Gå til innhold

Noen som kan litt om sykepenger??


Dessa ღENDELIGღ

Anbefalte innlegg

Hei, hei..

Lurer bare på en liten ting om sykepenger.. Hvis man har vært sykemeldt en stund, og fått en maksdato på sykepengene.. Kan man jobbe fullt før denne datoen for å få den flyttet, eller gjelder kun regelen om at man må jobbe 6,5 mnd for å få flyttet/nullstilt denne datoen?

 

Problemet mitt er at jeg har maksdato på sykepenger 29.Desember, og starter ikke permisjon før 10.Januar.. Dårlig planlagt.. Veit noen om man kan jobbe for å få flyttet denne datoen? Vil ikke gå over på arbeidsavklaringspenger og få 66% lønn i permisjonstiden min ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg er ikke 100% sikker på riktig svar her men jeg prøver..

 

For å få nullstillt maksdato så må du ha vært 100% arbeidsfør i 26 uker. Jeg er ganske sikker på at det skal være mulig å få utsatt maksdato dersom du er i jobb i en periode, men da må du være i 100% jobb og ikke ha gradert sykmelding.

 

Når det gjelder beregning av foreldrepenger så er det mulig å få et gjennomsnitt av de tre siste mnd dersom dette gir en større utbetaling enn ved å bare se på siste mnd.

 

Det er et par år siden jeg jobbet i NAV så det kan ha endret seg noe..

 

Håper dette kan oppklare litt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar..

Jeg skal ringe NAV på mandag og høre.. Kjedelig at det skulle kræsje sånn.. Men, men.. Ikke alltid det går ann å planlegge sånt... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.. ja, jeg har nå slått meg til ro med at jeg får foreldrepenger.. Men spørsmålet er hvor mye?!? Siden jeg går over fristen og får arbeidsavklaringspenger de 9-10 siste dagene, kan de da gi meg 66% lønn hele svangerskapet, eller tar de et gjennomsnitt av de siste mnd selvom jeg har gått over datoen?!? Hmm.. Vanskelig ;-( Klarer ikke å slappe av eller glede meg før jeg har klarhet i dette.. Bare håper det finnes en mulighet for å forskyve denne Max datoen.. Jeg klarer ikke jobbe fullt i 6,5 mnd sånn at jeg nullstiller datoen.. Men jeg klarer å jobbe fullt et par-tre mnd fordi det er litt ferie og sånn i løpet av de neste mnd.. *krysser fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem sist jeg var gravid. hadde en uke til permisjonen startet. men jeg startet perm bare en uke tdligere. du kan starte perm inntill 3mnd før men da blir perm tilsvarende kortere, men 10 dager kortere overlever jo de fleste. du opparbeider de også ny rett til sykepenger i permisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske sikker på at du ikke få beregnet ut i fra de ti siste dagene før permisjonen. Er det sånn at du er fremdeles har jobben men er sykemeldt fra den? For du sender jo inn søknaden om foreldrepenger en stund før du skal ut i permisjon og da skal du legge ved bekreftelse på inntekt. Så om du søker i november så får du jobben til å skrive en bekreftelse på den månedslønnen du har da.

Men snakk med NAV. Det er ikke moro å gå på den måten.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange nyttige svar.. Mye jeg ikke visste og ikke har tenkt på her.. Huff.. Skikkelig kjip situasjon å være i dette her.. ;o(

Men.. Jeg lurte på ferie.. Flytter ikke ferie maks-datoen?? Jeg skal jo ha 4 uker ferie i sommer.. Var ei venninne som mente det.. Får ringe Nav i morra.. Og i værste fall så starter jeg permisjonen min tidligere.. Det var jo faktisk veldig lurt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Svangerskapspenger regnes ut fra 6 av de siste 10.mnd før du går ut i permisjon. Det betyr i ditt tilfelle at du har fulle permisjonsrettigheter, men at du mister lønn (ut ifra hvor mye du er sykemeldt akkurat da) fra 29.desember - 10.januar. Og det kan jo ikke utgjøre så mye. Datoen er bare satt dersom du fortsetter å være sykemeldt. Er du tilbake i jobb i 100% stilling, opphører datoen og du har disse ukene "tilgode". Når ukene er "brukt opp" må du jobbe 26 uker for å få rett på nye sykepenger. Det har ingenting å si om du er 20% eller 100% sykemeldt. Derfor må du friskmeldes for å ikke bruke opp de ukene du har igjen. Håper det hjalp litt og lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.. Har vært hos NAV og fått samme beskjed der.. I og med at jeg mangler ca 10 dager, så skal jeg nok klare å jobbe inn de.. Har allerede jobbet fult 1,5 uke, så de er straks jobbet inn.. I tillegg skal jeg friskemelde meg den mnd jeg tar ut 3 uker med ferie.. Har en veldig tung jobb med tunge løft og mye utagering.. Ryggen min har vært kranglete lenge, og derfor har jeg vært 50% sykemeldt en stund.. Men jeg er veldig letta over situasjonen akkurat nå!! Var så frustrerende å gå og ikke vite.. Fysj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...