Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #1 Skrevet 28. mai 2010 Hvordan er ting der? Hva skjer? Og hva er forskjell på åpen og lukket avdeling? Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #2 Skrevet 28. mai 2010 Har hørt noen fortelle at det var mye medisinering av pasientene der. Videre at en pasient smurte avføringen sin utover veggen (ikke særlig positivt kanskje!) Pasientene kan ikke selv velge når de skal gå ut fra lukket avdeling. Er det noen som vet om de bruker polstrede celler for dem som vil skade seg selv?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #4 Skrevet 28. mai 2010 Lukket avdeling er at det (i variert grad) er avlåst, sånn at personalet må hjelpe deg når du skal for eksempel ut av avdelingen, på vaskerommet, kjøkkenet. Det er fordi noen pasienter har nytte av det, ikke for å hindre handlefriheten din mer enn nødvendig. Noen pasienter på lukket går turer ut, deltar på aktiviteter og så videre. Dagen er lagt opp etter formen man er i, noen har nok med å stå opp, spise og sitte eller ligge, andre leser, gjør andre ting inne. Andre deltar i fellesaktiviteter som turer, idrett eller vasker klærne sine eller ordner mat selv. Det er IKKE vanlig med folk som skriker i ett sett eller sitter og rugger og laller, sånn vi ser i amerikanske filmer. Personalet vil i så fall holde den pasienten unna de andre, så hun ikke forstyrrer mer enn nødvendig. Jeg tror nok at du ville finne at noen oppfører seg noe annerledes enn "folk flest". Men jeg syns det ser ut som om andre pasienter er tolerante overfor dette, og ikke lar seg plage mye av det.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #5 Skrevet 28. mai 2010 Nei, det brukes ikke polstrede celler. Det brukes om nødvendig beroligende medisiner, og de får mye og tett oppfølging fra de som jobber der.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #6 Skrevet 28. mai 2010 ok psykiatRisk avdeling da.... Hvordan er det på åpen avdeling da? Ligger man på eget rom eller må man dele?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #8 Skrevet 28. mai 2010 Nå er det forskjellige typer avdelinger Man har distrikt psykiatriske senter som er underlagt sykehus, (døgnenhet) De er som regel pasienter som er der på frivilig basis. akuttenheter på større sykehus, har en avlåst del, der pasienter kan være tvangsinnlagt. Mye forskjellige diagnoser. Forskjell på en eldre kvinne med angst/depresjoner, ung jente med spiseforstyrrelser, eller en middeladlrene dame med bipolar lidelse. Det finnes også forsterket enhet lignende ting (vet ikke riktig navn på dette) der du har mennesker med psykiske lidelser, som feks har drept andre, er voldelig osv. Disse har veldig god bemanning/ lukket og låst. God sikkerhets rutiner. Jeg har vært i praksis på en åpen døgnenhet. Vet at det er få dager som er helt like. Pasientene har tilbud om felles frokost, alle har en person/sykepleier/vernepeleier/hjelpepleier/ de skal forholde seg til den dagen, etter frokost er det medisintid for de som bruker det, så er det lagt opp til feks morgentrim med fysioterapauten. De enkelte har vært sitt behandlingsopplegg, med samtaler med psykiatrisk sykepleier, psykolog, psykiater, eller fysioterapaut, ernæringsspesialist osv. Det blir gjennomført samarbeidsmøter, med fastlege, pasienten, pårørende, primærkontakt på døgnenhet. mange pasienter har slike Reinnleggelser, kommer tilbake feks et par dager imnd for å følge opp, se om tilstanden forverrer seg/bedrer seg osv. ellers arrangeres det turer, grilling, fotballkamp, spill, underholdning av ulikt slag.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #9 Skrevet 28. mai 2010 Både på åpne og lukkede avdelinger kan man risikere å måtte dele rom, dessverre. Heldigvis er det få steder det er bruk av dobbeltrom.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #11 Skrevet 28. mai 2010 Hvor i landet har de dobbelrom på psykatrisk avd? kan ikke tro de har dette på noen av de lukkede avd ihvertfall. sykepl
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #12 Skrevet 28. mai 2010 Tomannsrom er det vanligste på de to store psykiatriske sykehusene jeg jobber ved, det er noen få enerom også da.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #13 Skrevet 28. mai 2010 Store sykehus på østlandet, lukkede poster med flest tomannsrom jo. også spl
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #14 Skrevet 28. mai 2010 Du som spurte hvorfor jeg ville dit? Hvem vil ditt da? Men noen må faktisk ditt for og prøve og få det bedre. Tenk litt da før du svarer...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #17 Skrevet 28. mai 2010 nå ble jeg overasket, hvordan går det da med tanke på sikkerheten? Har vært forskjellige steder, både i nordnorge/østlandet og aldri sett dobbeltrom den ene sykepleieren
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #18 Skrevet 28. mai 2010 Jeg har selv en nær venninne som jeg besøker jevnlig. Alle har enkeltrom med dusj. Og dette er på Østlandet. De store psykiatriske sykehusene er stort sett nedlagt. Nå finnes det mest mindre avdelinger og boenheter.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #19 Skrevet 28. mai 2010 Mener du, hvordan går det som i at du vil ha informasjon om hvordan hverdagen er for pasientene? Svaret er selvfølgelig, ikke optimal. Eller mener du, hvordan går det som i at du ikke kan fatte at det virkelig er sånn? Dette er to subakutte enheter, og pasientene ville selvfølgelig hatt nytte av mer ro og fred men det lar seg helt greit organisere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå