Bumblebeee Skrevet 30. mai 2010 #1 Skrevet 30. mai 2010 Storesøster på 21 mnd har kumelksallergi. Da hun var liten pumpet jeg masse pga ammetrøbbel, og jeg kjenner at det å pumpe seg er et aldri så lite ork. Dessuten spiser lillebror så ofte at hvis jeg tømmer brystene ved å pumpe, så kan du være sikker på at han krever pupp like etter.. Lillebror er 7,5 uker gammel, og jeg er veldig fristet til å gi litt mme av og til, særlig hvis jeg skal ut et par timer. Hadde vært deilig å slippe å bekymre seg for om jeg har pumpet nok melk som pappa'n kan gi. Har ferdig nan1 i skapet, men det er jo basert på kumelk. Det er jo bare å forsøke, man finner nok fort ut om han tåler det eller ei, men jeg tør liksom ikke. Han har vært forkjøla og hatt bronkitt, enda hoster han veldig og er tett, så jeg burde kanskje vente med dette eksperimentet til han er frisk? Vet at ingen av dere kan fortelle meg hva jeg skal gjøre, hehe, men måtte bare lufte noen tanker. Kanskje noen har erfaring rundt dette med allergi hos babyen når søsken har allergi? En boks mme for melkeallergikere koster nærmere 300 kr boksen, så det blir for dumt når allergi ikke er påvist
Nikki 75 Skrevet 30. mai 2010 #2 Skrevet 30. mai 2010 Jeg har ingen erfaring med allergikere etc. Men jeg tenker som så at det er jo bare å prøve og se, det er ingen andre måter å finne ut av det på. Men jeg ville nok ventet til han var frisk, i tilfelle han reagerer. Hvordan merket du forresten at den eldste var allergisk?
L&M Skrevet 30. mai 2010 #3 Skrevet 30. mai 2010 Hei hei! Har dessverre ikkje svar til deg, men eit spørsmål.. Korleis fant du ut at elstejenta di har kumelksallergi? Ka var symptoma og korleis fikk du stilt diagnosen? Vi lurer på om jenta vår på 6 mnd har fått det, men fastlegen vår er so "vanskelig".. Var til han på onsdag for å spør han om han meinte det kunne vere det, for han nevnte det på 6 mnd konrollen veka før. og han sa d sikkert var det for det var so vanlig..! Men på astma og allergi forbundet sine sider står det at kun 2-5 % av spebarn har matallergi!! så kan ikkje vere så vanlig! Så eg ba om henvisning til barnelege for utredning.. Vil ikkje sette ho på diett viss det ikkje er nødvendig, og viss ho har det vil eg ho skal bli diagnostisert, då får ho jo proteinfri-mme på blåresept.(og eg vil jo gjerne ha råd og oppfølgning underveis av noken som faktisk kan faget). Då sa han at viss det var ei diagnose eg ville ha so kunne eg få det!!!!! Hallooo!!? Vil jo ikkje berre få ei diagnose, vil jo at ho skal utredast rett! Krangla med både han og helsesøstera, men fikk henvisning... venter på time no.. Hehe, blei visst langt ditta, er litt frustrert kan du sei.. Var det sånn når du gikk til legen med jenta di? Håper du har tid å svare! =)
Bumblebeee Skrevet 30. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2010 Jenta fikk eksem ved 3 mnds alder. Da hun var 5-6 mnd tok vi henne med til Volvat for å sjekke med en blodprøve om hun var allergisk mot katten vår. Det var hun, men blodprøven viste også allergi mot kumelksprotein og egg. Ble så henvist til Ahus og har gått til oppfølging der Stå på og få testet barna hvis dere har mistanke. Eksemet ble borte, og kommer bare tilbake hvis hun får i seg melkeprodukter.
L&M Skrevet 30. mai 2010 #5 Skrevet 30. mai 2010 Jenta vår har eksem/atopisk hud også.. begynte veldig tidlig her og.. og så for 4 veker sida fikk ho kraftig diare med 5-7 vanntynne besjebleier daglig, snakka med både lege og hs, men var ikkje interessert i det heile... hadde d vert løs avføring hadde eg ikkje reagert heller men vanntynt og med masse slim, så forstår eg at d er noke som ikje stemmer! Men etter at eg var inne på naaf.no og leste så ser eg jo at ho har hatt mangen andre symptom også som kom samtidig med diareen. og no har vi hatt ei veke uten mme og kun sinlac og jenta er bedre! begynte med vanlig grøt igjen i dag så blir spennande å sjå om ho blir verre igjen! Bra du fikk så god hjelp! Håper vi kommer til fort og får sjekket ho og at vi og blir følgt opp viss det viser seg at det er det ho har. =) Tusen takk for at du svarte =)
Leandermamma Skrevet 30. mai 2010 #6 Skrevet 30. mai 2010 Hei! Storebror her i huset hadde melkeproteinallergi fra han var spedbarn til rundt 2 års alder. Var ganske spent nå da lillebror ble født om også han kom til å utvikle melkeproteinallergi, så fant ut at eneste måten å finne det ut på var å eksponere han for mme og se hva som skjedde. Da han var 6 uker fikk han et ekstremt ekesmutslett og jeg var bombesikker på at det var reaksjon på melken. Tok han til hudlege bare for å få bekreftet mistankene mine, men da viste det seg at det ikke var allergi, men Seboreisk eksem, et eksem som ofte kommer i spedbarnsalder. Nå er han 8 mnd og har aldri vist noen som helst tegn på allergi. Han reagerte med magevondt på NAN, men da vi byttet til HIPP ble han mye bedre. Du får bare prøve og se hva som skjer. Tenk så deilig om du kan begynne å spise melkeprodukter igjen og slutte med pumpingen! Lykke til!
Bumblebeee Skrevet 30. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 30. mai 2010 Jeg spiser melkeprodukter jeg, men tør bare ikke gi han noe. Skal prøve mme når han er helt frisk igjen. Det er jo som sagt eneste måte å finne det ut på.
Leandermamma Skrevet 30. mai 2010 #8 Skrevet 30. mai 2010 Hvis du ammer og spiser melkeprodukter, og han ikke reagerer på det han få i seg igjennom morsmelken, så kan det jo virke som han ikke er allergisk! Håpe håpe! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå