Summerheat85 Skrevet 28. mai 2010 #1 Skrevet 28. mai 2010 Her sliter vi veldig med maten, og har gjort det siden han var 11 måneder gammel...han er 17 og en halv måned nå, veier 9,9 kg og er 80 cm...han har altså lagt på seg 200 gram siden midten av desember og gått ned over to kurver både i vekt og lengde på percentilen. Hva er vekt og lengde hos deres barn? Er størrelsen hans så liten som jeg føler ut ifra skjemaet?
Lemonia Skrevet 28. mai 2010 #2 Skrevet 28. mai 2010 Gutten vår var 11,8 kg og 86 cm da han var 15 mnd. Han er relativt småspist (begynner å bedre seg nå når han er 18 mnd). Vil ikke si vi sliter med maten, og han liker alt så det er ikke det at han er kresen, men han spiser lite i forhold til andre barn. Synes ikke gutten din er unormalt liten. Et gjennomsnitt er uansett bare et gjennomsnitt og det må jo nødvendigvis bety at mange ligger over og mange ligger under. Men hvis han har gått ned to kurver, at han ikke lenger følger sin egen kurve, så er det jo greit å følge med på i allefall.
Babyønske �� Skrevet 28. mai 2010 #3 Skrevet 28. mai 2010 Min blir 17 mnd om 14 dager og han er like stor som din. Han har vokst 2 cm på lengden siden oktober/november og lagt på seg 3-400 gr. Han var såvidt over 10 kg her for litt siden, men han har hatt dårlig matlyst de siste 2 ukene, så er sikkert under 10 kg igjen. Fram til han var 1 år spiste han omtrent ingenting. Var veldig kresen og småspist, men dagen etter 1 års dagen snudde det, og han har i grunn spist veldig bra siden, men vekt og lengde har omtrent stått stand by allikevel. Han har fulgt kurven sin hele veien, så det har ikke vært grunn til bekymring her. Når han har dårlig matlyst som nå i det siste stresser jeg ikke med maten, men tilbyr mat jeg vet han liker godt. Her er det b la pasta(fullkorn), fiskekaker, pølser(kylling), grove kjeks, havrevafler og havrepannekaker som er favoritter og det får han om han ikke vil spise vanlig mat, så spiser han i det minste noe. Yoghurt liker han også godt, og ofte blander jeg inn litt havregryn så det blir litt mer næring i det.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. mai 2010 #4 Skrevet 28. mai 2010 Flisa er og blir ei lita flis, og på 18 mnds kontrollen var hun 9,7 kg og 82 cm. Men hun følger kurven sin fint- den nederste, har alltid vært sånn, så da er det vel bare sånn hun er=)
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #5 Skrevet 28. mai 2010 Min gutt er litt over 16 mnd og han er ca 85 cm og 12,5-13 kg. Han var kun 3kg når han ble født men han spiser som bare det. Har gjort det hele veien. Spiste absolutt alt jeg ga han frem til 14 mnd. Da ble han litt mer bevisst på hva han liker og ikke liker. Men jeg tror min gutt er i overkant tung, men har jo fulgt samme kurven hele veien og ingen har sagt noe om det så antar det er ok..
Gjest Skrevet 3. juni 2010 #6 Skrevet 3. juni 2010 Teo er straks 20mnd og veier rett over 11kg og er ca 80cm lang.
Sofiegullet&LilleSpire Skrevet 3. juni 2010 #7 Skrevet 3. juni 2010 Min jente er 18 mnd nå og vet ikke helt hvor tung og lang hun er, men på 15mnd kontroll var hun 15,1kg og 88cm. Hun har vokst litt og blitt litt slankere syns jeg, men hun har liksom aldri vært "tjukk" bare kraftig og UTROLIG tung. Mange blir overrasket når de skal løfte henne!
