Gå til innhold

Tv-vaner hos barn i tidlig barneskolealder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er restriktive på tv-titting, vil ikke at tv-en skal være naturlig midtpunkt eller noe som opptar dem i særlig grad. Det er likevel ikke til å komme unna at det sendes mye bra på tv som unger kan lære noe av. Hva tenker dere at ungene "bør" få med seg, som gir mer enn død underholdning?

Min nesten 8-åring får se Norge Rundt (kjenningsmelodien kobles ikke bare til isbilen lenger..) og SuperNytt og på lørdag skal han få se MGP, hvis han vil. MGP er en viktig kulturarena som "alle" har hørt om og har et forhold til. Det finnes også en del lærerike programmer der bøker ikke kan erstatte inntrykkene som tv gir. Tv er viktig, like det eller ei, og det gir fellesskapsfølelse å se det samme som andre. Derfor er det viktig.

Hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke tvkanaler saa dvs at her ser man bare film. Om vinteren er vi veldig strenge paa hvor mye de faar se, men somregel oensker de ikke aa se saa masse da.

Om sommeren, naar vi er her , saa oensker de aa se mer og da er vi mer slepphendte ettersom man rett og slett ikke kan forvente at de skal leke ute i 45 grader og stekende sol.

Skrevet

Her får de heller ikke lov å se så mye tv som de vil, på langt nær.. Det går ofte dager uten tv, men når de får se tv kan de få se på pokemon eller en av disse barnekanalene. Ellers liker de godt å se dyreprogram og skal få se på mgp på lørdag, norske talenter så vi sammen hver fredag når det gikk.

Skrevet

Får ikke lov til å se på tv hvor mye de vil nei, ungene mine liker å følge med på disney channel og cartoon netwoork.

Ellers ser de på Ugler i mosen og Newton, det er jo lærerike program ;)

Mgp og Norske talenter ser de også på ;)

Skrevet

Her ser de barnetv og prøver å holde oss til det. Innimellom (men prøver å la det være i helgen på morgenen) så kan det av og til være disney, selv om vi synes der er mye søppel. F. eks Hannah Montana osv. Vi lar dem også få se MGP og Norske talent. Dvs hun minste får se første del (blir 7 år). Minst mulig tv, mest mulig spill, lek, bøker osv. De blir så sure av tv, ds osv. Men vi har ds som de kan ha innimellom ;).

Skrevet

Hos oss er det sånn at mannen lar henne se på TV, jeg gjør det ikke. Det eneste jeg synes er OK er programmene om morgenen, som Curious George og et lærerikt program om dinosaurer.

Fordi mannen lar henne se på TV så mye, holder jeg igjen så mye jeg kan, så lar jeg henne ikke se på norske og svenske filmer så mye engang.

(Heldigvis er han glad i å være ute, så når de kommer seg ut, blir det jo ikke noe TV.)

TV er viktigere nå enn da vi var barn, men også for oss som er voksne og vel så det, ligger det noe samlende i å ha sett de samme programmene i oppveksten.

I USA føler jeg at TV er det eneste som binder alle de forskjellige kulturene og etnisitetene sammen. Og bortsett fra amerikanske programmer som ble sendt i Norge da jeg var barn, så står jeg utenfor den amerikanske kulturen på den måten at jeg ikke har samme erfaring som ALLE amerikanere på min alder. (Unntatt noen venner av meg som vokste opp uten TV og er mer utafor enn meg.)

Foreløpig har det ikke vært viktig for Snups å være oppdatert på TV-programmer. Hun har gått i Montessori-barnehage, hvor jeg tror de fleste foreldrene var college-professorer som holdt TV-titting på et minimalt nivå.

Men til høsten skal hun begynne i offentlig barnehage, og da kan det hende at samtalene gjerne vil dreie seg om Hannah Montana. Hun vil være grundig foreberedt, er jeg redd.

Skrevet

Hun vil være grundig FORBEREDT. At man ikke kan rette innlegg etter at de er postet, da!

Skrevet

Det er et visst gruppepress og jeg tror det blir sterkere med årene. Det er ikke bra med mye tv, men heller ikke bra å holde så mye på prinsippene om lite tv at ungene blir utenfor. Det ER viktig å ha felles ting å snakke om og kunne de samme ordene og skjønne hva de innebærer. (At de snakker tulleengelsk og retter på den som uttaler ordene riktig blir morsomt!).

Dessverre finnes det mange ubevisste foreldre som skaper inneunger som lar seg sluke av skjermen og som dermed ødelegger litt for tv-bevisste foreldre. Spørsmålet er hvem som er "sterkest", dem som setter tv-trender eller dem som setter aktivitetstrender. Det er synd at de kule ordene hentes fra filmer/tv og ikke fra bøker og andre typer aktiviteter.

Vet ikke hvor mye vi kan påvirke det hos andre enn egne unger. Det burde vært reduserte tv-muligheter fra myndighetens side, ikke mer og

mer (Les: Nrk Super).

Hva gjør ungene når de ikke ser tv der du bor?

Skrevet

Nå i sommertiden/våren er de ute og hopper tau/strikk, sykler, samler marihøner/gullsmeder, tegner m/kritt på veien, dødball, kanonball, trampoline, spark på boks, triller dukkevogn, barbie ute. Eller så tar vi dem med i skogen/fjellet, tur på sjøen/fjøra osv osv. Mye å finne på :D. Vinterstid så er vi mye på ski når været tillater det. Ellers så bygges det snøhule, snøballkrig osv når vi er heldige og har snø. Blir selvfølgelig mer innetid vinterstid. Da er de også flinkere til å sitte inne og tegne, perle, barbie, pollypocket osv. De får også holde på litt mer med ds og se litt mer på tv/film da. Men det er lite tv og ds fordi vi merker det fort på humøret. Maks en time pr dag. Heldigvis har vi utebarn og de er flinke og leke seg inne både med og uten venner :). Vi spiller også mye spill sammen og leser uante mengder med bøker :D.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...