Gå til innhold

Ungdom og alkohol og innetider i helger, hva mener du er greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det greit at ungdom(13-17år) drikker?

Er det greit at 15-16åringer er på fest og drikker alkohol?

Når er det greit å gi ungdommene alkohol? Sende med de på fest og å la de drikke noe hjemme?

Hva slags innetider mener du er rett å ha når de er i den alderen? Hva slags regler?

Jeg spør fordi at jeg tok nattbussen kl 2 i natt sammen med 5 14-16åringer der 3 var meget gode og fulle og to var tydelig påvirket av alkohol. Disse hadde vært på fest hos noen og skulle videre til et annet sted, og det var tydelig på samtalene de hadde seg i mellom at det ikke var alle foreldrene som var klar over hvor de var. Blandt annet så skulle ei gå til en kompis (ca 5km å gå) for å sove der , for hun kunne ikke dra hjem.

Min eldste er jo bare 6,5år, men jeg tenker at jeg skal ha kontroll på han når han blir så stor. Kommer til å ha en samtale med han når han er 12-13år å forklare hva jeg mener om å drikke før man pr norsk lov er gamle nok og at jeg ALDRI kommer til å kjøpe alkohol til han før han er gammel nok til å gjøre det selv. Men at om han står i situasjonen og har valgt å drikke, så vil jeg heler at han skal ringe meg enn å gå rundt full midt på natta å sove over hos andre.

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er aldri greit at de drikker og det er aldri greit å gi dem alkohol.

Innetider og regler er så individuelt at det er vanskelig å si noe konkret om, egentlig. Er jeg trygg på at en unge på seksten er edru og tilbringer sommernatten med å grille i vannkanten med like edru venner, må han gjerne henge ute til fire om natta for min del.

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit at NOEN drikker før de er 18, og helst kan de vente enda lenger, til de har litt mer vett i skallen.

Når det er sagt, er det selvsagt vanskelig, for man vet jo at det skjer. Særlig fra 15-16-års alderen.

Jeg kommer heller aldri til å kjøpe alkohol til mine unger.

Tror det er optimistisk å tro at man kan ha full kontroll med ungene i den alderen, så får man håpe på at man kan kommunisere godt og holde dialogen åpen. Tror også at det er viktig at de føler at dørene hjemme er åpne (for venner også), og at man kan bli hentet om det skulle oppstå problemer osv.

Jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å bestikke, lokke med både det ene og det andre (reiser, sertifikat osv.) for å unngå drikking i tidlig alder... Sikkert politisk ukorrekt, men det er jo mange som gjør det med tanke på røyking f. eks.

Skrevet

Vil bare si at jeg hadde veldig "løse grenser" på innetider, men dette var fordi foreldrene mine visste at jeg ikke drakk og at jeg visste å ta vare på meg selv/ikke gjorde noe galt.

Det eneste foreldrene mine var ekstremt nazi på, var at jeg ikke fikk sitte på med andre (bil). Jeg kunne bare prøve å nevne det, og de kom springende med taxipenger..hehe..

Jeg har en misjon om å bli godt kjent med de andre foreldrene på trinnet til ungen min (jeg har vært klassekontakt alle fire årene), for jeg tror kommunikasjon, åpenhet og samarbeid foreldrene mellom har mye å si. På skolen til eldstemann har vi forresten også en helt egen kontaktperson på politistasjonen som vi kan ringe til hvis vi lurer på noe. Vi bruker også å ha et møte eller to med denne personen hvert år, der vi får høre de siste "trendene". Vi bor jo midt i Oslo, så det er ting å ta hensyn til.

Skrevet

Ved å servere alkohol til mindreårige bidrar man til at den grensen som barn som ikke får alkohol hjemme har, til å ikke drikke slik at de blir oppdaget hjemme, forsvinner. Hadde mine foreldre servert meg alkohol, hadde jeg garantert kommet fullere hjem og hadde latt mine foreldre fått skylden for at jeg var full (Svart/hvitt alderen bidrar til det) Hadde mitt barn sovnet i en snøfonn eller blitt utsatt for noe kriminelt, fulle på alkoholen jeg hadde kjøpt, hadde jeg aldri tilgitt meg selv.

Skrevet

jeg kommer aldri til kjøpe alkohol til mine barn før de er gammel nok. men at de kan få smake en slurk med vin/øl nå de er rundt 15-16 år det syns jeg er greit. men ikke mer enn det..

jeg er enig med at det er viktig med kommunikasjon både med barna og barnas venners foreldre. når jeg var liten drakk jeg ikke før noen mnd før jeg fylte 18. lillesøsteren min derimot drakk da hun var 13-14. mamma hadde heldigvis god kontakt med mødrene til venninnene hennes så de ble fort gjennomskuet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...