Gå til innhold

amming når man begynner å jobbe igjen?

Anbefalte innlegg

Gjest thricane
Skrevet

noen her som har ammet videre når dere startet i jobb igjen etter permisjonen? søkte dere om ammefri? i så fall, var det greit og føltes det ok å ta fri for å amme? hvor mye tid får man?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte å jobbe da vesla var 12 mnd, og amma til ho var 14.5 mnd. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å søke ammeperm siden hun da spiste brød, middag og grøt, men sjefen min var veldig på tilbudssiden og tilnærmet oppfordret meg søke ammeperm. Mulig det har noe med å gjøre at sjefen min er småbarnsmamma selv... Fikk inntil 1 time ammefri, som ble lagt på slutten av dagen siden det er for langt mellom jobb og hjem til at man kunne amme midt på dagen.

Skrevet

Som hun over her begynte jeg å jobbe da vesla var 12 måneder. Jeg søkte ammefri og på den tiden jobbet jeg i staten og kunne få inntil 2 timer betalt ammefri. Hadde legeattest på at jeg ammet. Jeg brukte aldri to timer, men rundt 45 min til

Skrevet

fortsetter (postet plutselig og ukontrollert):

1 time. Da ammet jeg om morgenen, om ettermiddagen, til kvelds og om natta. Etter to måneder hadde jeg trappet helt ned og sluttet å amme før hun begynte i barnehage 14 måneder gammel.

Skrevet

må man ha det klart når man begynner å jobbe?

Skrevet

var tenkt å søke ammefri da hun var årsgammel og jeg begynte i jobb, måtte da framvise legeattest.

Men ble gravid igjen og melkeproduksjonen sank dermed betylelig iløpet av kort tid og det ble aldri noe av.

Men hadde snakket med sjefen min i kommunen og med legeattest kunne jeg fått noe fri. Neppe nødvendig med to timer på en så stor unge, men kunne feks dratt hjem en halvtime før normal tid så vi for oss.

alltid griet å være litt i forkant med å planlegge slike ting (kommer selvsagt litt an på type jobb), så sjefen din får tid å forberede/tilrettelegge.

Skrevet

Jeg begynte å jobbe igjen når han var 11mnd og ammet forsatt 2-3ganger om dagen. Ettersom han var så gammel og stort sett spiste vanlig mat og dessuten snart skulle begynne i barnehagen, så hadde det føltes veldig feil for meg å søke ammefri. Hadde jeg begynt å jobbe tidligere før han spiste så mye fast føde, så hadde jeg tatt ammefri uten problemer.

De som tar seg 2timer fri hver dag for å amme feks morgen og kveld syns jeg bare utnytter systemet og det syns jeg er direkte frekt. (I stat og kommune har man krav på 2timer betalt fri, i private bedrifter har man bare krav på 1time ulønnet fri hvis man ikke har forhandlet seg frem til bedre betingelser.) Ammefri er ikke ment som en belønning til de som ammer lenge, men skal være et tilbud for at man ikke skal måtte begrense ammingen fordi man må begynne å jobbe igjen.

Skrevet

Hos oss er det mange som har startet jobb ganske tidlig etter fødsel, i deltid eller full stilling. Om barnet er under 10 mnd. og i alle fall om barnet er 12 mnd. er det vel ingen som har søkt om ammefri, og hos oss er den heller ikke lønnet. Da jeg jobbet i staten og en dame søkte om ammefri til et friskt barn over 12 mnd. synes vel de fleste det var rart og nok at en utnyttet systemet.

Du kan leste om ammefri på ammehjelpen.no. Jeg fikk besøk på kontoret av far og barn rundt lunch, og senere jobbet jeg kortere dager. Var jeg mye på farten pumpet jeg eller han gav litt erstattning når barnet var over 7 mnd. Jeg amma mye før og etter arbeidstid, og det var igrunnen nok.

Skrevet

jeg begynte å jobbe da lille persille var knapt 8 mnd og ble ammet 5-6 ganger om dagen fortsatt. Jobber i privat bedrift og kunne få 2 timer om jeg ville. Det ble til at jeg dro hjem i lunsjen og ble en halvtime ekstra for å amme, hadde ikke samvittighet til mer:( fikk stadig kommentarer om at det skulle bli så deilig når jeg sluttet å amme for da ble vi fulltallige på jobb HELE dagen! Denne blant andre kommentarer gjorde at jeg fortsatte til lillegull begynte i bhg 12 mnd gammel - bare på trass!

Skrevet

Jeg ammer sønnen min på 9 mndr. Jobber i det offentlige, og får 2 timer ammefri om dagen. Starter en time senere. og slutter en time tidligere enn normalt. Har planer om å fortsette med dette en stund. Skjønner ikke hvorfor dette er utnytting av sytemet. Ett gode vi har, som jeg benytter meg av med GOD samvittighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...