Gå til innhold

engangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen her som har søkt om det og har erfaring med hvor lang behandlingstid det er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, har søkt, og fikk etter ei uke ;)

Men nå bor jeg i en mindre by, med litt mindre å gjøre enn de store stedene. Men har hørt folk si at det tar opp til en mnd :)

Skrevet

hørte noen snakket om 10 uker, da skal jeg jo snart føde :P tusen takk for svar :) krysser jeg fingrene :)

Skrevet

Hehe, jeg søkte så fort jeg kunne (uker 26 av svangerskapet) bare fordi jeg var redd for lang behandlingstid :P

Skrevet

viste ikke at jeg hadde krav på den jeg, så søknaden ble levert sist uke :)

Skrevet

Jeg leverte søknaden den 12 mai og hadde pengene på konto den 19 mai! Bor i Drammen... Ble kjempe imponert!!

Skrevet

Kan alle søke på engangsstønad? Eller hvordan er det?

Skrevet

Alle som ikke har krav på foreldrepenger får engangsstønad.

Skrevet

Jeg søkte om det, fikk pengene ganske kort tid etterpå ;-)

Skrevet

kanskje jeg får det snart da:) men skulle heller gjerne hatt svangerskapspenger, men manglet 6 dager :P

Skrevet

Så...man kan altså få pengene før fødselen? Håper forsåvidt på det, siden jeg akkurat var ferdig studert og har noe knaber økonomi.

Søkte nå i uke 28, men har et noe imbisilt NAV-kontor å forholde meg til, så der kunne ingen hjelpe meg verken med utfylling av skjema, eller på spørsmål om når pengene faktisk kommer. Regnet egentlig med at jeg må sende inn fødselsattest før jeg får pengene. (Har lagt ved terminbekreftelse)

Regner forsåvidt også med at jeg får et feilutfylt skjema i retur, siden saksbehandleren jeg snakket med anbefalte meg å fylle ut "det som føltes rett" siden han ikke helt visste hva engangsstønad var.

Ble visst litt klaging her, men ble bare så sjokkert over kunnskapsnivået. Er sosionom selv, og skjønner jo heller ikke helt dette her, men så jobber jeg jo ikke på NAV heller da.

Skrevet

er forskjell fra plass til plass, jeg fikk nesten kastet skjemaet etter meg av min nye fantastiske saksbehandler... med en lapp om hva jeg skulle fylle ut. men fikk brev i dag , om at de hadde motatt søknaden de skulle behandle den innen 3 mnd :s

Jeg la med bekreftelse fra jordmord om termin og at jeg hadde passert uke 26

Skrevet

Du kan søke etter uke 26 og legge ved terminbekreftelse , enkelt å fylle ut da men , jeg fikk hjelp på nav , skal jo hjelpe deg der da men...

Fikk pengene etter ca 2 uker. Lykke til

Skrevet

Venter i spenning på resultatet :)

Håper det var så enkelt å fylle ut som jeg trodde det var ;) Hoppa over dette med permisjon, for det har vi ikke helt funnet ut enda. Noen som vet om fedrekvoten kalles "far skal ta ut permisjon med fedrepenger"? og så føre på ti uker som tidsrommet?

Skrevet

Jeg sitter å venter på pengene selv, hehe. Sendte inn 14.mai, å har fått brev i posten om at den er til behandling, å at behandlingstiden er på max 4 uker, men så raskt som mulig, å hvis den blir lenger skal jeg få beskjed.. Har nå gått litt over 2 uker så jeg er spent! Håper de kommer snart for nå klør jeg i fingrene etter å kjøpe inn til lillegutt:))

jeg er 28+5 nå.

Skrevet

hei1 har pappa krav på permisjon da, når mamma ikke har jobbet opp nok til sin egen permisjon engang? Vi fikk beskjed om at min mann ikke får noe mer enn de to ukene rett etter fødsel. for jeg har jo ikke jobbet nok. (og det er jo mamma som tjener opp til pappas permisjon tydeligvis) blir litt provosert. er tydeligvis ikke like viktig at pappa og barnet får et nært bånd tidlig i livet når mor ikke har jobbet nok.... herlighet. er det mulig.

Skrevet

Ja, dessverre styres foreldrepengene av at mamma har opparbeidet seg rett på foreldrepenger. Pappa har krav på to uker fri etter nedkomst, men ikke krav på lønn. Ved foreldrepenger er uansett 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel forbeholdt mamma, men så kan man velge hvem som kan ta ut resten.

Der finnes visse unntak, feks. om du er student tror jeg.

Håper det vil skje en lovendring her snart. Det er på framgang da. Vet at det ikke lenger er et krav om at mor har jobbet minst 50%, samt at man ved AAP (arbeidsavklaringspenger) kan tjene opp til foreldrepenger.

Det hadde vært et godt steg på likestillingssveien om foreldrepengene ikke ble styrt av hva mor gjorde før fødsel.

Han kan nok ha krav på permisjon men har han ikke krav på foreldrepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...