Gå til innhold

Fødehistorie! =D lang historie, kort fødsel =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som en del av dere her inne har fått med dere fikk jeg forferdelig behandling under sist fødsel og barselopphold, og grudde meg noe sinnsykt til denne fødselen.

Med Iris hadde jeg rier i 24.5 time med 2-3 minutter i mellom hele veien.

Revnet grad 3-4, og hadde veeldig vondt etterpå.

Men denne gang derimot! =D

Våknet på tirsdagen (25.05) og hadde vondt i ryggen "hver gang jeg snudde meg", trodde jeg da.. Magen ble hard samtidig, men tenkte ikke på at det kunne være rier, men nyrebekkenbetennelse! =P

Står opp rundt 08.00 tiden og finner slim og blod på papiret, og kjenner det gjør vondt i ryggen og magen. Jaha, kanskje noe er på gang allikevel.

Jeg og Iris står opp og gjør oss klar på badet, og finner ut at Iris har 39 i feber. Også jeg som skulle på modningsakupunktur kl. 10.00.

Ringer skupunktøren og sier at jeg lurer på om noe er på gang, og at jeg ikke kan komme til timen. Hun anbefaler at jeg prøver å komme 11.30, for hun har erfaring at det går fortere da, siden jeg fortalte at det ikke var SÅÅ vondt enda, og ikke regelmessig. (tok rieteller på nettet, og de 4 jeg tok tiden på varte i 40-60 sek og kom ca hvert 4 min.)

Finner barnevakt til Iris, og kjører til aku. med rier... Skummelt, men er heldigvis ikke så langt dit.. 10 min eller noe om du er heldig med lyskryssene.

Kommer dit og riene blir verre mens jeg ligger der, og mer regelmessig.

Ringer mamma for hun skulle passe Iris og fikk henne til å hente sambo på jobb. De kom vel hit rundt kl.13.30 eller noe.

Mamma tar tide på riene og mener vi bør komme oss avgårde snart, siden det var 5 min mellom!

Men jeg hadde jo ikke pakket bag eller noe jeg, så måtte jeg jo dusje først!

Satte på ei vaskemaskin med litt klær jeg kunne ha med på føden samme morgen, takker for at vi har tørketrommel! =P

Setter oss i bilen 15.20, og jeg er jo ufattelig sulten da! Så sa til sambo at han bare måtte kjøre innom Mc Donalds! Så jeg satt i bilen og spiste hamburger fra mc'n mellom riene =P

Kommer inn på føden kl 16 00. Får jordmoren jeg ønsket meg! =D og har hele 7 cm åpning! =D

Sendte foressten melding til henne i 10 tiden på morgenen og sa at nå kanskje det var noe på gang og fikk til svar at hun skulle på seinvakt kl 15.00. Perfekt!

Får massasje av ryggen mens jeg står og peser meg mellom riene, det var godt! Hadde ikke trodd det, for jeg er en person som ikke takler at folk tar i meg når jeg har vondt.

Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg vil ha epidural eller ikke, for jormoren sa at om vannet mitt går så kom jeg kanskje til å gå rett over på pressrier..

Men finner ut midt i en rie at jeg vil ha den epiduralen! Hun går ut og kommer tilbake og legen hadde sagt at de skulle prøve å ta vannet først.

Gruer meg noe sinnsykt, for skjønner at her blir det ikke tid til noe smertestillene. Lystgass ble jeg dårlig av med Iris, så ville ikke ha.

De tar vannet, og etter tja 5-15 min kommer pressriene!!

Med Iris kjente jeg jo ikke de, og kjente heller ikke at hun kom ut, for jeg hadde fått lokalbedøvelse der nede før de klippet meg for å sette på sugekoppen.

Fy fader så vonde de var, jordmora spør om jeg kanskje vil bruke maska for å rope i =P Tok i og ropte en god del under pressriene, litt fordi jeg var veeldig redd for å presse, redd for smertene og redd for å revne. Så holdt igjen slutten på ganske mange rier... =/

Men det var helt greit, hodet til babyen sklei ut og inn igjen mange ganger, men det var også min egen "feil".

Fikk varme kluter på og jordmor masserte rundt hodet på babyen så jeg ikke skulle revne.

Først når jormora sier at nå kommer babyen på neste rie tok jeg i og pressa på hele rien!

Så kom verdens skjønneste pike til verden klokka 17.31. Ca 11 timer fra jeg kjente at jeg hadde "nyrebekkenbetennelse" hehe! Helt uten smertestillende. Men om det blir noen fler barn nå er jeg i tvil om jeg vil ha epidural eller en naturlig fødsel... Ulempen med epidural (fra min side) var at jeg var lammet i fotene fra jeg fikk den, og i 3-4 timer etterpå. Og ulempen med naturlig fødsel, var at det gjorde så himla vondt! =P

Lå foressten på siden når jeg fødte, samboeren er veldig glad for at jeg ropte i maska og ikke ut i rommet, og for at det gikk så fort.

Eneste negative med fødselen var at barnepleieren sa til jormora hele tiden at jeg fortsatt hadde rie og jormora måtte si at det var helt greit, for babyen hadde god puls. Og hun sa det ikke bare 1 gang, men sikkert 4-5.. Ble litt usikker da, siden hun hele tiden skulle kommentere det... Men det er bare en liten ting, men synes hun kunne spart seg likevel når det ikke var krise...

Lille Lily er veldig lik Iris da hun var baby!

Sov 6 timer både i går natt og i natt før jeg måtte vekke henne med sprengte pupper...

Hun var foressten 3695 gram og 50 cm lang og 36 i HO.

Iris var 3830 gram, 49 cm og 38 i HO.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer. Nydelige navn som passer utrolig godt sammen!

Skrevet

Tusen takk =)

Fant ut at jeg måtte bytte nick nå ;o)

Gjest thricane
Skrevet

gratulerer. så bra at alt gikk fint. slapp du å sy like mye etterpå som første gang? jeg hadde 3 c grad, så skjønner godt du gruet for det.

Skrevet

Oi, glemte å skrive det. Revnet grad 1. Så sydde litt, men kjenner heldigvis nesten ingenting! Kan ikke tørke meg som vanlig, og bruker ennå vannflaske etter at jeg har tisset for å skylle stingene og føle meg litt "fresh" =P

Og jordmora var veldig flink til å bedøve da hun sydde =)

Gjest thricane
Skrevet

så bra:) det er jo litt lettere å nyte barseltiden når man ikke trenger bekymre seg om at alt må gro riktig.

så godt å høre at du har en bedre opplevelse.

Skrevet

Gratulere så masse:) kos deg me jentene dine:)

Skrevet

thricane, ja det er såå mye lettere å ha født uten å ha så sinnsykt vondt hele tiden! Kjenner jo at det er litt ømt å sitte på harde stoler eller bøye seg litt for mye, men da lar jeg det være. Sist var det jo vondt uansett hvordan jeg satt eller lå =/

Skrevet

Gratulerer så mye! :D

Skrevet

Gratulerer så mye:) Da fødte vi på samme dag, jeg fikk min tredje nå på tirsdag:)

Skrevet

Gratulerer ;-)

Skrevet

Gratulerer!

Fine navn.

Skrevet

Plastblomst, synes det var en fin dag å føde på du også ja?;) hehe. Fint vær var det også, i allefall her i trheim =)

Gratulerer til deg også! =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...