Gå til innhold

Kan jeg ha rett på avlastning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brutt samværsavtalen med bf etter oppfordring fra bv.

Nå har jeg hatt 3 små barn i 10 uker alene uten en dag fri og jeg kjenner at jeg begynner å bli utslitt. Dette kommer til å vare til høsten da saken er ferdig etterforsket.

Kan jeg ha krav på avlastning? Og hvor ordner man noe slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avlastning går via barnevernet, så ta det opp med dem. Du kan nok ha krav på avlastning, men det tar jo litt tid å finne avlastningshjem/besøkshjem da. Det er nok flere på venteliste de fleste steder, og spesielt hvis du vil at søsknene skal være sammen kan det nok ta litt tid. Ikke sikkert du får noe før høsten. Men ta kontakt og hør:)

Skrevet

Avlastning går ikke nødvendigvis gjennom bv, nei. Spør helsesøster, hun kan nok hjelpe deg med å finne de riktige instansene du må kontakte :-)

Skrevet

Nja. Altså, det er ikke snakk om et krav du har. Men det er mulig barnevernstjenesten der du bor kan være behjelpelige med f.eks besøkshjem for barna. Snakk med dem.

Skrevet

Nei, det finnes ikke noe generelt KRAV på avlastning for aleneforeldre.

Alle saker vurderes individuelt.

Snakk med barnevernet du:)

Skrevet

Siden du allerede samarbeider med barnevernet, og du i samråd med dem har avtale om at barnefar ikke skal ha samvær, er bv rette plassen å henvende seg for å søke om avlastning.

Sider der allerede er etablert samarbeid med Bv, er mulighetene større enn om det skulle komme en søknad ut av "det blå".

Skrevet

Som oftest står det ikke avlastere klar så ventetiden pleier å være mellom 2 til 6 mnd....snakk med barnevernet siden det er de som du allerede har dialog med.

Skrevet

Hør me BV ja, de kan gjerne hjelpe deg..

Har du ikke familie og venner som kan avlaste deg litt av og til ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...