trollemor86 Skrevet 29. mai 2010 #1 Skrevet 29. mai 2010 Siden det var ganske travelt med inskrivning på sykehuset mitt, og jordmor sa at du egentlig ikke fikk noe ut av de 20 minuttene det varte, så har jeg fått brevet hjem istedenfor! Har greid å fylle ut alt, men mangler "ønsker for fødselen". Hva skriver man egentlig der når man er førstegangs og ikke helt vet hva man ønsker seg?? Eneste jeg kommer på er om jeg er "for/mot" epidural! Også lurer jeg på om noen av dere vet hvor jeg skal sende det hen! Sto ikke noe om det på selve brevet. Jeg skal føde på SUS.
mammaen til 2+1 Skrevet 29. mai 2010 #2 Skrevet 29. mai 2010 Med tanke på ønsker til fødsel tå kan du jo tenke på om du fks ønsker badekar.. eller akupunktur... eller om du ønsker/ikke ønsker epidural.. ¨ (du kan jo alltids ombestemme deg). For oss var det viktig med tanke på min mann at han ikke trengte å få detaljer om ting, han ønsket å se minst mulig blod og gøsj. Han ønsket ikke å klippe navlesnoren eller å se morkaken. Han har en datter fra før og da hun ble født holdt de opp morkaken foran han... Dette glemmer han aldri. Litt slike ting kan være greit å tenke gjennom. JM vi hadde tok hvertfall veldig hensyn til min "sensitive" mann og han ble spart for alt.. =)
SpongeBob Skrevet 29. mai 2010 #3 Skrevet 29. mai 2010 Jeg nevnte under innskriving første gang at jeg i utgangspunktet ikke ønsket epidural, og dermed fikk jeg aldri tilbud om det engang, så det ville jeg kanskje vært litt forsiktig med. Det gikk jo greit, men ser jo nå at det kanskje kunne spart meg en del vondt og den totalt grusomme barseltiden om fødselen ikke hadde vært fullt så naturlig...
mammaen til 2+1 Skrevet 29. mai 2010 #4 Skrevet 29. mai 2010 men spurte du ikke etter epidural da? Er ikke alltid de tilbyr dette uten at du spør uansett.
SpongeBob Skrevet 29. mai 2010 #5 Skrevet 29. mai 2010 Nei, jeg var litt opptatt av å komme meg gjennom det... Men det var faktisk noe av det overjordmor kommenterte da vi gikk gjennom forløpet etter at jeg hadde klaget, at jeg burde fått bedre tilbud om smertelindring.
mammaen til 2+1 Skrevet 29. mai 2010 #6 Skrevet 29. mai 2010 Så trist for deg og fødselopplevelsen din da... jeg hadde på forhånd sagt at epidural ikke var aktuelt... men jeg hadde styrtfødsel... og hadde rier i ett banka kjør... før vi viste hvor fort det skulle gå sa JM at nå syns hun jeg burde ha epidural, for jeg kom ikke til å klare fødselen uten.. hadde 5 cm da. jeg hadde full åpning da epiduramannen kom inn.. så jeg slapp heldigvis.. men ville trodd at JM anbefaler epidural hvis hun ser at du burde hatt det hos alle.. det er ikke sikkert at din JM ville ha tilbudt deg epidural selv om du ikke hadde sagt at du ikke skulle ha.
SpongeBob Skrevet 29. mai 2010 #7 Skrevet 29. mai 2010 Nei, det er sant - vi hadde utrolig dårlig kjemi og det var nok hovedproblemet, oppfatter henne mer og mer som totalt håpløs som JM. Men det var som sagt én av en stor yrkesgruppe med stort sett veldig flinke folk - denne gangen skal jeg etter planen til et fødested uten mulighet for epidural engang, og ser lyst på det! Min melding til HI var i grunn bare at hvis hun bare skal skrive, ikke snakke om hva hun mener, kan det være lurt å ikke være alt for kategorisk!
mammaen til 2+1 Skrevet 29. mai 2010 #8 Skrevet 29. mai 2010 Svar på siste spm fra HI er du sikker på at du ikke bare skal ta med deg arket til innskrivning? http://www.sus.no/templates/page____36199.aspx
trollemor86 Skrevet 29. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 29. mai 2010 Ja jeg skal sende det inn!! Dette fordi jeg bor et stykke fra sykehuset, og siden de ikke har tid til noe på selve inskrivningen, så var det ikke nødvendig å komme. Får heller en ekstra time med jordmoren på helsestasjonen min!
mammaen til 2+1 Skrevet 30. mai 2010 #10 Skrevet 30. mai 2010 da ville jeg sendt det til Fødeavdelingen Stavanger Universitetssjukehus - Helse Stavanger HF Postboks 8100, 4068 Stavanger
MammaUnderOpplæring Skrevet 30. mai 2010 #11 Skrevet 30. mai 2010 De hadde ikke tid til å ta meg inn til innskriving, så de sendte meg samme papiret hjem som det du har fått. Jeg ble overrasket over hvor elendig det var! Mange av spørsmålene er besvart på helsekortet og ellers var det masse spørsmål om alkohol og røyking i svangerskapet. Forrige fødsel for meg ble jeg innlagt 2 uker før KS, så jeg var ikke på innskrivning. Men jeg fikk aldri spørsmål om noen av de andre spørsmålene som står på innskrivningsarket. Dette er på tross av at jeg var på sykehuset 2 uker før. Og på arket så står det at det skal sendes inn, men som du nevner, ingen adresse eller hva man skal merke konvolutten med. Det er jo helt elendig. Jeg har bare latt det ligge for det er ingenting på det arket som jeg ikke kan fortelle selv når jeg kommer på føden (badekar, osv) eller har sagt til min mann slik at han kan bringe det videre i tilfellet jeg ikke er i stand til å svare, f.eks. når det gjelder epidural.
trollemor86 Skrevet 30. mai 2010 Forfatter #12 Skrevet 30. mai 2010 Tusen takk for svar williams mamma! Da sender jeg det bare inn da!! OhJoyGravidIgjen*høygravid+lei Veldig enig med deg i at det var et idiotisk skjema som de i teorien ikke hadde trengt! Bedre om de hadde brukt tiden som blir satt av til inskrivning til omvisning eller noe slikt på sykehuset!
Eskimo-07,eskimo mai-10 Skrevet 30. mai 2010 #13 Skrevet 30. mai 2010 Jeg var på innskrivning på SUS for noen uker siden og var kjempeskuffa!!!! Forrige gang snakka vi en del om fødselen, om forventninger og ønsker. Om fars rolle og hvordan han og jordmor kunne støtte best mulig underveis. Denne gangen syntes jeg det hele var noe stort tøv! Kunne like greit bare droppet det! Og mannen, som var med, hilste hun ikke på en gang......... Så vær glad dere slipper! Og er helt enig; tiden de bruker på innskrivning kunne de brukt på mye annet. De aller fleste spm er besvarte i helsekortet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå