for noen, uansett. Han vil døpe seg av eget valg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva ønsker gutten selv?

Skrevet

Godt spørsmål, hehe:) blir nok ut å spise med nærmeste familie og faddere:) Har ikke tatt opp helt med mannen enda, om vi skal ta med lillegutt med det samme. Da må vi kanskje gjøre litt utav det, noe som passer han også.

Skrevet

MItt tantebarn på 10 år døpte seg tiligere i år etter eget ønske. Samme rituale for henne som for de to små som ble døpt samme dag...unntatt at presten løftet ikke henne opp foran menigheten som de pleier å gjøre med de små nå fortiden :)

Hadde selskap hjemme etterpå med familie og faddere. Akkurat som en dåp for en på 3 mnd... :)

Lykke til med dåp :)

Skrevet

Om lillebror bare er 3mnd. så er det sikkert det samme for ham hva dere gjør for å markere dagen så jeg ville latt 12-åringen bestemme hvordan feiringen skal foregå

14:11

Skrevet

Hvis dere hadde navnefest da han var liten synes jeg en mindre markering or de nærmeste høres fornuftig ut. Hvis dere ikke hadde noen markering da han var liten synes jeg det vil være mer naturlig med en større dåpsfest.

De fleste dåpsfester er uansett bare for nær fammilie og faddere så forskjellen blir ikke så stor.

Skrevet

Hadde ingen navnefest eller noe, regner med å ta dåpen i etterkant av en gudstjeneste, tror nok ikke han vil stille opp i selve gudstjenesten. Minstemann er i barnehagealder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...