Gå til innhold

Hadde du sendt ungene dine til faren sin om... (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

- han røyker inne. Det lukter mere røyk hjemme hos han enn det gjorde i røykedelene på kafeène når de eksisterte.

- ungene er allergikere og kan derfor utvikle astma om de oppholder seg i røykfylte miljøer. og de blir ekstremt fort fjorkjølet/tette i brystet, de har desverre arvet min hals!

- ifølge leiekontrakten hans så kan han ikke røyke inne der han bor. Men det bryr han seg fint lite om.

Har tatt dette opp med han flere ganger, men han mener at så lenge han lufter før ungene kommer (les ca 20minutter rett før de står i døra) så går det greit.

Pr. idag er det faktisk ryddig hos han (jeg var såvidt inn i gangen i går og det jeg så var ryddig). Men:

- det er tydeligvis ikke vasket siden sist barna var der, ikke støvsugd heler. For ene ungen kommenterte en leke som lå i et hjørne, på samme sted som sist. Og det er 1mnd siden sist de var der.

- fult av støv, sand og annen skit overalt.

- på soverommet lå det strødd av brukte klær, og siden jeg vet ca hvor mye klær fyren har så er jeg ganske så sikker på at det ikke var mange plagg igjen i skapet. (man ser inn på soverommet fra gangen så jeg snoket ikke, bare så det er sagt)

- sengetøyet er garantert ikke vasket siden sist de var der. Godt mulig det ikke er vasket etter jul.

Far har også en personlig hygiene som er meget mangelfull! Kan godt gå 2uker uten å dusje, venter gjerne til en kompis pent gir han beskjed om at nå MÅ han i dusjen. Og dette er snakk om en mann som svetter mye. Gutten på 4,5år sa til han i går : "pappa, når dusja du sist? Du stinker!"

Far har kun mulighet til å motta samtaler på mobilen sin, da han ikke har betalt regningene sine og den er derfor sperret for å ringe ut.

Er ekstremt mye mer rundt denne faren og han skal vistnok få hjelp til å komme igang med husarbeid fra neste uke. Men det hjelper jo ikke noe på at ungene skal til han i morgen. Jeg sa ja til samvær i morgen i den tro at en venninne av far (som er helt ekstrem på rydding og vasking) hadde vært der å hjulpet han å få ting i orden. Har vært mange runder med både møter på familievernkontoret og jeg har hatt samtaler med barne og familietjenesten om samværet og forholdene der. Og har derfra fått beskjed om at jeg sier nei når jeg mener at det er for ille hos han. Men guttene vil jo til pappan sin og jeg blir lei av å snakke til en vegg.

Hva ville du gjort?

Vurderer å ringe han å si at det er noen ting han MÅ gjøre før gutta kommer i morgen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en ekstrem ikke-røyker, så der hadde det strittet imot for meg! Det hadde faktisk vært nok for meg til å ikke sende ham dit.

Skrevet

Det er det jeg også er. Og guttene ber selv om å få dusje når de kommer fra faren, fordi at de føler at det lukter veldig røyk av dem. Og minstemann på 4,5år hater egentlig å dusje!

Skrevet

Hei

Jeg skjønner godt om du blir oppgitt. Jeg har samme erfaring når det kommer til vasking/rydding og generellt husarbeid hos bf. Det er heller magelfullt dessverre. Tror ikke dette går ut over lillegutt, da jeg ikke hører noe negativt.

Men...når det kommer til røyking-i høy grad som jeg forstår- og astmabarn, da hadde ikke jeg sendt mine barn der før han faktisk gikk ut å røyka mens han hadde barna på samvær. Ærlig talt, det bør være en selvfølge.... stå på ditt:)

Skrevet

Litt røyk og svettelukt overlever de nok, men han virker jo lite i stand til å ta vare på seg selv så min bekymring ville vært om han da klarer å ta vare på barna.

Skrevet

Hva jeg ville gjort, er vanskelig å si. Det blir for hypotetisk, liksom.

Det er ikke i seg selv noe i det du beskriver som gir deg rett til å bryte en samværsavtale, om slik foreligger.

Kan dagtidssamvær være et alternativ? Altså at de besøker far fra morgen til kveld, men ikke tilbringer lengre perioder der?

Skrevet

Synes godt han kan gå ut og røyke et helt døgn før de kommer. Har vært på besøk hos noen som sluttet å røyke en time før jeg kom, og lungene mine føltes som om jeg hadde røyket 40 sigaretter den tiden besøket varte.. :-(

Skrevet

Oi, vanskelig. Jeg skjønner godt at du er usikker.

