prekæs Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 Jeg er ikke akkurat så skarp i fransk. Ikon malt på eik, ca 15 ganger 20 cm. Har en form for pave eller prestelue. Merket bak med: Evrard d Oisy archidiacre de tournai et de cambray everue de tournay l an 1172 Selvfølgelig vært på loppis, men når jeg googler på alt dette, helt eller i deler får jeg opp noe jeg ikke skjønner "bære" av. Fikk bare en følelse og kjøpte for en 50 lapp.
Gjest sug lut Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Evrard d'Oisy var tydeligvis (med min rustne c-språk-fransk) erkediakon av Tournai og Cambray og litt til kanskje, anno 1172? Men det sier jo egt lite.
prekæs Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. mai 2010 Oi. Det var langt mer enn jeg skjønte. Jeg tror jeg fikk opp noen franske slektforskningssider da jeg googlet. Jeg kjøpte jo bare for moro skyld men er nysgjerrig nok til å prøve å finne ut av det. Takk, takk:)
Gjest Siklerotte Skrevet 27. mai 2010 #4 Skrevet 27. mai 2010 Som Suggie sier - erkediakon i Tournai (som i følge google er en fransktalende kommune i Belgia) og Crambray - som nå visstnok staves Crambai; http://en.wikipedia.org/wiki/Cambrai. Uansett, det leder til dette; http://racineshistoire.free.fr/LGN/PDF/Avesnes.pdf http://www.geni.com/people/Nicholas-d-Avesnes/4321098567160010617 Vet ikke hvor mye det sier, men.
Gjest Siklerotte Skrevet 27. mai 2010 #5 Skrevet 27. mai 2010 Evrard (Yves) d’Oisy (d’Avesnes) + 1191 archidiacre à Cambrai, chanoine (1145), archidiacre (1150) puis évêque de Tournai (1172/73-1190) 1191 - erkediakon i Cambrai, kanon. 1145 - erkediakon 1150 - biskop i Tournai.
prekæs Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 27. mai 2010 Takk for svar. Jeg har vært der, tror jeg og det ser ut som om jeg kjører igjennom der snart. Var noe veldig kjent med stedsnavnene, se:)
Gjest Siklerotte Skrevet 27. mai 2010 #7 Skrevet 27. mai 2010 Er nok ikke så veldig mye mer interessant å finne, ser det ut til. Dessverre, kanskje .
prekæs Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 27. mai 2010 Hælle måne. tenk om det er noe verdt a:) Jeg henger det opp uansett.
Gjest Siklerotte Skrevet 27. mai 2010 #9 Skrevet 27. mai 2010 Hvem vet, er ikke umulig det;)! Viktigste er vel at det pryder veggene og gjør de enda vakrere!
tante grusom master of law Skrevet 27. mai 2010 #10 Skrevet 27. mai 2010 I hva slags skikk er den? Ser du hvilken stil den er malt i? På 1170 tallet var det romansk stil i frankrike, men det er nok veldig umulig at den er så gammel. Men det finnes jo bevart så gamle bilder. Det kan vel strengt tatt ikke kalles en ikon, da ikoner er religiøse bilder i den ortodoxe kirken. Hadde vært morsomt å se den! Kanskje den er fra gotisk tid? Oooh tenk! Du kan jo gå og få den vurdert. Pass på å ikke henge den i sollys, da kan den blekes. Hilsen mellomfag i kunsthistorie og hobbyenteusiast!
prekæs Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 27. mai 2010 Nei, det er ikke ikon. For da er det vel malt helgener med glorie rundt hode, ikke sant. Det var det jeg tenkte sånn med en gang jeg så det bare:) Det er garantert malt på eik med ca 1,5 cm bred utskjært ramme som er stiftet på eikeplata. Eikeplata er massiv og det er jeg så godt som sikker på. Den er temmelig slitt men det ser ut som om det er gullaktig bakgrunn på portrettet. Jeg ser tydelig fargene, grønn prestekjole rikt dekorert med div farger nederst på ermer og ellers på plaggets kanter. Stor brosje foran. Bispelue som er spiss også dekorert bla a med gull. Holder handa på hjerte. Pen mann selv om konturene av ansiktet ikke er helt tydelig. Det er mulig jeg tar den med til ett museum som kan se på den. Jeg er temmelig interessert i slike ting, men handler kun når jeg får "følelsen"
tante grusom master of law Skrevet 27. mai 2010 #12 Skrevet 27. mai 2010 Ja, ta den med til et museum eller lignende, og husk å rapportere her etterpå. Jeg blir så nysgjerig når jeg hører om slikt. Det er umulig å si noe om bildet når man ikke ser det, men det som slår meg er at den rammen som er stiftet på har blitt satt på i ettertid dersom bildet er eldre. Og tre har man jo malt på i alle tider. Det med gullaktig bakgrunn kan tyde på at det er gammelt, hvis det ikke er en kopi. Ser du om det bladgull eller er det malt med en gull/gulfarge? Er skikkelsen malt i naturtro stil eller er han litt stilisert (forenklet)?
prekæs Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 27. mai 2010 Jeg vil kalle den forenklet, men samtidig er klærne svært forseggjort. Forenklet fordi han er litt oppstilt, kanskje. Portrettet er malt fra albuen hans og opp over den spisse lua. Bilde er temmelig møkkete men rører det ikke enda. Kanskje jeg sjekker det opp til uka. Da har jeg tid. Så oppdaterer jeg etterpå. Den rammen ser ut som om den har sittet der bestandig da fargen er helt lik platen det er malt på, men det er klart. Alt er skittent.
tante grusom master of law Skrevet 27. mai 2010 #14 Skrevet 27. mai 2010 Spennende! Lykke til med vurderingen! Kanskje du har gjort ett knallkjøp:) Bare ikke vask det. Hvis det er et gammelt bilde så bør det restaureres av proffe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå