Twintipp og himmelblå Skrevet 30. mai 2010 #1 Skrevet 30. mai 2010 Sønnen vår på 4 år er helt sportsgal. Vi har alltid drevet med idrett, så han har vært med mye, men dette tar helt av. ALT dreier seg om fotball og ishockey. Ingen andre leker er av interresse. Leker ikke med lego, biler eller noe annet. Dersom han leker med lego spiller de fotball. Fotballdrakta er på før vi rekker å blunke om morgenen. Han går hele tiden rundt med en ball, og dribler, trikser og skyter. Han er en racer på tall, og har stålkontroll på lag, nummer osv. ELSKER å se på fotball på tv og at vi er nede på fotballbanen er rene himmelriket!!! Han hopper på trampolinen osv, men har da med seg ball. Når vi leser bok så hører han etter, og liker slike ting, men vi må også snakke om fotball på sengekanten. Jeg har nektet ham å ha på drakt, dratt på aktiviteter uten å ta med ball osv. Og han leker jo da, men i bilen sier han at han gleder seg til å komme hjem og spille. Har noen kompiser i bhg som er likedan, og han gleder seg hver dag til å spille med "gutta" som han sier. Han er helt oppslukt! Jeg synes det er flott at han liker idrett, misforstå meg rett, men er det noe poeng i å forsøke å redusere dette litt? Noen med erfaring? Var selv helt oppslukt i håndball, og er det jo enda ( ikke helt oppslukt lenger da:o) ), og alt dreide seg om dette. Men, usikker på om vi bør jobbe enda mer for å fange andre interessefelt?
Ksenia & Anjem Skrevet 30. mai 2010 #2 Skrevet 30. mai 2010 Hvorfor i all verden vil du nekte han dette? Ja gutten min liker fotball og det kunne ikke falle meg inn å nekte han
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 30. mai 2010 #3 Skrevet 30. mai 2010 Man kan tilby ulike aktiviteter og håpe at interessen fester seg hos noe, slik fotballen har gjort hos din gutt. Forsøk å tenke igjennom hva det egentlig betyr at han har lagt sin elsk på ballen, ser du noe negativt ved det utover at det kanskje ser ut til å være det eneste han interesserer seg for? Gjør det noe at han foreløpig ikke har interesse for noe særlig annet? Så lenge gutten din er glad i fotballen og får bonusen ved å være så fysisk aktiv, ser jeg ikke at han skal ta skade av det. Det hadde nesten vært verre om det kun var fotball i form av data- og TV-spill som var tingen, ikke sant? ;-) Jeg tror ikke du skal stresse med den foreløpige ensidige interessen. Fortsett å la ham prøve ut andre aktiviteter, men gi rom for at han får opprettholde noe som tydelgvis er kjkt for ham. Idrett skal være gøy i den alderen, det er det som motiverer dem. Man kommer ikke langt ved å øve for stort press, så la i stedet barnet bestemme hva det ønsker å holde på med, men innen rimelighetens grenser. Du skal se du har en landslagsspire i hus! :-)
Twintipp og himmelblå Skrevet 30. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2010 Jeg vil jo ikke nekte ham å drive med idrett. Både jeg og faren har drevet med idrett siden vi var små. Men, det jeg lurer på er om vi som foreldre bør forsøke å veilede og finne andre interessefelt også. Et helt rom fullt av leker, men kun ball ball og atter ball. Eller ishockey, køller, pucker, fotballsko, mål, skyte, score. Det går i dette absolutt hele dagen! Tusen takk for informativt og flott svar ♂ +♀=♂+ ♂+ ♀.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 30. mai 2010 #5 Skrevet 30. mai 2010 Han høres helt normal ut i mine ører. ;-) Ensidig og forsterket oppmerksomhet er nesten selve definisjonen på barn i den alderen. Når han blir litt større og ettehvert begynner på skolen, vil han bli introdusert for ulike idretter og andre interesser, og styres da til en viss grad av hva kameratene på skolen synes er kjekt. Det vil være en fordel at han har en etablert interesse som er konstant, slik at det ikke bare blir preget av flakking fra det ene til det andre. Lagidrett har jo store bonuser utover det fysiske apektet (sosialt samspill), så jeg ville betraktet det som en fordel at han klarte å beholde interessen for fotballen. Likevel må det være rom for at han kan få bli lei og vil prøve noe annet, hvilket gjerne kan forekomme etterhvert. For mine unger gjelder følgende: man skal få prøve ut det man ønsker, men velger man å begynne fast på en betalt idrett må man fullføre perioden man har betalt for med mindre det er tungtveiende grunner til at barnet må få slippe. Jeg er tilhengere av aktive barn, og sønnen din høres ut som en herlig og veltilpasset gutt. Han får mye mer enn utelukkende fotballferdigheter ut av obsessjonen sin, så la han holde på. Snakk om andre idretter, ta ham gjerne med og la han se hva de innebærer, men la ham velge selv hva han vil gjøre. :-)
blåbæret Skrevet 30. mai 2010 #6 Skrevet 30. mai 2010 Det er jo en sånn aktivitet som han har falt for. Gutter i fotballdrakt er stilig syns jeg. Mange av proffene vil fortelle om sin barndom på samme måte som du forteller om din sønn. Ser ikke noe problem her så lenge han fungerer i det daglige
Twintipp og himmelblå Skrevet 30. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 30. mai 2010 Tusen takk for flott svar igjen ♂ +♀=♂+ ♂+ ♀.. Han fungerer ypperlig på andre arenaer. Jeg er bare litt bekymret for denne altoppslukende interessen. Om det var slik at vi burde gå inn og forsøke å dempe dette en smule. Tilby andre aktiviteter hyppigere osv. Men, han regulerer vel kanskje dette best selv. Tusen takk igjen for flotte svar:)) Blåbæret: Takk for svar. Han fungerer jo veldig fint på andre områder, veldig sosial og morsom. Men, som sagt, helt fullstendig oppslukt! Det går virkelig ikke i annet. Jeg må le også, men jaggu er det ikke litt slitsomt også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå