Gå til innhold

Ferieproblemer...:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gjøre det så kort som mulig; stesønnen min på 13 år kjenner ikke familien min. Han har hilst på dem og vært sammen med dem i noen få anledninger (slik som bursdager og sånt), men har liksom ikke noe forhold til dem. Selv er han fornøyd med situasjonen, og familien min ser vel heller ikke på det som noe savn. Vi løser dette enkelt med at besøk til svigerfamilie tar vi de helgene stesønn er hos oss, og så tar vi mine familieting de helgene han ikke er her...

Nå når vi har et fellesbarn ser jeg derimot at det har oppstått et lite "problem". Sambo har tre uker ferie i sommer, og vanligvis har stesønn vært sammen med oss disse tre ukene, og både jeg og sambo føler at det er forventet at det skal være sånn. Problemet gjelder da sommerferien i år (og i årene fremover). For nå når vi har et fellesbarn på snart et år, så vil vi jo gjerne at hun skal få besøke begge sine sett med besteforeldre iløpet av ferien. Svigers er jo ikke noe problem, dit blir stesønn med, men det "går ikke" når det kommer til min familie... Siden han ikke kjenner dem vil han ikke være med, noe vi har forståelse for. Ingen av mine søsken har barn, og det bor heller ingen barn i nærheten av mine foreldre, dermed er der ingen for stesønn å være sammen med. Skal han bli med blir han med andre ord "sittendes opp på oss" hele tiden...

Er det urettferdig/feigt/feil eller noe av meg, å ønske at vi tar værtfall noen av sambos tre ukers ferie hos min familie, uten stesønn? Eller er våre fellesbarn dømt til å ikke kunne treffe min familie i ferier?

Ble kanskje litt rotete dette. Håper dere skjønner hva jeg mener, og at noen har tilbakemeldinger å komme med:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du/dere burde snakke med stesønn om dette. Han synes sikkert det er helt greit å ikke være med til din slekt, men det kan jo være greit å gi ham valget... Eller i alle fall forklare hvorfor feriene blir litt annerledes fra nå av.

Skrevet

Må dere besøke familien i ferien da? Jeg forstår det slik at de bor så nærme at dere kan besøke dem i helgene? Ferier er jo familietid, ikke for å besøke slekt og venner. Kanskje dere 4 blir mere spleiset med tid til bare hverandre...

Skrevet

"Ferier er jo familietid, ikke for å besøke slekt og venner".

Trodde det var ganske vanlig å besøke slekt og venner i ferien jeg.

Bortsett fra det, synes jeg det er på tide at dere kan innlemme gutten i din familie. Om han synes det er kjipt å være der, kan dere kanskje la turene være korte. Alle må gi og ta i en slik situasjon. Det er på en måte ikke et valg, han kan ikke velge og vrake som det passer han.

Er det en mulighet for at far kan finne på noe med gutten mens dere er hos din familie? Er det en mulighet at far og gutten ikke blir med til din familie, men finner på noe sammen, et annet sted? Må du og din mann være sammen alle 3 ukene?

Sånn er det, man må inngå kompromier, men uten at sønnen føler seg tilsidesatt pga din familie!

Skrevet

Helt sikker på at dere kan finne en løsning som alle er fornøyd med :) For meg høres det imidlertid veldig spesielt ut at stesønnen din ikke har noe forhold til din familie. Hadde det vært mine foreldre som ikke viste interesse for familien min hadde jeg blitt temmelig irritert.

Skrevet

Takk for mange innspill:)

Mange gode forslag her, så vi skal nok klare å finne en løsning. Skjønner at noen sikkert synes det er spesielt at gutten ikke har noe forhold til min familie, men det har liksom bare blitt slik... Han var såpass "gammel" når jeg ble sammen med barnefaren, så han var liksom ikke interessert i å bli kjent med noe ny familie, og vi har ikke villet presse han til noe. Og det er heller ikke slik at min familie ikke viser noe interesse for han, men det blir litt vanskelig når gutten ikke vil være med dit. Vi (barnefar og jeg) synes ikke at det er rett å tvinge ham. Nå har det seg også sånn at mine ikke har større plass i huset enn at når alle mine søsken er hjemme, så har vi bare hvert vårt rom. Både jeg og stesønn føler oss ubekvem med å skulle ligge på samme rom som hverandre, så det blir litt vanskelig av den grunn også...

Uansett, ville bare takke for mange gode forslag!!:) Vi finner vel ut av det...

HI

Skrevet

Han bør nok kunne spandere noen dager med deg og din familie, en langhelg eller noe i den duren. Så kan du ha resten av uka der, og han ha noen dager alene med stesønnen. Så kan dere ha to uker slik dere har gjort før, med gutten.

Vi bruker også ferien på besteforeldre og slekt. Hos oss er det ikke noe problem da det er hans familie vi besøker.Vi er naboer med mine foreldre.

Skrevet

Vi har gjort det slik i sommerferien at ungene til min mann er 2 uker sammenhengende hos sin mor, og så er de 2 uker sammen med sin far (oss). Da har vi mulighet til å bruke den 3.ferieuken på en ferie bare med oss, og min familie. Funker bra! :) (Vi har ungene 12 netter i mnd,. til vanlig.)

Skrevet

Skjønner problematikken din. Vanskelig for 12 åringen å være med til en familie han ikke kjenner. Kanskje dere bare skal dele dere? Min samboer har tre fra før og vi har en sammen. Vi deler oss ofte, og slik jeg ser det er det viktig for hans unger at de kan få litt tid alene med pappaen sin. Jeg har selv opplevd hvordan det er å være barn i skilsmissefamilie med mine og dine barn og det jeg savnet mest som liten var at foreldre og ny partner aldri kunne dele seg.

Det man som voksen vil savne ved å dele seg er at du blir litt sånn alenemor i perioder og det er jæskla slitsomt iblant, men sånn er det når man treffer en som har unger fra før av. Så får man heller banne litt en gang i blant når ingen hører og klage litt inni seg over at man må gjøre ting alene:-).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...