Det med røykingen hadde jeg nok kunnet bli kvass på med tanke på astmaen deres.

Så jeg ville tenkt / sagt at dersom han begynte å røyke ute kunne jeg se mellom fingrene på rydding og vasking.

Å være i et skittent rom med en noe uhygienisk fyr er vel ikke helsefarlig i korte perioder, men røykingen er ikke bra for små lunger og det er vel noe alle vet nå ...

Det er jo så viktig å se pappaen sin tenker jeg at ulempene med å sove i skittent sengetøy noen netter er mindre enn ulempene ved å ikke få sett far.

Dersom ting ikke bedret seg ville jeg krevd samvær uten overnatting (f.eks) en periode for å se om det fikk fart på forbedringene.

Skrevet

De har ikke astma altså, men de kan veldig fort utvikle det siden de er i en risikogruppe og bør ifølge fastlegen (som å er fastlegene til far) ikke være i røykfylte miljøer.

I forhold til skitten sengetøy så har begge ungene flere ganger kommet hjem fra far med utslett etter å ha sovet der en natt. Begge har slitt mye med atopiskeksem før så de har sart hud og reagerer fort.

Har gått så mange runder med far om alt dette at jeg holder på å bli sprø. Og det blir jo ikke bedre av at han sier ting som ikke stemmer iforhold til å ha fått hjelp til å rydde og vaske, men så har han ikke fått det.

At han skal røyke ute er for meg en selvfølge siden det faktisk står i leiekontrakten hans at det er forbudt å røyke inne, utkastelses grunn faktisk. men han mener at det går bra så lenge han røyker ut gjennom vinduet eller under kjøkkenvifta.

Skrevet

Jeg hadde ringt eller tatt turen bortom for å snakke seriøst om astmaproblemene. Og så ville jeg ha passet på hva jeg svarte ungene på slike ting som handlet om farens hygiene og ryddevaner. Det er viktig at du ikke setter deg over ham moralsk, for da tvinger du på en måte ungene til å velge deg, og det må man være forsiktig med. Man skal forholde seg til fakta, men man må passe seg for å la egen vrede smitte over på unga. Å kommentere at noen stinker er jo noe som unger kan gjøre, men det er likevel uhøflig.

Skrevet

Det med røyking er ikke lett. Er litt av det samme poblemet her, men ikke noe allergi eller astma barn da.

Er jo ikke noe grunnlag for og nekte samvær, men siden det er allergi/astma inne i bilde, går det jo tross alt på helsen til barna.

Litt skitt og rot går jo ikke akkurat ut over helsen, Ikke lett det der.

Prøv og sett begrensninger på samværet, eller om far kan komme til dere. Kanskje han bedrer seg litt da.

Koster heller ikke noe og ta en telefon til familievernkontoret feks, kan kanskje være greit og lufte litt tanker.

Skrevet

På tredje ringe forsøk klarte han å ta telefonen =P Noe som jo er helt normalt! Og han skulle faktisk ta å støvsuge, vaske golv, vaske klær og sengetøy, henge dynene til lufting, lufte inne og vaske do!! Så får vi se hvor mye som er gjort når jeg kommer dit med ungene i morgen.

Vi snakker aldri om rydding og vasking (eller mangelen på det) så barna får det med seg. Var derfor jeg ikke sa noen ting som helst i går. Men de er jo med å rydder opp og vasker her, og får derfor med seg at noe er veldig anderledes hos pappa. Minstemann er blandt annet begynt å vaske do selv innimellom, når han mener at den er skitten. Så den advarte jeg far om, da det gjerne blir mye mer å vaske enn det i utgangskpunktet var!

Tok opp stinker kommentaren der og da å benyttet anledningen til å snakke om at det ikke er fint å si sånn selvom det kanskje er sant. Og det virket som han tok det til seg. Vanligvis sier han jo ingenting om sånt.

Skrevet

kanskje barna kan vise pappaen litt hvordan det skal/kan være, og bruker kunnskapen du har lært dem ;o)De virker jo kjempe hjelpsomme:)

håper det ordner seg for alle!

Skrevet

Føler sikkert at det er litt "tryggere" å si sånt til en som står nærme. Vi får i alle fall høre litt av hvert her hjemme selv om det ikke alltid er så sant heller, så gud hjelpes om hun sier sånt når hun er sammen med andre. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...