Gå til innhold

Flere pollenallergikere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer akkurat fra legen, og fikk beskjed om at jeg ikke kunne ta noen som helst form for allergimedisin, bortsett fra evt Livostin. Fikk beskjed om å holde vinduer lukket, skifte pollenfilter i bilen, hugge ned trær og dusje hyppig. Har bare tre uker igjen til termin, så det kan jeg forsåvidt leve med, men det samme gjaldt under amming (ser for meg en lang og stusselig innesommer)

Under de andre svangersvapene har jeg gått til en annen lege, og fikk da resept på Nasonex, som jeg føler hjalp veldig. Siden den gang har vi flyttet på landet, og allergien er mer plagsom. Jeg tåler fint rennende/kløende øyne, men nattesøvnen er jo ikke helt super fra før så langt ut i svangerskapet, så det hadde vært ok å ikke være helt tett i nesen.

Hva er deres erfaringer? Noen som har gode råd til hvordan man kommer gjennom denne tiden? Har jo ikke lyst til å site inne bak skalkede luker til høsten kommer, mens resten av familien koser seg ute...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Sliten med de samme problemene som deg... Er i uke 30 og merker at det er mer og mer pollen i luften. Siden jeg i tillegg jobber innen apotekbransjen har jeg en viss oversikt over dette. Du skal holde deg unna preparater med kortison i - dvs nesespray med dette i bl.a Nasonex. Øyedråper som kan benyttes er bl.a Livostin, Opatanol. Du kan også ta en allergitablett som heter Polaramin. Jeg bruker Opatanol øyedråper og skyller nesen med saltvann. Tablettene har jeg liggende, men venter med å bruke disse til det blir helt "tett". Håper du fikk noen svar, og lykke til:-) BR

Skrevet

Tusen takk!

Jeg skal prøve Livostin. Jeg har også noe Polaramin liggende, og måtte bruke noen sist uke. Ellers er det vel bare å levere inn lottokupongen, så vi kan kjøpe båt til sommeren :)

Skrevet

jeg er allergisk mot gress og bjørkepollen, og burrot. altså hele våren, sommer og høst er jeg allergisk. det som har hatt god effekt på meg hittil i år, er at jeg holder meg unna alt som jeg er "kryssallergisk" mot.

dvs jeg spiser ikke noe frukt, kun litt grønnsaker; agurk og ren salat, og jeg holder meg unna alt av nøtter. dette hjelper meg utrolig mye, så ser ikke mørkt på denne sommeren:) håper dette kan hjelpe andre allergikere også.

Skrevet

Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg har de samme allergiene som deg, og har spist masse nøtter i det siste (svært plaget av kvalme og oppkast, så tenkte jeg skulle spise noe næringstett for å få i meg nok energi), og frukt er omtrent det eneste jeg klarer tanken på. Da skal jeg kutte ut nøtter og frukt og se om det blir bedre. Takk for tips! Får reise på butikken og hamstre agurk :)

Skrevet

Har også pollenallergi, men primært mot gress. Legen min hentet frem noe nytt fra et forskningsmagasin hun hadde klippet ut sist og sa at jeg nå også trygt kunne bruke cetrizin som gravid. Hun har hele veien vært tydelig på at det kun er noen produkter som er testet ut og trygt kan brukes når jeg er gravid eller ammer, men har sagt at det finnes.

Skrevet

brukte polaramin ved tidligere svangerskap men genrelle retn.linjer sier nå at man trygt kan bruke det meste av antihistamintabletter under sv.skap. Dette har allmennleger fått skriv om. Har selv gått på cetirizin hele svangerskapet

Skrevet

Jeg brukte Polaramin i begynnelsen av svangerskapet siden jeg har allergi, men brukte den også mot morgenkvalme. Nå sist jeg var hos legen fikk jeg cetirizin og resept på livostin nesespray, men nesespray fikk jeg ikke lov til å bruke før ungen var ute.

Skrevet

Det aller mest frustrerende synes jeg er at ulike leger sier helt ulike ting om hvilke preparater vi kan bruke. Sist svangerskap gikk jeg på cetirizin daglig i 5 av de 9 månedene (er allergisk mot det meste..) og unngikk kun kortisonpreparater som nasonex, denne gangen sa min nye lege at jeg ikke kunne ta noen tabletter med unntak av polaramin når det er som verst. Alle gravide pollenallergikere rundt meg har fått forskjellig beskjed fra legen. Oppgitt!

Jeg greier omtrent ikke være på jobb pga allergi akkurat nå (eksplosjon av bjørkepollen her i disse tider), så tar 1 polaramin hver kveld og livostin øye- og nesedråper hver morgen. Liker det ikke, men det er absolutt nødvendig for meg. "Fordelen" med polaramin er at man blir ekstra søvnig av den, og det gjør at jeg faktisk sover bedre om natta nå enn tidligere i svangerskapet. Også derfor jeg tar den på kvelden.

Det var forresten et godt tips å unngå det man kryssreagerer på :) Bare husk at ulik pollen "krysser" med ulike ting, her i gården reageres det f.eks også på salat og agurk..utrolig nok, sistnevnte er jo nesten utelukkende vann! :) Finnes kryssreaksjonstabeller et eller annet sted på nett, skal se om jeg kan finne en.

Skrevet

Tusen takk!

Jeg har levd på mango, moreller, valnøtter og hasselnøtter i det siste. Må visst legge om kostholdet. Er Vivostin reseptbelagt? Det sa ikke legen noe om, bare at jeg kunne bruke det hvis det ble ille. Rart jeg ikke fikk med resept da.

Skrevet

du får kjøpt livostin uten resept også, men det er vel en del dyrere....

Skrevet

Jeg TROR livostin er reseptbelagt, jeg fikk i hvertfall resept både på øyedråper og nesespray. Mulig det kan kjøpes utenom resept, men da er det i hvertfall sikkert mye dyrere...ville ringt legen og bedt ham sende deg resept jeg.

Skrevet

Jeg er også plaget med allergi, børk og burot... så hurra for meg som ikke skal ha ut denne ungen før i august :P hehe...

Jeg merker det er veldig hardt for meg, ekstra sliten sikkert pga dette, og tett alle veier, tung pust osv...

Min lege hadde gitt meg en ny medesin, fordi jeg spurte om dette på min første kontroll... Nå ner jeg veldig nøye ALLTID på å lese bruksanvisningen før bruk, og det sto det at ikke gravide skulle ta den, så jeg droppa det.

Så spurte jeg dr. onkel om råd, om det var noe i det hele tatt jeg kunne ta, og her er svaret:

Generelle råd: 0 medesin under sv.skap. Hvis mye allergiplaga er postafen (reisesyketabl/all med) anbefalt. Kan kjøpes resepfritt.

På denne bruksanvisningen står det: det er mulig at fosteret kan påvirkes. Rådfør deg derfor alltid med lege før du bruker Postafen under graviditet.

Så jeg synes dette ikke er så veldig lett jeg da.. å i dag kjøpte jeg også noe mot myggstikk og kløe fra innsekter. Har sykelig mange bitt (?) der også var vist kremet mot kløe på stikkene ikke kjent som skadelig på fosteret, pga begrenset erfaring på dette området. Så kan en krem skade fosteret liksom? hmmm

Skrevet

det finnes forresten en god oversikt på kryssallergier på www.hudlegekontoret.no

Skrevet

Er selv pollenallergiker og har astma. Anbefaler siden relis.no, der vil dere kunne søke opp det siste innen anbefalinger. Bruker selv aerius tbl. ikke anbefalt i felleskat. Men i forhold til nyere forskning er det anbefalt både under svangerskap og mens man ammer i fremfor "gamle preparater". Ringte astma og allergiforb. De sa det samme. Øyedråper og nesespray skal også være ok i følge dem. Lykke til.

Skrevet

Jeg har lest et par artikkler om at det ikke lenger er noen grunn til å anbefale første generasjon av allergimedisiner til gravide. Her er i hvert fall en artikkel som jeg printet ut og tok med til legen.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/05/16/gravide-kan-trygt-bruke-al/index.xml

Jeg hadde ikke anbefalt å kutte ut alt av nøtter og frukt spesielt ikke hvis det er det eneste du kan spise. Nøtter og frukt er sunt! Kutt ut hva gir deg symptomer. For meg er det epler, pærer, hasselnøtter, mandler og et par andre ting. Hvis halsen begynner å klø etter at du spiser de bør du kutte det ut. Prøv en ting av gangen og finn ut hva du tåler.

Skrevet

Hei!

Jeg er lege og bare må svare deg på dette! Det legen din har sagt ang medikamenter mot allergi ifh til svangerskap er bare gammeldags tull. Les denne linken, og føl deg trygg på å bruke antihistaminer (både første- og annengenerasjons), samt lokalbehandling til øyne og nese med både antihistaminer, natriumkromoglikat og kortikosteroider.

http://relis.no/nb-NO/Publikasjoner/2010/Allergibehandling%20av%20gravide%20og%20ammende%202010.aspx

Dette er retningslinjer som faktisk ble publisert i fjor vår, og som nå er underbygget av også nyere studier. Dessverre er det ikke alle leger som har fått med seg dette.

Jeg har selv pollenallergi og vet godt hvor fryktelig plagsomt det kan være, så det er heldigvis ingen grunn til å gå med disse plagene lenger tross svangerskap (og senere amming), selvfølgelig hvis man responderer på medikamentene da. Og selvfølgelig er det her snakk om bruk på riktig indikasjon og i terapeutiske doser!

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg snakket kjapt med min bror som også er lege, og han sa det samme som deg. Regner med yngre leger er mer oppdatert på enkelte tema enn eldre (min lege har nulltoeranse på alle slags medisiner ved vangerskap og amming, i alle fall de systemiske). Da finner jeg frem Zyrtec'en, og ser frem til en utesommer :) Takk for redningen :)

Skrevet

teknomor! et tips til deg:kløe i hals er bare et av veeeldig mange allergiske raksjoner når du spiser ting du ikke tåler, og kan ikke brukes som en indikasjon på hva du tåler/ikke tåler. og mange opplever ikke kløe i hals en gang, men derimot ekstra uttalte allergiplager som rennende øyne, tett nese osv. andre reaksjoner er eksem, hodepine, elveblest, trøtthet mm. så for å være på den sikre siden holder jeg meg unna alle disse produktene. det er jo bare for en periode:) og jeg har knapt noen symptomer i år:) men er ikke sikkert alle er like heldige som meg.... men det er jo opp til hver enkelt om de vil prøve. jeg holder meg unna alle da jeg ikke orker å teste ut dem hver for seg....

Skrevet

Du har rett What the duck, det kan det være andre symptomer. Jeg tenkte bare på at det er det første jeg merker (og så kommer de andre senere). Dette kan selvfølgelig variere mellom mennesker.

Og hvis du kutter dette ut i kort periode så er det ikke så farlig. Hva jeg prøvde å si var at det ikke er fornuftig at kutte ut store matvaregrupper bare fordi deler av den kan skape problemer i lengre perioder. Eller hvis du gjør det så må du være forsiktig med å erstatte det med noe som gir riktige vitaminer osv.

Skrevet

janei! for lengre perioder er det smart å finne ut hva man virkelig reagerer på for så å utelukke bare disse. er vel fåtallet som reagerer på alle grønnsaker og frukt osv. heldigvis:) for meg er det de sure/syrlige som er verst til vanlig. men nå orker jeg ikke prøve noenting. sist jeg gikk gravid hadde jeg den verste sommeren noensinne, og håper å slippe det nå, da jeg har termin i august....

Skrevet

Legemidler testes i liten grad ut på gravide. (Uetisk å bruke gravide som "forsøkskaniner") Derfor vanskelig for leger å gi råd. Men enktelte medikamenter har vært i bruk svært lenge, og da er det lettere å si noe om hvor skadelig det er for fosteret. Eks. er "gamle" antihistaminer vel utprøvd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...