Mamma's Magic Skrevet 31. mai 2010 #1 Skrevet 31. mai 2010 Jeg er i uke 33, og begynner å bekymre meg litt for ammingen. Vil jo gjerne amme, og håper at jeg får det til, men jeg har hørt mye om såre brystvorter, åpne sår og verk (grøss!), og lurer på, er det noen som har noen tips om hvordan man kan forebygge dette? Kremer man kan smøre på e.l., og når bør man begynne?
SpongeBob Skrevet 31. mai 2010 #2 Skrevet 31. mai 2010 Det beste er å få teknikken på plass, at baby får rett sugetak osv - da skal det faktisk ikke bli verken sår eller sprekker. Og det beste "smøremidlet" er jo råmelk, etterhvert brystmelk - klem ut litt av den feite melken som er igjen helt til slutt og la det lufttørke så ofte som mulig. Å gå med lekkende pupper er heller ikke bra, så pass på at ammeBHen passer, at du får et lett trykk som gjør at du ikke går og smådrypper. Lykke til, det er verdt innsatsen å få ammingen ordentlig i gang om det går - tenk så deilig og lettvint det er når alt er på plass. Gråt noen tårer med førstemann, ja, anbefaler å ringe ammehjelpen om nødvendig:)
Elfi regndråpe Skrevet 31. mai 2010 #3 Skrevet 31. mai 2010 Lanolinsalve som fås kjøpt på apoteket skal hjelpe. Det er rent ullfett og er også supert på tørre lepper, sår babyhud osv... Fint å smøre med hvis du har litt tørre brystvorter nå i graviditeten også.
Gjest Skrevet 31. mai 2010 #4 Skrevet 31. mai 2010 Det aller viktigste er riktig ammeteknikk. Noen hjelpsomme sjeler på barsel krøller gjerne sammen brystet og stapper det i barnet. Det er ikke en bra metode for å hindre sårhet:) Barnet må gape skikkelig og skal ikke ha bare brystvorta i munnen. http://ammehjelpen.no/video Noen liker forskjellige kremer mot sårhet, selv synes jeg det funket best med en dråpe morsmelk som smøres på brystvorta og får lufttørke. En annen viktig ting er å reagere ved tidlige sulttegn (smatting, strekke tunge, hodet fra side til side o.l.) fordi hvis du da venter til barnet gråter blir ofte tilkoblinga vanskelig fordi barnet blir stressa. Det er normalt med litt såre brystvorter, får du sår burde du amme likevel, enten vanlig hvis du kan eller bare fra det friske brystet mens du pumper fra det andre. Brystvorter leges utrolig fort:) Får du problemer så kan du spørre på dib, hos ammehjelpen, helsestasjon osv. Det er riktig at ikke alle får det til (og det er ikke noe nederlag, det er helt greit å slutte når amminga er mer problemer enn det er verdt), men det finnes god hjelp mot de fleste ammeproblemer:) Det er ingenting du burde gjøre nå, annet enn å lese om det. Å stimulere melkeproduksjon tidlig vil bare gi deg tidlig melkespreng og masse kynnere, å herde brystvortene vil nok ikke hjelpe noe særlig heller selv om mange i bestemorgenerasjonen anbefaler det:) De gjorde visst det før i verden.
MizzaM Skrevet 31. mai 2010 #5 Skrevet 31. mai 2010 PURELAN PURELAN PURELAN!!! Når ulykken er ute er det så vondt at ihvertfall jeg trengte den beste hjelpen jeg kunne få. Og det fikk jeg fra PURELAN brystsalve kjøpt på apoteket:)! Smurte iherdig og hadde brystskjold på til det verste var over. Lykke til:)!
Mamma's Magic Skrevet 31. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 31. mai 2010 Tusen takk, jenter! Godt det er litt eksperthjelp å få for oss grønninger! Legger herved planer om forebygging på hylla, men går til innkjøp av Purelan:)
nr 2! <3 Skrevet 31. mai 2010 #7 Skrevet 31. mai 2010 knip og dra i brystvorter nå når du e gravid... selv om d e vondt så gjør d til at de tåler mer når du skal begynne å amme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå