solplutt Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 Tok glukosebelastningstest for noen dager siden pga sukker i urinen og fikk da blodsukker på 7,7 to timer etter jeg hadde drukket sukkervannet. Fikk beskjed om at jeg ikke har svangerskapsdiabetes men glukoseintoleranse. Tror grensen for at man kaller det svangerskapsdiabetes er 7,9 ? Slik jeg har forstått det må jeg uansett være forsiktig med kosthold og spesielt sukker for at babyen ikke skal bli for stor. Synes det hele er litt rart i grunn for jeg har til nå (uke 31) lagt på med totalt 7kg og ligger helt på den røde streken på symfyse fundusmålene så jeg føler meg ikke så stor.( har helt normal BMI i utgangspunktet) Er det andre som har fått liknende beskjed? Og har deres babyer blitt store ?
Gjest Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Ja jeg hadde glukoseintoleranse sist jeg v ar gravid. Denne gangen har jeg det ikke, og det er nok fordi jeg trener og er flinkere med kosthodet denne gangen. Grensa går nok enda litt høyere enn du har fått beskjed om, for jeg hadde 9 komma noe etter to timer... Jeg hadde stort sf-mål hele svangerskapet (utenfor det grønne feltet) og ikke så liten vektøkning:) Babyen var 4,6 kg. Det er nok ikke din om du har normalt sf-mål. Tror ikke du trenger å ta dette så tungt, det kunne vært verre:) Fortsett bare å ha et normalt kosthold og trene. (Husk at om du spiser mye frukt mellom måltidene gir det også rask blodsukkerstigning og øker risikoen for at det utvikler seg. ) Kanskje du får en ekstra ultralyd da, for å kontrollere vekten?
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 27. mai 2010 #3 Skrevet 27. mai 2010 Jeg hadde sv.diabetes forrige svangerskap. La på meg 6 kilo og var mellom rød strek og øverst på det skraverte feltet. Jenta kom når jeg var 35+1 og hun veide 3140 gram. Så var stor selv om jeg i løpet av hele svangerskapet spiste sundt. Jeg hadde faktisk ikke lyst på søtt og fet mat. Denne gangen har jeg heldigvis hatt fine verdier, men har spist sinnsykt mye snop uten at gutten er større enn det han skal være.
nr 2 har nå gutt og jente !! Skrevet 27. mai 2010 #4 Skrevet 27. mai 2010 Jeg må også være forsiktig med sukker... Høye verdier .. over 9 på ikke fastende. Men helt normale verdier igjen på neste prøve. Jeg har lyst på søtt bestandig. Har alltid spist snop, så det er ganske vanskelig å la det være. - Spesielt brus. Noen som vet om light brus er like "farlig" ?? pga søtstoff..?? Vekta mi er grei, og etter ultralyd her om dagen var baby'n helt normal på størreslen. FIkk en påmindelse om å tenke, iallfall :-D
solplutt Skrevet 28. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. mai 2010 Takk for svar ! Er vel ikke så mye å bekymre seg over likevel. Spiser lite snop i utgangspunktet så det går helt fint å la være. Hadde gledet meg til å fråtse i jordbær, men ser nå at jeg må roe litt ned på frukten også. Får se om jeg får noen ekstra UL på neste kontroll. Har blitt lite trening i svangerskapet pga kvalme langt ut i 2 trimester og nå bekkenløsning. Får teste ut den nye gravidbadedrakten i svømmehallen til uken. Har gitt opp spinning som jeg trente mye av før graviditeten, blir helt utslått av såpass hard trening nå....
sprellemor Skrevet 28. mai 2010 #6 Skrevet 28. mai 2010 Jeg fikk svar på glukosebelastning i dag, hadde 5,2 fastende og 7,5 etter 2 timer. På sykehuset sa de at alt under 7,8 er normalt, men når jeg hadde så nært det var rutinen å ta en glukosebelastning til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå