Gå til innhold

Noen tannleger som kan se hit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette høres nok ut som verdens teiteste spørsmål, men here I go.

Er det ofte dere opplever å måtte si at pasientene deres i begynnelsen av tredverårene kommer til å miste tennene?

Jeg fikk sjokk da jeg for noen år siden fikk beskjed av tannlege at jeg hadde første stadiun, eller et forstadie til det som kalles periodontitt. Dette var visst noe som rammer svært mange, men i ekstrem form kan det føre til tanntap.

Jeg gikk gjennom behandling i form av å fjerne tannstein osv, og etter et halvt år fikk jeg beskjed om at tannkjøttet var helt fint og at jeg ikke var diagnostisert med periodontitt lengre. Jeg skulle likevel komme til tannpleier en gang i halvåret. En lang historie kort, en ekstrem skrekk meldte seg, og jeg har nå ikke vært der på 2,5 år. Jeg har time i morgen, og er livredd for at manglende oppfølging har ført til at det nå er alvorlig. Jeg har hatt litt vondt i perioder, men det har gått over og jeg har utsatt og utsatt. Ingen tenner føles løse, og tannkjøttet er ikke rødt eller blødende, men jeg er likevel helt skrekkslagen. Jeg pusser tennene med elektrisk tannbørste morgen og kveld, og tar tanntråd hver kveld, så tanhygienen er god. Jeg spiser ikke mye sukker, og røyker ikke.

Vet ikke hvorfor jeg spør her egentlig, jeg vet at diagnose ikke kan stilles over nett. Jeg lurer mest på hvor sannsynlig det er at en såpass ung (i tannsammenheng) med god tannhygiene mister tennene. Mest for å roe meg til i morgen :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg er ikke tannlege, men kan prøve å gi deg noen svar..

Det at du ikke blør, har vondt, kjenner at tennene er løs osv. er veldig bra tegn :o) Om periodontitten har kommet såpass langt at tennene begynner/er på tur til å falle ut vil du nok kjenne at tennene er til å bevege på en stund før det. Men det finnes jo unntak..

Men om sykdommen har kommet tilbake pga. manglende oppfølging får du ikke svar på før i morgen.

Møt opp i morgen, høres jo ut som du har god tannhygiene! Det at du ikke røyker er jo et stort pluss!

Lykke til, det går nok så bra så :o) Men vær flink å møt opp fra nå av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...