Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #1 Skrevet 30. mai 2010 Dette er situasjonen: Jeg er alenemor. Bf har sett barnet 5 ganger (ikke hatt kontakt på 4-5 mnd). Jeg har forldreansvarert alene. Han har erkjent farskapet. Barnet kjenner ikke sin far. Og så til spørsmålet mitt. Dersom jeg skulle dø (gud forby), hva skjer da?? Barnet kjenner min famile godt (mormor + samboer, morfar + samboer og mine tilsammen 4 søsken). Kjenner jeg blir engstlig for at Bf skal få omsorgen,i alle fall på full tid - de kjenner ikke hverandre. Bf har barn fra før så omsorgsevnen er der - men ikke viljen. Dette gnager i hodet mitt om dagen. Kanskje noen her har erfaringer eller har kjennskap til det som står i loven. Tenker at jeg skal kontakte advokat, og sette opp et testamente.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #2 Skrevet 30. mai 2010 Du kan godt sette opp testamente, men om far har omsorgsevne så skal det MYE til for at han ikke skal få omsorgen for barnet dersom han ønsker det.
Gjest ->>- Skrevet 30. mai 2010 #3 Skrevet 30. mai 2010 Dersom du dør, vil barnet sitte igjen uten at noen har foreldreansvaret for det. Det vil da være opp til tingretten å avgjøre hvem som skal tilkjennes foreldreansvar og ha omsorgen. Hvem som helst kan i utgangspunktet fremme krav for retten. En viljeserklæring ("barne-testamente" om du vil) fra deg skal legges vekt på, men det er ikke uten videre slik at det du ønsker garantert vil følges. Antagelig vil det være mest strategisk fra din side om du skriver en viljeserklæring der du ytrer ønske om at barnet skal vokse opp hos ett av dine søsken - helst et som har få eller ingen barn selv, men gjerne er i et stabilt parforhold. Besteforeldre stiller ofte litt svakere i disse vurderingene pga alder/helse/fremtidig helse. Det høres usannsynlig ut at barnet skal bli plassert hos en far det ikke kjenner.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2010 #4 Skrevet 30. mai 2010 Hi her Takk for svar:) Jeg ble litt klokere. Jeg blir helt på "griner`n" av disse tankene, men tror jeg vil få det bedre dersom jeg får ryddet opp i det. Viljeserklæring høres lurt ut. Mine foreldre (og deres bedre halvdeler) er (i mine øyene) for gamle til å få denne omsorgen, så jeg ønsker at barnet skal få være hos en av mine søsken. Men det aller aller beste hadde vært om Bf "våkner" opp fra dvalen sin og blir kjent med barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå