Gå til innhold

Trene eller slappe av?


Sadie *Mamman til Johanne*

Anbefalte innlegg

Hm.. sover ganske dårlig og merker at jeg er så trøtt om ettermiddagen.Bør jeg trene da, eller bør jeg slappe av? Lyst å gjøre det som er best, men er usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går var jeg helt sykt trøtt og gikk hjem fra jobb tidlig. Sov i en halvtime på sofen før jeg skulle på trening. MÅTTE gå fordi jeg hadde betalt PT-time (grøssedyrt). Tenkte egentlig å si til treneren min at jeg ikke var helt i slaget og måtte ta det rolig, men på vei til gymmen (gikk rakt for å få opp pulsen før timen) fikk jeg århundrets energikick og hadde en sinnsykt bra treningsøkt! Etterpå sprudlet jeg meg hjem igjen og hadde mer energi enn da jeg våknet på morgenen. Og så godt humør! Rare greier. Jeg var virkelig et slakt før timen, altså.

 

Det er ikke sikkert at det blir sånn for deg og man skal absolutt lytte til kroppen sin. Men noen gang er det ikke helt enkelt å forstå hva den prøver å si! Husk at trening er det som vanligvis gir energi og overskudd og hjelper mot dårlig søvn.

 

Lykke til med trening og ikke minst soving!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant sant. Takk! :-) Det ble avslapping og klesvask idag, men imorgen blir det helgetrening. Det blir bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Har tenkt litt på det samme. Jeg går på trening selvom jeg er trøtt (har som regel trengt en hvil på forhånd) og syns aldri jeg har merket trøttheten når jeg kommer igang. Da tenkter jeg at det er bra for helsa selvom man strekker seg litt for å orke å gå. har aldri angra! Noen ganger har jeg kjent tendenser til å stivne i bekkenet. Da justerer jeg litt på bevegelsen og det går fint likevel.

Tror det er lurt å gå, men se an formen underveis i treninga er min erfaring så langt.

 

Håper på treningsform hele veien i mål, jeg, men husker ikke fra sist hvor langt uti det er rimelig å forvente å fortsette å trene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer faktisk å klare å trene frem til termin :) Har null plager og er ok vant med trening fra før og ser ingen grunn til å slutte! Må bare tilpasse treningen etter form og vekt. Jeg trener alltid styrke under god veiledning fra PT og på Bousuball slik at kroppen min venner seg til at tyngdepunktet i kroppen skifter. Mener selv at jeg har unngått sliten korsrygg pga slik trening og bevisstgjøring av holdning etter som magen har vokst (er 27 fullgåtte i dag). Det er enda viktigere nå som jeg er på full fart inn i 3. trimester og bare bilr større og større for hver dag som går!

 

Om jeg blir sterkere eller får bedre kondis driter jeg faktisk i ;) Det viktigste treningen gir meg er bevissthet og fokus på og rundt musklatur og holdning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører også på og satser på at det holder til termin. Man får så mye igjen for det både i svangerskapet og etterpå. Jeg er medst vandt til kondistimer og tenker jeg vil tilpasse litt etterhvert (antall hopp osv) går mot styrke i stedet fremover tror jeg.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dersom man er så på etterskudd med søvn at det er et ork å i utgangspkt komme seg gjennom dagen. Burde man da sove litt for så å gå på trening, eller får man så mye overskudd av treningen i seg selv at søvn på dagtid ikke blir nødvendig?

 

(høres kanskje dumt ut, men jeg har litt lite peiling på de fysiologiske aspektene her og har en "udyktig" lege som sier jeg må vite dette selv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du bør snike deg til litt ekstra søvn ja. Man skal ikke presse seg til trening, har jeg lært, og søvnbehovet er større under sv.skapet. Hvis du får til jevnlig trening/aktivitet vil kanskje overskuddet dette vanilgvis genererer gjøre til at søvnbehovet blir mindre. Men det skjer liksom ikke samme dag eller over natten!

 

Hvis du vil lese mer om trening tilpasset de forskjellige fasene i sv.skapet og hvordan takle forskjellige plager med trening anbefaler jeg boken "Trening for kule mager" av Jill Jahrmann. De har den bl.a. på Baby Shop og alle leger burde henvise til den, det er nå min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sover alltid en halvtimes tid på ettermiddagen de dagene jeg skal trene. Jeg er vandt til å trene ganske ofte, men nå kjenner jeg at jeg trenger hvile først selvom treningen gir overskudd. Har gått et par ganger uten å hvile på forhånd og har da merket at det blir mye tyngre. Etter hvile derimot, merker jeg ikke at jeg er gravid engang på treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjønt at det er en god kombinasjon av hvile og trening som gir det beste resultatet hos flere av dere. Så tror jeg må finne en løsning på dette. Har en 2 åring hjemme som jeg gjerne vil bruke tid på og krever sitt da jeg ikke er på jobb, så får vurdere og høre med legen om jeg bør sykemeldes litt for å få tid og overskudd...

 

(beklager at jeg hoppa så inn i ditt innlegg sadie..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o) gjerne hopp inn ! Alle innspill er gode. :o) Lykke til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...