Summerheat85 Skrevet 3. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 3. juni 2010 Folk ble overrasket tidligere her også. Han veide nesten 10 kg når han var 11 måneder, men så slank ut, så de fleste ble overrasket når de skulle løfte han jenta di er jo lang også, så vekta fordeler seg nok
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #9 Skrevet 4. juni 2010 Frøkna vår på 17 mnd er 9,8 kg og 88 cm lang. Hun er lang og tynn, men spiser som en hest. Følger kurven sin perfekt og er definitivt sin fars datter. Samme kropp som pappa og storesøsken.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #10 Skrevet 4. juni 2010 Frøkna mi er nå blitt 21 mnd og veier 8,6 kg og er 80 cm lang. Har vokst noen få cm i høyden det siste året, men ikke lagt på seg noe. Veide rett over 6 kg da hun var 4 mnd... Det feiler henne ingenting fysisk, men hun har fått diagnosen spisevansker og får i perioder mat gjennom sonde. Hun er ikke spesielt lav for alderen, men veldig lett.
CMH Skrevet 5. juni 2010 #11 Skrevet 5. juni 2010 Her blir mini 17 mnd denne mnd. 10,8 kilo og lengde er jeg usikker på, men noen og 80 cm vil jeg tro. De målte henne til bare å være 76 cm på forrige kontroll, men jeg er sikker de målte feil siden det var lengden hennes på ett års kontroll.
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 5. juni 2010 #12 Skrevet 5. juni 2010 snuppa mi er 17 mnd, blir 18 mnd om noen dager, er ikke helt sikker på vekt og lengde atm, men sist kontroll (15 mnd) så var hun 11 kg og 78 cm lang, så liten og rund :)det har hun alltid vært egentli. syns ikke hun er liten egentli, men har en god " bolle"mage hehe
mamma`n til go`jenta♥+baby!<3 Skrevet 6. juni 2010 #13 Skrevet 6. juni 2010 Go`jenta er 18 mnd,var 84cm og 12kg sist gang vi var på helsestasjonen :-) (2-3 uker siden)
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #14 Skrevet 8. juni 2010 Jenta vår er 17 mnd, veier knappe 9,5 kg og er 77 cm lang Hun spiser som bare det, eeeeeelsker mat ! Hun er bare litt liten av vekst... Hun har krysset snart fire persentiler siden hun ble født, men konklusjonen er at hun rett og slett bare er "litt liten" Vi følges opp av HS da, ettersom matinntaket er såppas stort - hun spiser fort mer enn meg. Men, nå har jeg slått meg til ro med at noen må være i den nederste delen av skjema også, mens andre ligger øverst.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2010 #15 Skrevet 9. juni 2010 Min gutt er snart 20 måneder nå da, men han har vell aknskje akkurat bikket 9 kilo nå. Har har vært litt sånn på vippen (8.9) ganske lenge, men da vi hadde han på vekta i går var den 9,0 hehe Han er vell 86 cm nå tenker jeg. Han begynte ikke å spise fast føde før han var 1 år (da hadde vi forsøkt 4 ganger om dagen i 6 måneder før han endelig skjønte at han måtte spise). Han var jo tynn såklart, men alikevel så virket han jo veldig sunn og aktiv og ikke sånn at man bemerket hvor tynn han var. Nå spiser han VELDIG mye, og er nesten alltid sulten, men han har likevel ikke lagt på seg mer enn 2 kilo på 14 måneder. Men han er jo en sunn og frisk liten gutt som lærte seg å gå når han var 13 måneder og som snakker masse og er i farta konstant, så vi er jo ikke bekymret. Men vi er inne på vektkontroll annenhver måned for å forsikre oss om at vekta ikke går nedover. Går vekta litt opp så er vi glade vi. Men i forhold til dette skjemaet man kan se på helsestasjonen ligger han langt langt langt under den nederste streken når det gjelder vekt for gutter på hans alder. (når det gjelder høyde er han innenfor normalen om enn i det nedre sjikt) Men jeg var selv bare 7 kilo når jeg var 1 år, og jeg er da frisk og fin jeg nå (lubben faktisk), så de er ikke bekymret på helsestasjonen. De ser jo at ungen har det bra. han er bare litt liten liksom. Ikke bekymre deg
Gjest yrild Skrevet 17. juni 2010 #16 Skrevet 17. juni 2010 LIllemann er 18 mnd nå og 10,7 kg, med en lengde på 85 cm. Helsesøster sier at han er litt over på lengde og litt under på vekt, men helt normal :-) Ville ikke bekymret meg hvis det ikke er sånn at han raser nedover i sjemaene over tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå