Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #2 Skrevet 30. mai 2010 1. Jeg kommer så fort jeg skjønner at det er fødsel på gang for å få en tidlig epidural. 2. Hvis epiduralen slutter å virke, SKAL det bestilles ny. 3. Jeg skal ikke på barsel med mindre det er noe alvorlig galt med meg eller babyen. Entel hotellet eller hjem.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #4 Skrevet 30. mai 2010 Hvorfor skrive ønskebrev? Gjorde ikke det jeg og fødselen gikk fint for det
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #5 Skrevet 30. mai 2010 Jeg skrev ikke det. På innskrivingen noen uker før termin så spør de en del spørsmål, om hva man forventer osv. Som førstegangs sist så hadde jeg ikke så mye forventninger egentlig, så jeg visste ikke hva jeg skulle si egentlig. Det gikk veldig greit å fortelle jordmor det jeg ville underveis. Det jeg skal si på journalskrivingen denne gangen er at jeg ønsker epidural så tidlig som mulig, og at jeg ønsker å bli dopa herfra til neste år (sånn ca. ) når jeg skal sy. For denne gangen skal jeg ikke merke så mye som at de romsterer der nede en gang. Og jeg vil ikke ha babyen opp på brystet med en gang, jeg vil gjerne at de vasker den først.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #6 Skrevet 30. mai 2010 Aldri hørt om ønskebrev. Er dette noe man har med seg når man skal føde? Er det vanlig rundt omkring? Har aldri fått tilbud om noe sånt...
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #7 Skrevet 30. mai 2010 Jeg har opplevd å bli gjengvoldtatt i en alder av 14 år av 3 menn. Derfor annbefalte legen min meg å skrive et ønske brev til jordmor med begrunnelse på hvorfor jeg ville ha ting på måten jeg beskrev. 1. minst mulig undersøkelser nedentil 2. epidural raskest mulig ( under første fødsel fikk jeg angstanfall av åpningsriene da det minte meg på smertene jeg fikk under voldtekten ) 3. ser jordmor at jeg mister kontrollen ønsker jeg trøst gjerne en klem eller noen ord om at jeg skal klare meg.) 4. Ønsker helst ikke for mange inne på rommet om det ikke er medisinsk nødvendig. 5. under utdrivelsen ønsker jeg at jordmor skal gjøre meg stadig oppmerksom på hva jeg gjør. ( under første fødsel holdt det på å gå fryktelig galt når jeg var helt tom for energi og klarte ikke lenger å presse pga angstanfallet. endte i haste ks. ) Den siste fødselen min var helt fantastisk.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #8 Skrevet 30. mai 2010 Takk for at dere deler Det var fælt å høre, 21:28. Godt å høre at den siste fødselen gikk så bra da HI
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #9 Skrevet 30. mai 2010 Jeg skrev dette, og syns det var til veldig hjelp. Fikk tenkt gjennom ting på forhånd, og alle de som var innom fødestuen (det ble en lang fødsel) leste brevet før de kom inn, og tok hensyn til det. "Kjære jordmor eller andre på fødeavdelingen. Jeg har forsøkt å skrive ned litt av det jeg har tenkt på i forbindelse med fødselen. Jeg har jo vært på innskriving, og sagt fra at jeg gjerne vil ha epidural dersom muligheten byr seg, så det regner jeg med er registrert. Hvis muligheten er til stede, tror jeg jeg vil foretrekke et rom med privat toalett. Jeg tror kanskje at varmeflasker på mage og rygg kan være til god hjelp i begynnelsen. Jeg tar gjerne i mot lystgass også. Men det jeg er mest redd for er i grunnen å revne i underlivet, så jeg håper at jordmor jobber med meg i den grad det er mulig å unngå dette. Blir det nødvendig å klippe, vil jeg gjerne ha beskjed. Ettersom jeg er førstegangsfødende, vet jeg ikke noe om hva slags stillinger etc. som passer for meg, men jeg håper jeg får anledning til å prøve litt forskjellig. Jeg er ikke komfortabel med min egen kropp og vekt, så det jeg kvier meg mest til er vel kanskje det å være så eksponert for fremmede. Jeg ønsker derfor færrest mulig mennesker i rommet, og selv å velge hvor avkledd jeg skal være. Opplysninger om vekt og slikt finnes på helsekortet. Jeg setter stor pris på å få mest mulig informasjon underveis, om hva som skjer og hvorfor, og gjerne et tidsestimat, i den grad det er mulig å gi. Vi håper at vi kan få dobbeltrom på barselhotellet når den tid kommer."
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #10 Skrevet 30. mai 2010 Takk, 23:37, det der kunne jeg skrevet selv Hører gjerne fra flere HI
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2010 #12 Skrevet 31. mai 2010 Til Føden I fødte jeg et barn på 4400 gram 16 dager før termin. Denne fødselen skjedde ved vannavgang onsdag ettermiddag men barnet ble ikke født før fredag kveld. Fødselen tok veldig lang tid og jeg fikk mer panikk på slutten da hun ikke sank langt nok ned. Jeg er veldig redd for at dette barnet også skal være stort og at det skal oppstå komplikasjoner. (Hun ble nå i uke 38 målt til 3950 +- 20%. Jeg brukte både lystgass og epidural ved denne fødselen, og jeg vil gjerne benytte meg av dette igjen, om mulig. Jeg har hatt ryggprolapser i x.rygghvirvel og sleit veldig med dette igjen etter fødsel i xxxx, Kan det ha noen innvirkning på hvor epiduralen settes? Om jeg skulle ha bekjente/familie som jobber på nærliggende avdelinger til føden så ønsker jeg ikke at disse skal kunne komme inn før/under/etter fødsel. Takk. (Det som er greit med å lage et lite skriv før du skal føde er at du da har tenkt igjennom hvordan du ønsker å ha det og slippe å gjenta alt til alle som er innom for å se til deg. Jeg gikk selv over 3 jordmorskift før jeg var ferdig med mitt første barn.)
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2010 #14 Skrevet 1. juni 2010 Jeg skreiv ikke noe ønskebrev, og takk for det.. Ting blir ikke som planlagt uansett.. Jeg hadde jo først og fremst planer om å føde på sykehuset.. Men derrimot, så fødte jeg i en ambulanse, uten noe som helst smertelindrende!
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2010 #15 Skrevet 1. juni 2010 Jeg ba om at jeg IKKE skulle bli tilbudt alskens juks og humbug som de hadde brukt på meg første gangen (bl a akupunktur...) fordi jeg opplevde det som useriøst, og fordi jeg også opplevde det som en måte å "oppholde" meg på, slik at når jeg endelig, etter 14-15 timer hadde vært "flink" lenge, tålt mye og latt meg avspise med mumbo-jumbo, så kunne de med god samvittighet si at "nei, den epiduralen? Nei nå er det blitt aldeles for sent, skal du se..." Jeg ba også om å få klippe navlestrengen selv! Og at de kunne spare seg heismusikken i bakgrunnen...
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #17 Skrevet 3. juni 2010 akupunktur humbug nå,...ble plutselig satt noen tiår tilbake i tid her... hadde verken ønskebrev eller noen innskriving her, og jeg kunne jo ha ønska til krampa tok meg, for fødselen gikk så fort at jeg ikke hadde rekt noe av det jeg tenkte på forhånd likevel...fikk lystgass etter gutten var lagt på brystet mitt og de skulle sy da...
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #18 Skrevet 3. juni 2010 Du, for noen hjelper faktisk ikke akupunktur, og da er det lite gøy å bli avspist med det under en fødsel som oppleves svært smertefull. Oppleves nok som humbug da, ja. Jeg opplevde forøvrig lystgass som humbug
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #19 Skrevet 3. juni 2010 at det ikke funker på alle er greit, akkurat som ikke alle tåler ppiller eller noen må ha ganske mye mer bedøvelse enn gjennomsnittet, det betyr bare at det ikke funket for deg ikke at det er humbug og ikke funker for noen - bare det jeg mente! men ja er være kjedelig å bli avspist av jeg vet best helsepersonell...de trodde jo ikke jeg hadde rier da jeg kom på sykehuset for de greide ikke å måle de, også gikk vannet så da måtte jeg jo innlegges likevel, og da de to timer etterpå spurte meg om det virkelig var så vondt som jeg ville ha det til, tok de å sjekket bare fordi jeg påsto at det kjentes ut som det presset...40 min etter var han ute gitt...
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #20 Skrevet 3. juni 2010 Skulle bare være vrang jeg fy søren, ikke gøy å bli avspist sånn! bra de måtte bite det i seg
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #21 Skrevet 3. juni 2010 Skrev dere brevene for hånd, eller med maskin?
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #22 Skrevet 3. juni 2010 Jeg kommer til å skrive det med maskin. HI
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #23 Skrevet 3. juni 2010 Med nr en hadde jeg skrevet ned noen punkter om ting jeg ville og ikke ville under fødselen. Det var en helt fantastisk fødsel. Med nr 2 gjorde jeg ikke det og den fødselen gikk så fort at jeg ikke fikk sukk for meg før hun var ute (1 time fra første ri til hun var ute). I ettertid så jeg at jeg skulle hatt et brev.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #24 Skrevet 3. juni 2010 Hva skrev du i første da, og hva ville du skrevet i det andre? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå