Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 Jeg skal holde en power-point presentasjon i morgen, og ble brått usikker på om jeg har driti meg loddrent ut på oppgaven, noen som vil komme med innspill? (litt grepet av "siste innspurt på skolen angst") Oppgaven er todelt, og presentasjonen skal være på maks 15 min. På første del skal jeg forklare KORT om sammhengen mellom første og andre verdenskrig . Jeg har tatt med pittelitt om 1.VK (hvor lenge den varte, noen av landene som deltok, og at europkartet ble drastisk forandret o.l), så har jeg skrevet litt om "taperne" av krigen (I hovedsak Tyskland,men jeg nevner kort Østerrike-Ungarn og det Osmanske riket også), så har jeg skrevet lit om versailles-traktaten, om depresjonen i tyskland, litt om ideologien (nasjonalisme, fasicme og nazisme) og om maktovertakelsen (Hitler). Holder det? Kan jo ikke ta med alt, da blir jeg stående til påske! Del-oppgave to er grei, den blir om Holocaust, det er bare første del jeg er suuuuuuper usikker på.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Tror det er bra, avhengig av hvilket nivå du er på. (videregående?) En av sammenhengene kalles også "dolkestøt-myten" eller dolkestøt-teorien, som Hitler dyrket veldig. den gikk ut på at freden i versailles ikke var påkrevd, at tyskland kunne ha kjempet videre, men at de ble "lurt" eller dolket i ryggen av egen politikere og tidligere allierte (selv om landet var utarmet av krigen) Hitler slo mye mynt på dette, som om traktaten var en dårlig løsning for Tyskland, han brukte det i sin propaganda og gjorde mye ut av at folket var lurt, at det egentlig var et sterkt folk, at fredsløsningen var ydmykende for landet osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå