Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kva kan eg som utleigar kreve av ein ny leigebuar?

Standard kontrakt med avtalt, gjensidig oppseiingstid, samt referanser frå tidlegare leigeforhold er vel standard. Men korleis kan eg forsikre meg om at vedkommande faktisk er betalingsdyktig NO? Har eg lov til å kreve noko slags bevis? Kva type i såfall?

Kva krav hadde du sjølv stilt som utleigar?

Kva hadde du sjølv gått med på som leigetakar?

Held på å avslutte eit uheldig leigeforhold og vil prøve etter beste evne å unngå liknande problem neste gong.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert, men slik jeg ser det er jo din forsikring om at personen er betalingsdyktig en depositumskonto. Noe annet bevis kan jeg ikke se at du kan kreve...

Jeg har ikke leid ut selv, men min mor har gjort det i mange år, så har litt erfaring på området. De kravene hun pleier å stille er at hun ikke ønsker menn; logisk siden hun har leid ut rom i egen leilighet ol. Hun har også sagt nei til de som kommer med sosialgaranti... Sosialgaranti kan jo ofte være ett varsel med tanke på økonomiske problemer (absolutt ikke for alle, men for noen). Hun har også satt opp lapper om hybel til leie på litt strategiske plasser, f.eks politihøyskolen. Ingen forsikring, men mye oppegående folk hvertfall :)

Det beste er jo å få noen man kjenner eller en person med gode referanser fra tidligere leieforhold. Man vil jo aldri kunne forsikre seg helt uansett...

Lykke til, håper dere får en "drømmeleieboer" :)

Skrevet

referanser, referanser og referanser. Og vær steinhard med husleia! Betales det ikke, så purr skriftelig. Og Namsmannen neste... :)

Skrevet

Takk for svar begge to.

Vi har nokon "i siktet". Kjenner dei bittelitt, veit ein av dei har fast jobb i det minste. Og at dei er hyggelege og oppegåande folk. Skal finne ut meir når vi skal ha visning.

Må gje beskjed frå begynnelsen av at tull med husleiga ikkje kan forekomme, vi kan ikkje gå rundt og lure på om det kjem eller ikkje i mnd etter mnd denne gongen og.

Jaja, vi må vel snuble over ein ikkje-akkurat-drømme-leigebuar i løpet av "karrieren", får satse på at vi er ferdige no, og at vi berre får fantastiske folk heretter :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...