Gå til innhold

Glokosebelastning, hva er det egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta denne testen neste uke. Jeg har ikke hatt sukker eller protein i urinprøvene, og har ikke tatt noen blodprøver i det siste heller. Spøkte med gynekologen min om at jeg på ordinær UL fikk beskjed om at jenta vår lå an til å være 12% større enn gj.snitt, og at det KUNNE være fordi mor har spist endel sukker. (Jeg har gått opp 20 kg, er i uke 33, og har ikke spytta i godteskåla, men jeg har jo ikke spist SÅÅ mye...)

Siste beskjeden var at jenta lå helt på normalen størrelsesmessig, men likevel ville gynbekologen at jeg skulle ta en slik test. Noen som kan tenke seg hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener selvfølgelig GlYkose...

Skrevet

Hei :)

Glukosebelastning er en test som taes for å se hvordan kroppen din reagerer på å bryte ned sukker (glukose) og om du har diabetes.

Du møter opp om morgenen, uten å ha spist først (anbefaler deg å ikke drikke heller, for da er du tørst også). Først blir det et stikk i fingeren, for å måle fastende blodsukker. Hvis dette er forhøyet slipper du å ta testen, for det er nok til å stille diabetesdiagnose i seg selv. Hvis målingen i fingeren er normal, så tar de en blodprøve i armen for å finne ut hva blodsukkeret ditt er (det blir mer nøyaktig).

Så drikker du en halv liter vann med masse druesukker i. Det er litt kvalmende og veldig søtt, så derfor er det greit å være tørst også, så en klarer å få det i seg. Første gang jeg tok den testen hadde de ikke så mye vann i, så det syntes jeg var litt bedre faktisk. En halv liter er ganske mye å drikke. Du må drikke alt på 10 min.

Så må du vente i 2 timer, husk å ta med lesestoff eller laptop eller noe. Du kan ikke gå rundt, du må sitte stille.

Noen tar også blodprøve igjen etter en time, men det vanligste er å ta etter to timer, det er da testen er ferdig. Da ser de hva bls ligger på og ut fra det kan de si om du har dia eller ikke. Hvis du har over 11,1 i bls etter to timer har du dia. Du kan jo få de til å måle det i fingeren i tillegg også, så får du svar selv med en gang.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...