Gå til innhold

Hjelp! Jeg blir forvirret når jeg skal regne ut hvor langt jeg er på vei! :P


HildeHL

Anbefalte innlegg

Hei jenter.

 

Etter en tidlig UL mandag i uke 18 (3. mai), ble det fastslått at jeg var i 8. uke, men ikke hvor langt inn i 8. uke jeg var på vei. Jeg hadde tidligere da trodd at jeg var lenger på vei (for jeg hadde tatt utgangspunkt i første dag av siste mens), noe som viste seg å ikke stemme fordi jeg hadde hatt så uregelmessig mens etter p-pilleslutt. Termin ble samme dag anslått til å være 10. desember.

 

Problemet kommer når jeg tar alle disse flotte testene på internett. Tar jeg utgangspunkt i terminen får jeg beskjed om at jeg er 12+1 dag i dag. Men, regner jeg meg tilbake fra 10. desember til siste mens så kommer jeg bare til 39/40 uker! Og regner jeg meg frem fra 3. mai til i dag, så har det altså bare gått tre uker, noe som betyr at jeg er 11 + ? uker i dag. Og da kan det ikke stemme at min termin er 10. desember.. for er ikke et svangerskap 42 uker?! Men jeg trodde at den terminen som blir anslått på UL er nokså "sikre", ettersom de tar utgangspunkt i målene til embryoet/fosteret og regner seg frem på den måten.

 

Jeg hadde så gjerne ønsket at jeg kunne fastslå hvor langt jeg er på vei, for å kunne følge med på "utviklingen" til fosteret og også for min egen del så jeg vet når jeg kan puste "lettet ut" etter rundet 12 uker. Så hvordan skal jeg finne ut av dette? (uten å måtte vente på ny UL i uke 17-20).

 

Dersom noen forstod noe av min problemstilling, så er jeg takknemlig for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei. Jeg mener de regner at svangerskapet varer i 40 uker og to dager jeg. Det enkleste er nok å ta utgangspunkt i terminen. Jeg ble også satt tilbake en uke på tidlig ul i uke 6, har ny termin 18 desember og er i dag 11 uker akkurat. Altså ferdig med 11 uker...

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er 11 uker og har termin 8 dager etter meg, så vil det i så fall si at jeg er over 12 uker på vei da?! :)

 

Når jeg skriver 42 uker, så teller jeg da med mors sine to uker. Er dette inkl. i de 40 ukene + 2 dager du mener at svangerskapet varer?! :)

 

Dette er helt nytt for meg, og jeg blir stadig forvirret, så er takknemlig for at du forsøker å gjøre ting litt klarere for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo også litt an på syklusen din da. Om jeg skulle regne etter normal syklus 28 dager (noe jeg ikke har pga PCO) så hadde jeg hatt termin ca 2 des. Var på UL og fikk termin 14 des, så er da 11+5 i dag. og ikke over 13 uker regnet etter første dag i siste mens.

42 uker er vel inkludert om man skulle gå på overtid kanskje.....??? er ikke 100% sikker altså. Men er vel 40 uker + 2 dager som nevnt i innlegget før her mener jeg også:-D Men vi får vel heller heller sitte her å vente...småtten kommer når den er klar he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Skjønner at du er forvirret! Noen har sørget for å gjøre dette veldig komplisert... :)

 

40+2 inkluderer faktisk "mor sine uker", dvs de to ukene før du ble gravid.

 

Jeg har også termin 10. desember, og er 12+1 i dag.

 

Velkommen til andre trimester! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Imami, da gjorde du jo egentlig saken veldig enkel for meg! :) For da bare "hermer" jeg etter deg, og sier at jeg også er 12+1. ;) (selv om det ikke helt stemmer med utregningen til legen jeg var på UL hos).

 

Hvor bor du forresten, og hvor skal du føde? (hadde vært moro om vi endte opp på samme sted).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hmmm... nå skal jeg gjøre det litt vanskeligere igjen, 12+1 er sannsynligvis feil. Ble plutselig i tvil om vi er 12+2 eller 12+0. Det kommer an på om man regner fra siste mens eller fra termin. Det er de to ekstra dagene som skaper problemer.

 

Har prøvd flere ulike terminkalkulatorer på nett, og de sier litt forskjellig avhengig om man regner fra siste mens eller fra termin. Jeg er ikke imponert!

 

Jeg har hele tiden telt uker fra siste mens, og da er jeg isåfall 12+2 i dag, dvs jeg begynner på ny uke hver onsdag.

 

Men da jeg snakket med sykehuset for å endre ultralydtimen min, sa hun at jeg var akkurat 18 uker en fredag, og da er jeg isåfall 12+0 i dag.

 

Tror jeg slår meg til ro med at det er sånn cirka riktig :-)

 

Jeg bor i Oslo, og skal føde på Ullevål. Forhåpentligvis på ABC. Hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er neimen ikke sikker på om jeg kan bli mer forvirret, så det går nok bra. :P

 

Tror 12+0 i dag er mer "passende" ut i fra mine beregninger også, så jeg tror jeg skal forholde meg til det. :) Uansett så er vi over/nærmer vi oss den magiske 12 ukers grensen, og det er godt å tenke på! :)

 

Er fra Oslo selv (bor i Drammen for øyeblikket men flytter tilbake til Manglerud 1. juli). Jeg holdt på å velge Ullevål selv, men endte til slutt opp på Ahus (dersom jeg kommer inn, jeg har ikke fått svar ennå). Nesten litt synd, for hadde vært moro om vi hadde dukket opp der samtidig, som sagt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det hadde vært gøy! Selv om vi ikke hadde visst hvordan hverandre så ut :-P

 

Men hvem vet - ei venninne av meg skulle føde på Ullevål men ble sendt til Ahus fordi det var fullt. Sånt kan vel skje begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...