Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 jeg har for høy anti-tpo men normale fritt t4 og tsh. hva vil d si?;P legen var usikker,sa d kunne være lavt stoffskifte men rart så lenge de andre prøvene var fine.. har gått nå i 3 år trøtt 24/7 så d kunne jo ha vært "forklaringen"?
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 langt nede på side 2 allerede.. dytter meg opp igjen;)
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #3 Skrevet 27. mai 2010 Hva lå tsh på da? Normalt bør den ligge på rundt 1 til max 2,5
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #4 Skrevet 27. mai 2010 den ligger på 1,1 så den er helt fin..fritt t4 også..
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #5 Skrevet 27. mai 2010 Dersom det kun er anti-tpo som er unormal trenger ikke dette å bety noe nå, men det kan indikere at du har en forhøyet risiko for å få lavt stoffskifte senere. Jeg vil anbefale deg å sjekke verdiene dine jevnlig (minst en gang i året) samt være obs på symptomer på lavt stoffskifte. Dersom legen din virker lite oppdatert på dette området vil jeg råde deg til å skaffe informasjon om sykdommen og ha oversikt over egne verdier. Dersom du opplever at du har symptomer men at legen ikke reagerer på dette kan det lønne seg å finne en lege som er mer oppdatert på grenseverdier. Ikke alle som er like dyktig på dette området!
Frk Marge Skrevet 27. mai 2010 #6 Skrevet 27. mai 2010 Forekomst av Anti-TPO sier at du har antistoffer mot din egen skjoldbruskjertel som kan gi deg lavt stoffskifte. Symptomer på en slik autoimun betennelse er ofte lette influensasymptomer, i tillegg til alle de symptomene du kan få om stoffskiftet dtt blir for lavt. Fritt T4 bør ligge mellom 11 og 25 om jeg ikke husker helt feil??? Selv må jeg ligge i overkant av 25 for å fåle meg frisk. De verdiene legene gå utifra er en gjennomsnittsverdi målt på friske mennesker. Hva som er rett for hver enkelt er veldig individuellt. TSH skal etter boka ligge på ca 0,5-1,5 hos de fleste (litt usikker siden det opereres med flere ulike tall avhengig av hvilke laboratorium som analyserer prøvene). For min del er TSH så lavt at de ikke får målt det - da er jeg frisk! Om TSH nermer seg 0,5 på meg er jeg iferd med å bli ganske syk. Men igjen dette er veldig individuellt fra person til person. Legens ansvar er å lese blodprøvene OG se på pasientens symptomer og finne en konklusjon og løsning utifra begge. Om du fx ligger i nedre del av refereanseverdiene på Fritt T4 og i øvre del av referanseområdet for TSH, kan du være "innenfor normalen" men være veldig syk!!! Jeg vil anbefale deg å spørre legen etter de faktisk verdiene du hadde, og enten snakke med legen om det, eller søke kunnskap på egenhånd via Thyreodeaforbundets hjemmeside eller Sonjas stoffskifteforum (seriøst forum med massevis av info) Lykke til
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #7 Skrevet 28. mai 2010 Jeg har prøvene mine her;) tsh skal ligge på 0,20-4,0 (jeg har 1,1) og fritt t4 11,0-23,0 (jeg har 15,2) så disse ser jo greie ut...? jeg fikk ny legetime neste uke,så får jeg forhøre meg litt da. lest meg frem til at hvis man har forhøyet anti tpo og symptomer på lavt stoffskifte så burde medisinering påbegynnes for å se. men usikker på om man kan d under graviditet..
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2010 #8 Skrevet 28. mai 2010 du er innenfor, men definitivt i den lave delen av normalområdet. hadde jeg hatt dine verdier hadde jeg vært sykemeldt! De fleste leger er enige om at man bør ligge opp mot maksverdi på fritt T4. Du ligger ikke i midten en gang. Det er ikke alltid samsvar mellom at TSH blir veldig høy og fritt t4 blir veldig lav. Jeg får fort lav T4, selv om TSH fortsatt er lav. T4 forteller deg noe om hvor god kroppen din er til å spalte de stoffene skjoldbruskkjertelen din lager. Det er spaltestoffene kroppen din bruker. TSH sier noe om den totale mengden som sendes ut fra kjertelen tror jeg, men det er ikke sikkert at kroppen din klarer å spalte dette effektivt, og da føler du deg dårlig selv om TSH kan være helt fin.... Komplisert dette her, men
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå