Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #1 Skrevet 30. mai 2010 Jeg trenger råd her:) Jeg flyttet for et par måneder siden sammen med kjæresten min. Vi har vært kjærester i ca et år, og jeg vet at han har hatt et litt rotete forhold til økonomi. Nå etter vi flytta sammen har det dukket opp et par små uventede regninger for min del, fra hans tidligere økonomi. I går rotet han med noe oppi sekken sin, og da så jeg han dro opp en regning. Spurte han om det også var en ubetalt regning, men han sa at det var en gammel regning. Jeg slo meg ikke til ro med det, og nå i stad mens han sov, kikket jeg oppi sekken hans og fant en strømregning fra i vinter på 8000 kroner, som har forfall om tre dager. Min første reaksjon var at jeg hadde lyst til å ture opp og vekke han (han sover etter nattvakt), og slenge regningen i ansiktet hans. Heldigvis roet jeg meg ned, og fant ut at det finnes mer konstruktive måter å face dette på. Jeg elsker denne mannen, og vi har det veldig godt sammen. Når det kommer til økonomi vet jeg, som sagt, at han har det litt trøblete med. Ingen inkassosaker eller dyre forbrukslån heldigvis da. Jeg skjønner på en måte at han løy for meg om denne regningen, for han har jo ikke lyst til å skuffe meg. Jeg kan tenke meg at han føler seg ganske liten, og nokså lite mann, siden han ikke har oversikt over økonomien sin. MEN på den annen side, syns jeg ikke det er greit at han lyver til meg. Hvordan tenker dere at jeg skal gripe ann dette? Mitt hovedbudskap er å hjelpe han til å skjønne verdien av å ha god oversikt over egen økonomi, og at han skal skjønne at jeg blir spra når han juger til meg.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #2 Skrevet 30. mai 2010 En ting til...han kommer sikkert til å bli litt irritert på at jeg så oppi sekken hans. Hvordan kan jeg forsvare det? Er det like ille som å åpne hans brev, eller snoke på hans facebook?? Det hadde jeg aldri gjort, med mindre jeg hadde sterke mistanker om utroskap eller noe sånt. Men å se oppi sekken hans følte jeg liksom at var litt mer greit. Hva tenker dere?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #3 Skrevet 30. mai 2010 Hei Dette syntes jeg ikke var en vanskelig problemstilling, svaret på hva du må gjøre her er veldig enkelt! Du må fortelle han at du tok den regningen opp av sekken og så hva det egentlig var. Du må også fortelle han at hvis dere skal leve sammen må dere ha en ryddig økonomi. Du vil ikke leve med bekymringer over økonomine, og hvorfor skulle du det? Dere setter opp et budsjett, så får du ta hovedansvaret for økonomine, men han må jo være med på det. Han har antagelig ikke lært seg hvordan han skal holde styr på det økonomiske ennå da, så det er jo fint at du kom inn i livet hans og kan hjelpe han. Få en felles regningskonto og sett opp et budsjett, så overfører dere hver mnd. Klipp alle kreditkort Bruk autogiro slik at regninger som kommer i posten ikke blir åpnet og lagt bort. Dere får nok utsettelse på strømregningen hvis dere tar kontakt med leverandøren også. Hvis han prøver å krangle og anklage deg for å snoke, så bare ikke bli med på krangelen, men svar at du vil bare at dere skal finne en løsning som fungerer. Ikke kjeft på han eller krangle med han, da lager du et problem av noe som i utgangspunktet nå ikke er et problem. Du må åpne for dialog og samarbeid, det kan hende at han har mer i sekken sin som dere må ordne opp i, men det går bra hvis dere bare finner en måte å håndtere det på Lykke til
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #4 Skrevet 30. mai 2010 Hei, og takk for svar:) Jeg tenker egentlig akkurat som deg, at vi bare må finne en løsning som fungerer her. Takk for at du understreket viktigheten av at jeg ikke krangler tilbake, hvis han begynner. Det skal jeg huske:) Felles økonomi har vi allerede, og denne har jeg allerede hovedansvaeret for. Vi har en felles regningskonto, som begge overfører et fast beløp til hver måned.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #5 Skrevet 30. mai 2010 Høres ut som eksen min det. Jeg valgte å gå ifra han pga uryddig økonomi. Høres kanskje sleipt ut men det var det rette å gjøre. Han hadde masse inkasso han løy om. Han brukte penger i flust når han ikke engang klarte å betale barnebidrag til sitt barn. Jeg begynte å snoke og fant mange bunker med uåpnet post. Han eide et hus(som han leide ut) det var begjært tvangssalg, og alt var kaos. Nei huff...han hadde etterhvert ikke råd til å betale husleie med meg, og jeg kastet bort 50 000 av sparepengene mine på å få ting til å gå rundt det året vi bodde sammen. Jeg skulle bare gått fra han med en gang men jeg fikk en dyr lærepenge. Jeg elsket han jo, og ville få dette til å fungere. Bortkastet tid og penger. Hadde han i det minste vært ærlig mot meg fra begynnelsen av. Han kunne sagt sannheten når jeg spurte. For jeg spurte han nemlig om han hadde noe gjeld før vi flyttet sammen. Jeg sa at vi begge måtte legge kortene på bordet før vi flyttet sammen, men han sa at han ikke hadde noe gjeld. Men da jeg fant selvangivelsen hans ett år etterpå var jeg sikker i min sak. Det står det alt om en person. Jeg skulle bedt om det med en gang, og ville han ikke vist meg den hadde jeg skjønt at det var ugler i mosen. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke godtatt en løgn til. Jeg hadde bedt om å få se selvangivelsen, da har du alle korta på bordet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå