Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #1 Skrevet 30. mai 2010 og ser dere på almentilstanden da i tilegg? babyen min på 5mnd har feber på første gang, og når jeg har søkt på nettet kommer det opp forskjellige anbefalinger.
Gjest ->>- Skrevet 30. mai 2010 #2 Skrevet 30. mai 2010 Vi ser primært på allmentilstanden, men den bruker å være laber om de har over 39 i temp. Om femmånedingen din virker plaget, er ekstra grinete etc. hadde jeg glatt gitt paracet selv om feberen bare var 38,1 - om ungen er i storform er ikke febersenkende noe must med mindre vi snakker sånn 40+ (og da ville jeg uansett konsultert lege, mest fordi jeg er en pyse på slikt).
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #3 Skrevet 30. mai 2010 Jeg ga mini pille første gang da han var 3 mndr, etter å ha snakket med legevakta. Du må se an alemenntilstanden. Er ikke "farlig" å gi pille, men det er farlig å gjøre det til en vane. Dersom babyen tydelig plages, har smerter og store vansker med å sove, ville jeg gitt. Men dersom baby roer seg og sovner bør du likevel sjekke til den ofte, også noen ganger i løpet av natten.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #4 Skrevet 30. mai 2010 Jeg gir ved 39.. Men det kommer helt ann på almenntilstanden til barnet, er barnet plaget gir jeg gjerne ved 38 og. Kommer helt ann på, ser det litt ann.. Har barnet ditt nylig fått vaksine? Eller lett forkjølet? Virker barnet ditt uvel så ingen fare ved å gi en stikkpille for å få ned feberen!
Fire småtroll Skrevet 30. mai 2010 #5 Skrevet 30. mai 2010 Siden det er en del feberkramper i familien (det er arvelig) gir jeg paracet om feberen er over 38,5 til 39 når de legger seg om kvelden. På dagtid gir jeg paracet om feberen kryper mot 40, to av ungene mine får veldig høy feber når de en sjelden gang er syke og har flere ganger hatt over 40, da får de paracet! Ellers gir jeg om de er tydelig plaget og ikke har det bra, men er formen grei gir jeg ikke paracet på dagtid. Feberen hjelper jo kroppen å bekjempe infeksjonen.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #6 Skrevet 30. mai 2010 Den gangen med legevakta hadde han 38, foresten.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #7 Skrevet 30. mai 2010 jeg gir paracet når feberen er over 39,5. uavhengig av allmenntilstand. utenom det som gir jeg ikke paracet med mindre barna har tydelig ubehag og virker skikkelig syke.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #8 Skrevet 30. mai 2010 hun virker veldig slapp, sutre litt, men døser mest, har på henne lite klær nå. sist jeg målte hadde hun 38,9. virker ikke tett, ingen oppkast, diare. Får se det litt an, takk for råd. Blir å gi henne en stikkpille til natte hvis den ikke går ned.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #9 Skrevet 30. mai 2010 Legevakta er veldig ok å konsultere med, om du blir bekymra. God bedring til småttingen din
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #10 Skrevet 30. mai 2010 Siden hun er så liten og har ca 39 i feber nå hadde jeg gitt henne en paracet. Feberen stiger somregel alltid på kvelden så den kan bli høyere.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #11 Skrevet 30. mai 2010 Jeg ser hovedsaklig an allmenntilstanden. Er barnet veldig slapt, orker ikke sitte (evt. løfte hodet, for en som er såpass liten), orker ikke drikke osv. gir jeg paracet. Jeg har hatt alvorlig syke barn flere ganger, så føler at jeg "vet" hvordan de er når de er farlig/livstruende syke. Jeg gir febernedsettende når det stiger over 40,3 på dagen hvis allmenntilstanden er brukbar, og hvis feberen er over 40 når de skal legge seg for natta. På dagtid foretrekker jeg ikke å gi paracet, fordi jeg da vet hvor syke de er. Får de ikke i seg drikke, selv om de har mindre feber, gir jeg likevel paracet... Viktig å ikke gi paracet for tidlig, fordi det er feberen som hjelper til med å ta knekken på infeksjonen...
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #12 Skrevet 30. mai 2010 Gir paracet om feberen er plagsom for barnet uavhengig av om den er 38,5 eller nærmere 40. Allmenntilstanden er viktigist!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå