mlkg Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 Gjør dere spesielle pusteøvelser, planlegger dere hvilken mat dere skal ha med på føden, legger dere spesielle sanger på ipoden eller andre ting? Jeg har lest mye om de forskjellige fasene av fødselen, og føler at det er god kunnskap å ha med på veien. (Jeg ønsker ikke svar på hvilke ting dere vil ha med til barselperioden de neste to dagene på sykehuset, men tips til planlegging av selve fødselen) På forhånd takk for innspill!
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Første fødsel tok jeg veldig på sparket, hehe! visste jo ikke hva jeg gikk til..!! Men denne gangen, så planlegger jeg litt mer ang. fødestillinger og evt. smertelindring. Vil ikke ha noe annen smertelindring enn varmt vann og massasje, og har også planer om å føde i vann, hvis alt går etter planen Ellers har jeg avtalt med JM, at hvis fødselen starter på en hverdag, så skal jeg få komme opp til kontroll hos henne, hvor hun skjekker åpning osv, så jeg kan være så lenge som mulig hjemme, og egentlig bare komme på sykehuset - klekke og være på barsel ) Første gang hadde jeg også med masse godteri osv som rask energi, men det blei ikke rørt, fordi sjokolade osv. er det siste du tenker på Er døgnåpen kiosk på sykehuset, så satser på å heller handle der hvis det er noe Ellers er det vel bare å ta det som det kommer, veldig vanskelig å planlegge på forhånd, for man vet ikke hvordan man takler smertene osv. Men syns du bør gjøre deg opp en mening ang. medisinske smertestillende (epidural osv). Jeg hadde sagt fra til JM når jeg kom inn at jeg IKKE skulle ha epidural, og at hun måtte nekte meg det hvis jeg masa etter det og gjett om jeg masa etter det Men er sjeleglad jeg klarte uten, en 24 timers fødsel
Lala12 Skrevet 27. mai 2010 #3 Skrevet 27. mai 2010 Jeg fokuserer på å forberede meg mentalt - tenke gode tanker. Pluss selvfølgelig finne ut hvordan vi gjør det med barnevakt til storesøster o.l.
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 27. mai 2010 #4 Skrevet 27. mai 2010 Ingen vits å planlegge mat forresten, mat er det siste du tenker på, og de har alltid mat tilgjengelig på sykehuset hvis d skulle være nødvendig
kolla Skrevet 27. mai 2010 #5 Skrevet 27. mai 2010 Jeg tar med en blanding av nøtter/rosiner/sjokkis - greit med ekstra energi lett tilgjengelig på fødestua i stedet for å måtte sende mannen ut for å handle når det står på !
Mjølkekua Skrevet 28. mai 2010 #6 Skrevet 28. mai 2010 Tja.. Vi hadde med energi som sjokolade, banan og nøtter, samt brus. Jeg var i fødsel i 18 t på sykehuset og da spiste jeg mye av det vi hadde med oss. Ellers ville jeg anbefalt å lese om forskjellige type fødsler. Jeg skulle ha en naturlig fødsel og var så innstilt på dette at jeg ble veldig lei meg når det endte i KS. Hadde ikke lest et ord om dette... Jeg er null forberedt denne gangen :-/
spire nr.3 Skrevet 28. mai 2010 #7 Skrevet 28. mai 2010 Jeg trur det er viktig å gjøre seg opp noen tanker ang. fødselen. Hvordan en trur en vil ha det. Jeg har stor tru på kvinners fødekraft og ønsker en naturlig fødsel. Har lest litt og prøver å tenke litt på avslapingsteknikker og forskjellige fødestillinger. Men har også hatt to fine fødsler før og vet at jeg kan klare det uten medisinsksmertelindring. Hadde det vært min første fødsel, så hadde jeg nok hatt et mer åpnet sinn ang. smertelindring. Tror det er viktig å lytte til kroppen sin og ha kommunikasjon med jordmor. Jeg tenker endel på at jeg skal slappe av i kjeven og i hendene- slik at jeg ikke "bitter" bekkenet. Tenker også at jeg ikke vil ligge å føde. Jeg ønsker å bruke tyngdekraften, stå. sitte på kne etc.. det som er mulig. Å føde i vann virker også veldig lystbetont ut, da dette skal være smertestillende i seg selv. Lykke til!
Pixie Power Skrevet 28. mai 2010 #8 Skrevet 28. mai 2010 Jeg gjør ikke så veldig mye, egentlig. Første gangen visste jeg ikke hva jeg gikk til, så det var bare å forberede seg mentalt på det som skulle skje. Hadde lest masse, slik at jeg visste hva en fødsel går ut på. Men jeg tenkte ikke på noe av det mens jeg lå der. Var bare veldig "i" situasjonene. Fødestilling hadde jeg tenkt på, men ingenting slikt ble sånn som jeg så for meg at jeg ville ha det. Denne gangen vet jeg litt mer om hva jeg kan forvente, men føler likevel ikke at jeg kan forberede så mye. Bare go with the flow når kroppen setter igang :-) Det var det jeg lærte av første fødsel ihvertfall. Jeg har trent mye gjennom hele svangerskapet, er bevisst pust og meditasjonsteknikker, og håper det vil hjelpe meg. Håper å klare meg med akupunktur e.l, og ikke ta epidural. Så der har jeg gjort noen flere tanker denne gangen. Når det gjelder mat: mat var det siste jeg tenkte på sist, og jeg hadde kun lyst på ett knekkebrød i løpet av alle de timene jeg lå der sist. Likevel tenker jeg at noe god drikke og frukt kan være godt å ha med.
mlkg Skrevet 28. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 28. mai 2010 Tusen takk for mange svar! Vil gjerne har flere... Jeg har født 2 ganger før, så jeg vet hva jeg går til. Men syntes det ble fryktelig slitsomt og vondt sist (den første gikk bedre). Ønsker å tenke igjennom hva jeg kan lære av tidligere erfaring. Erfaringsmessig får jeg 4-5 vonde timer på sykehuset. (Har likevel begynt å glede meg til fødselen! Det er jo ikke til å tro... men kanskje kvalmen gjennom 12 uker har preget meg litt. Ønsker jo ikke å være evig gravid. Gleder meg til å hilse på den lille. Det er en fantastisk følelse å ha en nyfødt baby.) - Fødestilling: på slutten har jeg ikke klart annet enn å ligge. (Hadde alle mulige fantasier om andre stillinger på forhånd!) Tror nok jeg må gjøre det denne gangen også. Men vil forsøke å være mer oppe og bruke tyngdekraften så lenge jeg klarer. - Mannen min vil få ansvar for å gi meg drikke regelmessig. Kommer også til å ha med noe mat, men ikke bestemt hva enda. Tror noe av grunnen til at jeg ble så sliten sist var at den fødselen varte litt lenger og jeg kan ikke huske at jeg spiste noe. Drakk også lite. - Smertelindring: har vært godt fornøyd med lystgass tidligere. Vil denne gangen vente så lenge som mulig før jeg tar det i bruk fordi jeg har erfart at for mye lystgass gjør meg kvalm. Er skeptisk til epidural, men vil nok ta imot dersom de ønsker å gi meg det. Stoler på deres vurdering. (Har ikke fått tilbud om det før, så er ikke redd for at de vil mase om det unødig. Første gangen ba jeg selv om epidural da det var på det værste, men fødselen var for rask slik at det ikke ble aktuelt) - Vil være mer bevisst på avspenning/avslapning. Tenker å ha med noe rolig musikk på ipod. - Skal forsøke "pesepusting". I følge "barneboka" bør dette øves på. Noen med erfaring?
Erle79 Skrevet 28. mai 2010 #10 Skrevet 28. mai 2010 Det jeg lærte under første fødsel var at jeg ikke kan planlegge hvordan fødselen skal bli. Forrige gang hadde jeg planer om en helt naturlig fødsel, men det gikk skeis, og jeg endte opp med drypp, kateter, oksygenmaske og full pakke (men slapp heldigvis KS). Denne gangen går jeg til fødsel med et åpent sinn. Med tanke på mat - under forrige fødsel hadde jeg med matpakke, og det var deilig å ha med, for jeg synes ikke at sykehusmat er veldig fristende. Jeg spiste godt under fødselen (var på sykehuset i 13 timer før barnet var født). Mannen min gikk på et tidspunkt ut og kjøpte sjokolade i kiosken, og jeg likte ikke at han forlot fødestuen, så denne gangen er sjokoladen innkjøpt på forhånd. Jeg spiste sjokoladen rett før pressriene satt inn, og jeg husker at jeg fikk energikick av den. Så jeg er faktisk uenig i at mat er det siste man tenker på under fødselen. Ellers har jeg med meg litteratur om selve fødselen, slik at jeg kan lese litt underveis hvis jeg ønsker det (for eksempel hvis jeg begynner å vurdere smertelindring, lese litt om hvilke ulike typer som tilbys).
