Gå til innhold

Hvor lenge venter dere med å ta maten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en treåring som er småspist og i tillegg ekstremt trassig for tiden. Resultatet er at han kan bruke to timer (!!!) på 1,5 brødskiver hvis han får muligheten. Han sitter ved bordet og pirker i maten og nekter å spise. De siste dagene har jeg begynt å si at han får spise, ellers tar jeg maten av bordet. Da sier han straks "nei nei" og svarer ja på spørsmål om han skal spise, men sitter fortsatt på samme viset: Tuller og fjaser og rører ikke maten. Da sier jeg: Mamma teller til tre, så tar jeg maten. Da kikker han bare på meg med det trassigste blikket ever, mens jeg teller til tre for så å rydde av bordet. Resultat: trassanfall uten sidestykke, og akkurat like ille til neste måltid.

Det er lett å si at alt ordner seg bare man er konsekvent, men det gjør det ikke her. Han lærer ikke (eller nekter å lære), han gjentar seg gang på gang og blir like sint hver gang konsekvensen kommer. Dette gjelder forsåvidt i alle tilfeller av grensepushing.

Spørsmålet mitt er altså; hva gjør dere andre i slike situasjoner? Dersom dere tar maten, hvor lang tid lar dere barna få før dere gjør dette? Jeg kan bare ikke tillate ham å bruke to timer på hvert måltid, og dette er den eneste løsningen jeg har klart å pønske ut. Dersom noen har bedre tips så tar jeg selvsagt i mot det...

*frustrert*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gjort det her i huset ved et par anledninger, da har det gjerne gått nærmere en time før tålmodigheten har tatt slutt fra min side.

Jeg har latt det gå minst 1 time før nytt tilbud om mat har kommet.

Skrevet

hva er konsekvensen av trassanfallet etter maten er tatt av bordet da?

Skrevet

Jeg sier at siden du ikke spiste maten din, så måtte vi ta av bordet. Han gråter og roper litt, noe jeg stort sett ignorerer, og da går det over av seg selv etter hvert. Det varierer hvor lang tid dette tar. Noen ganger to minutter, andre ganger ti.

Skrevet

Takk for svar. Godt å høre at man ikke er alene om å gjøre det slik, i alle fall. Får alltid litt dårlig samvittighet når jeg gjør dette, selv om jeg vet at han hadde tynt det ut i det uendelige om han hadde fått sjansen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...