:) Ma Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 Eg har fått time til første kontroll i uke 14... er ikkje det ganske seint?? Har vært til lege og tatt blodprøver da, men sist eg gjekk gravid trur eg at første kontroll hos jordmor var tidligare... Litt nyskjerrig og høyre åssen dere andre har gjort dette???
cilinik Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Første kontroll med svangersapsbl.pr, urin, HB, vekt osv skal helst skje i uke 12. Synes det var sent m uke 14. Jobber som legesekretær og vi tar f uke 12 i alle fall (dette etter de nye retningslinjene da det er mye som kan skje før de magiske 12) Lykke til
:) Ma Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. mai 2010 Ok takk for svar:) svangerskapsreleterte blodprøver blei tatt allerede i uke 5 da... Trur kankje den legen eg gjekk til har litt lite erfaring med svangerskap.... Hva er HB?
cilinik Skrevet 27. mai 2010 #4 Skrevet 27. mai 2010 Hemoglobin, altså blodprosenten din:-D Denne bør sjekkes m jevne mellomrom. Er veldig forskjellig fra legekontor til legekontor om hvor ofte de tar gravide inn til kontroll. Det legekontorret jeg jobba på og nå er pasien på tas gravide inn hver 4.-6 uke ca (oftere når man nærmer seg termin fra hver 2.uke og så hver uke mot slutten). Legene der like å følge de gravide opp nøye. Velger man jordmor så er det lurt å gå til fastlegen av og til å sjekke urinen + HB.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 27. mai 2010 #5 Skrevet 27. mai 2010 Sist gang var jeg hos legen rundt uke 8. Men det var ikke noe standardkontroll. Tror han målte blodtrykk og rablet ned noe på helsekortet. Neste kontroll fikk jeg hos jordmor i starten av uke 13. Nå er jeg 9+1 og har enda ikke fikset noen time. Men skal på tidlig UL på privatklinikk mellom uke 11 og 12. Skal bestille meg time til jordmor i neste uke. Tror det er vanlig at man ikke går på kontroll før man er i slutten av 1. trimester eller begynnelsen av 2. trimester.