SpongeBob Skrevet 28. mai 2010 #11 Skrevet 28. mai 2010 "Forberedelser" for min del går bare på å slappe av og konsentrere meg om å være åpen for at jeg ikke har full kontroll over hva som skal skje. Det er min tredje, så det kan komme til å gå rimelig fort, og jeg bor mildt sagt usentralt til. Skal etter planen føde på fødestue, jordmorstyrt, men vaktavvikling, ferie osv kan gjøre at jeg må til sykehuset 4 timer unna, evt ha luftambulanse (takk til Eyafjallajøkul for at den har roet seg!). Fødebag pakker jeg om en to ukers tid, og da skal mat og drikke være med siden døgnåpen kiosk ikke finnes her, ellers er jo barnevakt for de to vi allerede har det som er mest prekært... Her er ikke annen smertelindring å oppdrive enn lystgass (som jeg aldri har fått til), risposer og "vepsestikk", så avslapping og pusteteknikk er min greie - har hatt veldig god erfaring med det. Og om ting skulle snu seg på femøringen må jeg jo bare forholde meg til det;-)
Tullball Skrevet 28. mai 2010 #12 Skrevet 28. mai 2010 Jeg har lest meg opp på hva som ska skje under fødelen eller ks hvis det skulle skje. Jeg har også funnet litt info om de mest vanlige komplikasjonene så jeg vet hva det dreier seg om om det skulle bli tilfelle (blir mindre redd tror jeg om jeg er informert...). Jeg har gått på yoga og fødselsforbredende kurs. Jeg øver på avslapping og div teknikker før jeg skal sove (hjelper meg å sove; gjorde dette før jeg ble gravid også...) Jeg har tenkt igjennom hva jeg kunne ønske meg av fødestillinger og smertelindring, men er også mentalt forbredt på at alt kan bli helt anderledes. Ang. mat på fødsel så kommer jeg til å ta med meg små bokser med hermetisert frukt. Kjempe søtt, og kjempe godt! (har hatt dilla en stund nå). Greit å ha stående i skapet. Er allergisk mot nøtter så jeg må ha noe annet. Har også kjøpt inn poser med iste som skal blandes ut i vann. Greit å ha liggende i bagen. Ikke så kjipt å drikke som brus eller gatorade. Ellers har jeg altid yoghurt i skapet så det er kanskje noe jeg kommer til å ta med (kanksje litt musli også). Vil ha mat jeg ikke trenger å tygge så mye på... Kan aldri tenke meg at jeg kommer til å orke brødskiver eller tørre kjeks liksom...
mlkg Skrevet 28. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 28. mai 2010 Ved bruk av lystgass er det viktig å være litt i forkant, viktig også å fylle lungene skikkelig. Dvs ta dype drag en liten stund før det blir vondt. Når rien er godt i gang kan man legge bort masken. Effekten varer en liten stund. God hjelp for meg første gangen, men tror jeg brukte for mye andre gangen. Da ble jeg kvalm. Denne gangen skal jeg vente med lystgass til jeg blir helt "desperat" etter lindring. For meg blir det altså avslapning, mat, opp for å bruke tyngdekraften osv så lenge det går. Lystgass når alternativet bare er å ligge å skrike :-)
Brava Skrevet 28. mai 2010 #14 Skrevet 28. mai 2010 jeg gjør ikke noe forberedelser bortsett fra å dusje hver dag og barbere legger ol. en gang iblant Skal nok klare å presse ut babyen når det kommer til det...
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 28. mai 2010 #15 Skrevet 28. mai 2010 For de som er interessert i naturlig fødsel og forberedelse til dette vil jeg anbefale boken "Ina Mays guide to natural childbirth" av Ina May Gaskin (bestill den på amazon.com). Veldig konkret og nyttig, synes jeg. Masse avspenningsteknikker og ikke minst råd og tips til far/fødselsmedhjelper. Hun anbefaler forresten mat til fødselen - men det er igjen veldig individuelt og kommer f.eks. an på hvor lenge fødselen varer. Jeg koser meg masse med denne boken og gleder meg til fødsel.
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 28. mai 2010 #16 Skrevet 28. mai 2010 Jeg har vel ikke gjort annet enn å skrive en egen liste på hva jeg, mann og baby skal ha av klær på sykehuset, og litt om hva lillegutt skal ha hos barnevakten, gjort klar vognbag til baby.. Selve fødselen har jeg vel ikke tenkt så mye på.. Får ikke føde der jeg vil, og føler jeg ikke "bryr" meg lenger.. Ville i utgangspunktet gjerne være mye i badekar, gjerne prøve vannfødsel. Men nå får jeg ikke være i badekar heller.. Så da hjelper det lite. Kjenner magen knyter seg når jeg tenker på det:( Utover det har jeg ikke andre tanker enn naturlig fødsel. De prøvde å gi meg lystgass helt i slutten sist, men det var for sent, så klarte aldri å inhalere de 2 riene de prøvde å gi meg det på. Skal snart skrive ønskebrev da.. Gjerne ikveld eller noe, så det er gjort:) Øvde meg ikke noe på pusting forrige gang, men fikk det til veldig bra etter JM's forklaring, så det øver jeg ikke på. Uansett har jeg trent mye pilates og yoga etter forrige fødsel og fram til jeg hadde kommet ca halvveis i dette sv.skapet, og der inngår jo mye slik pusting, så det kommer helt naturlig for meg nå
påtjukken Skrevet 28. mai 2010 #17 Skrevet 28. mai 2010 gjør ikkje noe annet spess enn å tenke på det positivet med den forje fødselen.. glemme alt som heter smerter osv.. har og sammen mening som sist.. INGEN EPIDURAL!! leste mye sist og syns ikkje det hjalp i det hele tatt.. følte ikkje eg visste hva eg gikk til likevel.. tar det som det kommer.. eneste viktige forberedelsene er pakke fødebagen og ha barnevakten klar:)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 30. mai 2010 #19 Skrevet 30. mai 2010 Pesepust: Poenget med denne pusten er å la livmoren få så mye rom som mulig under åpningsriene. Pusten er kort slik at lungene ikke dytter mellomgulvet nedover slik man gjør ved store inn/utpust. Pesepusten foregår på "toppen" av lungene men er IKKE hperventilering. Kjenner du at du hyperventilerer (dvs drar luft inn og ut uten å ta opp oksygen) må du slutte med kort pust. Pesepust er litt tungt og må øves på for å få rett teknikk (ikke hypervent) og at man skal få lungekapasitet til å klare det en hel rie. I starten klarer man ikke mer enn 5-10 sek.. Jeg synes det er enklest å komme i gang med pesepust hvis jeg fokuserer på innpusten. Jeg har lært pesepust ut og inn av nesen (for å unngå å bli tørr i munnen) Pressepust: Denne pusten skal brukes under pressriene. Du må på forhånd ha øvd på avspenning i underlivet, du skal IKKE bruke bekkenbunnen til å presse ut ungen! Da vil du lettere revne og bruke lengre tid på å fåut barnet, rett og slett fordi du kniper igjen fødselskanalen. Pressepusten gjøres slik: Pus dypt inn med nesen. Slipp pousten ut. Når du er "tom" begynner du å presse pusten ut av lungene med mellomgulvet/øverste del av magen. Tro meg, det er MYE pust igjen som kan presses ut. Kjenn at du bruker mellomgulvet til å presse, det er disse musklene, sammen med sidemusklene til magen som sklapresse ut barnet, IKKE bekkenbunnen. Når JM sier: Ikke press på neste ri! MÅ du høre etter. Hvis du presser ivl du mest sannsynlig revne. Mellomkjøttet trenger litt tid på å utvide seg når babyens hode står i mot og før den kommer helt ut. Bruk pesepust for å komme deg gjennom denne pressrien. på neste ri vil du få lov til å presse igjen. Avspenningspust/yogapust: Denne pusten er nyttig mellom åpningsrier og pressrier. De bidrar til å avspenne undeliv og bekkenbunn som gjør at 1) Man får raskere full åpning fordi livmoren får jobbe i fred (avspent). 2) man får kortere utdrivningsfase (og mindre rifter) fordi man ikke "holder igjen" barnet med å knipe igjen bekkenbunnen. Avspenningspusten er dyp og tung. Har du problemer med å slappe av, prøv å pruste med leppene som en hest eller synge (!). Poenget er å slappe av så mye som mulig i kjeve og ansikt for da vil man automatisk avspenne bekkenbunnen. En annen måte å avspenne på er å få noen til å riste hardt på legg- og lårmusklatur, akkurat som massasje/tøyeøvelser. På forhånd kan man øve avspenningspust i senga før man skal sove (knip og spenn av samtidig med inn/utpust) eller hvis man har treg mage og sitter på du (avspenne bekkenbunnen hjelper faktisk. Prøv hesteprustepust!) Pusteteknikkene har jeg lært på fødselsforberedendekurs, se www.livh.no, boken "Fødsel uten smærte" av Pierre Vellay (Lamazeteknikk, kun i dansk oversettelse) og boken "Ina Mays guide to natural Childbirth" av Ina May Gaskin (fås på amazon.com, engelsk). Ina May Gaskin er JM og Pierre Vellay lege. Har også gått på yoga i flere år og i den sammenheng trent avspenningog pust. Mange misforstår yoga og tror at det handler om tøying og styrke, men det handler i g\bunn og grunn om avspenning gjennom pust! Dette ble veldig langt, men jeg håper noen kan ha nytte av det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå