lille je Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 Leser innlegg på innlegg her inne om hvem som er gamle nok til å stå opp alene, hvem som kan stå opp med småsøsken, lage frokost, koke kaffe osv.... Hva skjedde med å stå opp sammen med ungene sine om morran?? Min treåring er fullt til å stole på, men det kunne ikke ramla meg inn at han skulle sittet alene oppe om morran fordi jeg ikke gidda karre meg ut av senga? Her ser vi barne TV, leser aviser, koker kaffe og lager god frokost, og koser oss sammen alle mann! God tid har vi, og ungene elsker det. Jeg kan legge til at jeg er B-menneske og oftest trøtt som en strømpe, men en dusj og en kaffe fikser da det! Jeg trodde det var en selvfølge at man ga avkall på å sove lenge en periode når man velger å få barn....
serin@ Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Hehe, har det så mye å si hvordan andre gjør det da? Sønnen min bryr seg nå døyten om jeg sitter i sofaen og drikker kaffe og leser avisen eller om jeg drar meg en times tid i sengen! Han synes det er kjekt å få litt fred om morgenen, se tv og leke for seg selv før jeg står opp. Ikke noe om at jeg ikke gidder å karre meg opp av sengen, men vi har en ordning som fungerer fint for oss begge og da ser jeg virkelig ikke problemt!
lille je Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. mai 2010 Neeei, mulig det er bare meg da, men jeg syns ikke det er naturlig å ligge i senga mens ungene surrer rundt alene oppe... Mulig det er kontrollfreaken i meg da:) Mine barn går på rommet sitt hvis de vil være for seg selv....
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 27. mai 2010 #4 Skrevet 27. mai 2010 Enig med deg jeg HI. Synes ikke noe om at barna skal surre rundt på egen hånd om mårran. Klart man er trøtt, men det er man stort sett uansett når man står opp, ihvertfall er jeg det. Mye kan skje selv om vi stoler aldri så mye på de små gulla våre. Da synes jeg det er bedre at man karrer seg opp av senga og hviler litt på sofaen. Skulle man sovne, sover man ikke så tungt, og barna kan umidelbart nå meg om det skulle være noe...
Ksenia & Anjem Skrevet 27. mai 2010 #5 Skrevet 27. mai 2010 herregud du høres helt fjern ut...er din måte den eneste rette eller?
OsloMor Skrevet 27. mai 2010 #7 Skrevet 27. mai 2010 Helt enig med deg jeg også. Starter selvsagt dagen med å stå opp sammen med barna. Det er da ingen bragd, snarere en selvfølge!
lille sprelle Skrevet 27. mai 2010 #8 Skrevet 27. mai 2010 Er litt enig med deg, men ser at folk kanskje er forskjellige.... Vi legger oss slik at det er greit å stå opp når datteren vår våkner i 6-7-tiden om morgnen. Vi synes selv det er fint å få litt ut av dagen!
Gjest Nabaat Skrevet 27. mai 2010 #9 Skrevet 27. mai 2010 Husker jeg elsket å stå opp alene da jeg var liten. Dessverre hadde jeg en mor og far som deg som trodde det eneste rette var å stå opp ilag med meg. Derfor ble jeg en mester på å stå opp stille så jeg fikk være alene. Deilig, deilig, deilig noe som igjen resulterte i at jeg var den første i klassen som fikk nøkler hjem... Åh.. Jeg har alltid elsket å være alene.. i mitt eget selskap... uforstyrret...
Lemonia Skrevet 27. mai 2010 #10 Skrevet 27. mai 2010 Ser ikke helt problemet jeg da. Nå er sønnen vår så liten at for ham å stå opp alene er helt uaktuelt, men jeg kan ikke med beste vilje se hva som er galt med å la barn stå opp og se litt på barne-TV mens man slumrer i senga. Er det noen som tar skade av det?
Vipsenmamma Skrevet 27. mai 2010 #11 Skrevet 27. mai 2010 Jeg skjønner ikke hvordan noen får til å sove jeg, når ungene er våkne. Vår roper jo på mamma og pappa med en gang ;-) Hos oss har vi alltid stått opp med jenta når hun har våknet. Men så har vi aldri benyttet TV som barnevakt om morgenen heller.
Anettemor82 Skrevet 27. mai 2010 #12 Skrevet 27. mai 2010 enig med HI, Synes det er koselig å tilbringe den tiden på morgenen med barna jeg. da sitter vi i sofaen ( de ¨på fanget og koser oss) mens vi ser på barnetv. Så lager vi frokost sammen. Senere på dagen gjør jeg ofte litt husarbeid så jeg liker å ha den tiden på morgenen hvor jeg får være med dem. Selvvalgt selvfølgelig og jeg er jo med dem til tider ellers på dagen også.
Gjest Skrevet 27. mai 2010 #13 Skrevet 27. mai 2010 Her får vel foreldrene gjøre som de selv finner ut av, uten innblanding av kontrollfrikete trollkjerringer. Det kommer selvsagt an på hvor gamle barna er, og hva de foretar seg når de står opp, samt om de har søsken.
lille je Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #15 Skrevet 27. mai 2010 For meg er det det rette ja, og dette er min mening om saken. Så om det gjør meg fjern er det helt ok:) Andre må gjerne mene andre ting, og da sikkert være mindre fjerne av den grunn:)
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 27. mai 2010 #18 Skrevet 27. mai 2010 Er mer enn gjerne ei skikkeli trollkjærring,kontrollfreak og alle de andre navna nedover her...hihi Klart at barna skal få litt alenetid om mårran som flere nevner her, men her i huset skjer ikke det før de er større. Tenker da skolealder +
solstråle69 Skrevet 27. mai 2010 #19 Skrevet 27. mai 2010 Næmmen lille je - har du ikke fått med deg at i dagens samfunn skal man helst ikke "ofre noe", selv ikke når man har satt barn til verden! :-) Eget ve og vel teller mest, skjønner du - "for hvis mor har det bra, har barna det bra!". :-))))
Lemonia Skrevet 27. mai 2010 #20 Skrevet 27. mai 2010 Hvor mye må man ofre for ikke å være en egoistisk mor? Er det nok å dra seg opp kl 6 hver morgen for å være med barna, eller må man gjøre mer? Hvis man ikke er en god mor fordi man ikke vil stå opp tidlig med barna, kan da arbeidende mødre være gode mødre? Jeg mener, hvis den halvtimen/timen med barna tidlig om morgenen er så viktig, så må jo alle mødre som kaster jo bort flere timer hver dag på jobben som kunne vært brukt sammen med barna være veldig egoistiske og dårlige mødre. Hvem sitter på fasiten for hvor mye man må ofre før man kan si at man setter barnas ve og vel før seg selv?
solstråle69 Skrevet 27. mai 2010 #21 Skrevet 27. mai 2010 Sikkert ingen som sitter med fasiten. :-) Men du glemmer jo at mange mødre kombinerer de to tingene du nevner - de jobber fullt, og ønsker og sove lenger om morgenen i helgene. :-) Altså, barna er uten mor i hverdagen OG på morgenen i helgene. :-)
Lemonia Skrevet 27. mai 2010 #22 Skrevet 27. mai 2010 Ja, det er jo betenkelig at enkelte nærmest ser ut til å ønske å bruke minst mulig tid med barna sine, og da ikke bare i hverdagene, men også helger og ferier. Men jeg skal ikke la dette bli til en tråd om arbeidende kontra hjemmeværende mødre, det er en annen diskusjon. Å sove lenge om morgenen er uansett i seg selv ikke et tegn på hverken det ene eller det andre. Det blir litt søkt å snakke om å sette seg selv foran barna fordi man vil ha en time ekstra søvn om morgenen.
Stellaborealis Skrevet 27. mai 2010 #23 Skrevet 27. mai 2010 Jeg merker jeg er utrolig glad for at jeg er skikkelig A-menneske, elsker å stå opp med barna på helgene:) spise lang frokost og drikke masse deilig kaffe mens barnetv surrer i bakgrunnen:) Forøvrig synes jeg det er å gi noen et ballespark ved å si at de velger å ikke være sammen med barna på dagtid pga full jobb og å sove lenge i helgene.... men det var vel kanskje det det var ment å være også til tross for alle smiletegnene solstråle69?
Lemonia Skrevet 27. mai 2010 #24 Skrevet 27. mai 2010 Hvis man tar det som et ballespark er det kanskje fordi det er et sårt punkt? Alle må ta sine egne valg for sin egen familie, men _jeg_ kan ikke forstå at noen ønsker å jobbe fulltid med små barn. Å se barna mine bare noen få timer hver dag er helt utenkelig. Men nå er vi jo uansett et godt stykke utenfor trådens opprinnelig tema.
Stellaborealis Skrevet 27. mai 2010 #25 Skrevet 27. mai 2010 For min del er det ikke det, jeg har full jobb og trives med det. Jeg bruker masse tid på barna mine likevel. Det er et valg jeg har tatt. Ja klart det er et sårt punkt for noen, det er det jeg mener; for noen er det jo faktisk ikke et valg, de må jobbe for å få endene til å møtes. Da er det nok tøft å få sånne kommentarer. Enig med deg i det at dette er utenfor denne debatten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå