Gå til innhold

Kan man ikke velge å bare gå til jordmor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Legen min har for tiden vikar, og vi kommer ikke spesielt godt over ens.

 

Derfor hadde jeg lyst til å kun gå til jordmor denne gangen. Ringte og bestilte time og fikk beskjed om at jeg ikke kunne få time før i uke 15. Da blir det i så fall veldig knap tid til å søke om UL, fødeplass ol.

Nå snakket jeg kun med en kontordame som var veldig bestemt og ikke ville la meg snakke med jordmoren jeg gikk til sist.

 

Jeg har blodmangel og ble skikkelig godt ivaretatt under forrige svangerskap av både legen og jordmoren jeg gikk til da.

Kanskje sært av meg, men jeg har ikke lyst til å gå til en lege som jeg vet ikke tar dette alvorlig. Ikke har jeg lyst til å bytte fastlege heller siden jeg gjerne vil fortsette å gå til min vanlige lege når hun er tilbake.

 

Dette ble mye syting. Det jeg egentlig vil vite er om noen vet om jeg kan kreve å kun gå til jordmor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er generelt veldig fornøyd med min lege, men når det kommer til graviditet og slikt er vi ikke helt enige. Jeg har vært hos lege en gang for å få henvisning til UL og tatt celleprøver og vanlig GU bare for å være sikker på at alt er ok. Så skal jeg å ta de obligatorikse blodprøvene i uke 12. Ellers kommer jeg kun til å gå til jordmor. Har allerede vært i kontakt med henne og skal ha time om 2 uker. Da skal hun henvise meg til tidlig UL, fordi jeg er så urolig. Hadde nemlig en SA i april og har ikke hatt mensen etter det før jeg oppdaget at jeg er gravid igjen. Legen min mente at det ikke var behov for tidlig UL. JM er uenig og lovte å henvise meg om jeg ville det.

 

Så det jeg skal fremt il er vel at man må ta blodprøver ol hos lege, men resten kan gjøres hos JM. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utg.pkt skal man kunne velge om man vil gå til jordmor, lege eller begge deler. Men her i kommunen har jordmor så mye å gjøre at hun ikke kan ta alle kontroller med alle gravide, så vi må gå noe til lege også.

Gikk bare til jordmor forrige gang, synes bl.a. det var fint å kunne ha bare 1 person å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved mitt forrige svangerskap valgte jeg å kun gå til jordmor, og syntes det var trygt og godt -visste jo at dersom jeg følte behov for det kunne jeg bare ta en ekstra legetime. Min grunn var lik din -fastlegen min som jeg likte kjempegodt ble gravid og ble sykemeldt. Orket ikke gå til mange forskjellige leger, og kom veldig godt overens med jordmora :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...