Gå til innhold

Hvordan var det for dere å slutte å amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er gutten min snart et år og jeg synes det er på tide å slutte å amme. Han har alltid fått melk på natta også så vi har de siste nettene måttet ta nattavvenning også. Men nå når jeg nesten ikke har melk igjen begynner jeg å få en vond følelse. Savner de fine ammestundene med sønnen min og blir nesten på gråten av å tenke på det.

Andre som har hatt det litt vanskelig i forbindelse med ammeslutt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte mest på det helsemessige og praktiske jeg da, for da jeg slutta å amme var frøkna så stor(21-22 mnd) at det var ikke så kos å amme lengre uansett. Hun valgte dessuten å kutte selv, jeg hadde nok fortsatt et par-tre mnd til, siden jeg var 5 mnd gravid med neste frøkna og likevel skulle fortsette ammestyret med babyen.

Måtte også nattavenne da hun var over 1 år, siden vi samsov. Syntes det var litt trist, for da måtte hun på eget rom:-( Veldig glad for det nå da, men da grein jeg de første ukene når jeg la meg alene på kvelden uten vesle urokråka i senga. Ble en del protester og hylgrining de første par dagene når hun ikke ble tatt opp av senga for nattpupp og videre soving i mi seng, men etter 2 dager var det stopp og hun sov hele natta uten å våkne.

Lykke til!

Skrevet

Jeg driver å kutter ned nå. Kuttet nattammingen når han var 13-14mnd. Nå er han 16 mnd og jeg tenkte å være sluttet innen han er 18 mnd. Det blir ikke lett verken for meg eller han. Det er nok kosen jeg også kommer til å savne. Han har aldri likt å ligge/sitte i fanget å kose, så ammestundene har vært de eneste gangene det har vært mulig. Han er rimelig puppegal, så det blir ikke lett å skulle nekte han. Han kan bli rimelig rasende nå om det i kke passer at han får

Skrevet

Jeg sluttet helt mye senere da... Det ble full stopp ved 2 år. Men avvenningen gikk veldig gradvis fra omkring han var et halvannet år. Jeg gjorde det helt omvendt, på dagtid trappet jeg ned først. Fordi han sov i min seng var det enklest slik. Det var også enkelt å distrahere med annen drikke, mat eller aktivitet hvis han ville puppe. Deretter trappet jeg ned på nattamming. Det som gikk sist var innsovingspupp. Vanskeligst for meg... Det var jo så kos for både ham, og meg.. Han sovnet noen kvelder med pupp andre uten. Men den fulle stoppen kom naturlig, jeg hadde trappetned så gradvis at melken bare forsvant, ingen melkespreng :-) det ble bare tomt. Og da var det naturlig å bare stoppe, det kom jo ikke noe mer ut og jeg visste at han kunne sovne uten. Nå er det helt greit :-) selv om jeg ikke har klart å lure ham oppi egen seng ennå, men det kommer det også :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...